tévésmaci

Tanyasi tojás, tájsertés

  • tévésmaci
  • 2012. július 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché először átvágtak éjszaka a walderdőn, csak fától fáig bírtak haladni. A walderdő nappal is sötét, de amikor sűrűsödni kezd az alkonyat, ráborul a vakság. Éjszakára már maga a fekete lyuk.

Nem lát itt még a macska sem, hiába világít a szeme - Vonyarc és Brokita persze tudott mindenféle különleges lényekről, akik éjjel is láttak a walderdőn, de amikor erről beszéltek, a többiek csak legyintettek. Babonaság, szófia beszéd. Az igazság bonyolult, döbbent rá araszoltában Troché, aki legtöbbször akkor sem hitt Vonyarcnak, ha kérdezett valamit az a kis szerencsétlen. Brokitával meg, ha tehette, szóba sem állt. Ráadásul a sötét mellé félelmetes csönd is járt - aludtak a walderdő vadjai, madár nem járt, odvába kucorodott kicsinyeivel a mókus. Kuss volt. Azaz csak lett volna, ha időnként, s mindig teljesen váratlanul nem hasít bele a csöndbe valami oda nem illő (a walderdő laboratóriumi csendjébe pedig semminő hang nem illett). Sikoly? Hörgés? Futó léptek hol gyengülő, hol felerősödő nesze? Nem hiányzott egyik sem, amikor Sztupa és Troché éjszaka átkeltek a walderdőn. S ha pont ép volt a csend, valamelyikük biztos rálépett egy száraz ágra, egy fészekből kihullott tojás törött cserepére, vagy bármire, ami hangot ad. Így haladtak, fától fáig. Lassan, lassan, félve, de lankadatlan - talán előre. Úgy tervezték, hogy a Kacsaúsztatónál érnek ki a fák közül, majd átvágnak a köves úton a Gyurka-tó felé, s a Bika sor utolsó háza után rátérnek a faluvégre vezető földútra - de milyen messze volt az. Csak az elején jártak, még befele mentek a walderdőbe. Sztupa rátette a kezét egy fa derekára, megállt, megpróbált tájékozódni - tájékozódni a semmiben -, és mikor elképzelte a következő fa helyét, szinte ellökte magát. Olyan sötét volt, ami már nem is fekete, hanem csak semmilyen. Hirtelen sikított valaki vagy valami egészen közelről, s mindketten arra gondoltak, milyen jó is lenne máshol lenni, de jó is lenne másnak lenni, nem a walderdőn éjszaka átvágva a faluvége felé tartó kalandornak lenni. Kisfiúnak vagy tévénézőnek lenni. Nos, annak éppen itt vagyunk mi.

Pénteken (22-én) egészen éjjelig kell várni, hogy (0.55-kor) az m1 előhozakodjék a világ momentán messze legtúlértékeltebb rendezőjének - bizonyára ezer díjjal kitüntetett - 2005-ös Rejtélyével. Igen, Peter Hanekéről beszélek.

Szombaton lesz (a Film+-on, 13.20-kor) a Folytassa, Kleó! Tudom, hogy meséltem már, de ideje lenne megnézzem, hogy tényleg annyira vicces-e, amikor a csávó a banán héját eszi meg benne, mint amilyennek pendelyes koromban találtam. Amúgy este tízig semmi, nem mintha a Dunán ekkor tolt 'szi szonátáért annyira odalennék. Bergman, Bergman, szo, szo. 23.20-kor az m1 kezdi a Töltsön egy éjszakát Woody Allennel c. programot a Süti, nem süti c. remake-be szabott marhasággal, amit aztán 1.30-tól a Filmmúzeum folytat a Kairó bíbor rózsájával. Fél egykor az m2 bedobja a Bűnügyi regény című retrót, ami a hetvenes évek nagy olasz politikai krimijeinek akar szegény maradandó emléket állítani: film a filmnek, ez úgy vélem, ellentmondás. Az hát!

Vasárnap a jó címe miatt feltétlenül említést érdemel a Dunán este tíz előtt kezdődő francia thriller, A kígyó. Azt már nem is mondom, hogy fellép benne Pierre Richard is.

Hétfőn is régi kedvenc keresi kedvünket, a jó Rocky 21.20-tól a ViaSat3-on. Ami még rendben is lenne, de elindul egy lavina, s hozza magával a nézhetetlen folytatásokat.

Kedden, ha nem lenne este tizenegykor a Filmmúzeumon a mérsékelten dicsdús Market Garden hadműveletet megörökítő gigantikus amerikai háborús opusz (eposz?), A híd túl messze van, akkor azon lennénk kénytelenek itt élcelődni, hogy negyed kilenctől az m1-en a Grace nélkül az élet megy, de nem sokkal utána az RTL Klub kezdi A Grace Klinikát - mindig tudtam, hogy a tévé hazudik.

Szerdán és csütörtökön hátravan még a művészettörténet két kimagasló alakja, Freddy Krueger és Mona Lisa. Előbbi az HBO-n, utóbbi az m1-en, éjfél előtt. Ki vagyunk velük segítve.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.