Tekintettel az anyagcserénkre és a vérnyomásunkra - Vittorio Storaro operatőr

Film

"Bertolucci jobbik fele", a háromszoros Oscar-díjas (Vörösök; Apokalipszis most; Az utolsó császár) operatőr 68 éves és 40 esztendeje gyűri az ipart. Azt beszélik róla, hogy Goethe színelméletét követve alkotta meg a saját operatőri filozófiáját. Velencében beszéltünk vele.
"Bertolucci jobbik fele", a háromszoros Oscar-díjas (Vörösök; Apokalipszis most; Az utolsó császár) operatőr 68 éves és 40 esztendeje gyűri az ipart. Azt beszélik róla, hogy Goethe színelméletét követve alkotta meg a saját operatőri filozófiáját. Velencében beszéltünk vele.

Magyar Narancs: Fénnyel írni címmel adott ki háromkötetes tanulmányt.

Vittorio Storaro: A fény megadja, hogy egy olyan szótárral fejezzem ki magam, mint a vizuális grammatika. A szín pedig mindennek az utólagos elmélyítése, a fény különleges specialitása: a saját természetéből, vibrációjából adódóan valódi érzelmeket vált ki konkrét testi reakciókon keresztül.

MN: Tehát az írással egyenértékűnek tartja a fotografálást?

VS: Magam is írónak érzem magam. Van, aki szavakkal, ecsettel, vésővel ír, én a fénnyel. Valószínűleg azért választottam ezt az utat, mert apám, aki mozigépészként dolgozott, egész életében arról álmodozott, hogy a vetített képek alkotója lehessen. Õ rám testálta ezt a vágyát, én pedig szinte öntudatlanul a filmezés, a fotográfia bűvkörébe kerültem. Kezdetben a technikai oldala érdekelt szenvedélyesen, majd felfedeztem, hogy a technológia csak másodlagos a mesélés lehetőségéhez képest. Igazából senki nem magyarázta el nekem, hogyan kell hasznosítanom az ismereteimet a képrögzítésről, az optikáról, a világosításról, a szenzitometriáról.

MN: Azért lehettek mesterei...

VS: A Bazzoni testvérpár, Luigi, a rendező és Camillo, az operatőr. Majd megismerkedtem Bertoluccival, akinek kezdetben a segédoperatőre voltam. A Forradalom előtt című filmjével kezdődött a mi hosszú kapcsolatunk. Bárhogy is szépítjük, az esetek többségében az operatőr a technikai tudását mintegy végrehajtóként állítja a rendező szolgálatába. Nekem ez kevés. Szükségét éreztem egyfajta kulturális elmélyülésnek mindabban, ami körülveszi, érinti a képi megjelenítést. A festészettől az építészetig, a történelemtől a zenéig. Csak ezeknek az ismereteknek az együttes birtokában tudod igazán megérteni, hogy mit vár el tőled egy rendező.

MN: Jelenleg az aquiliai filmtechnológiai főiskolán tanít. Felteszem, hasonló szellemben oktatja a diákjait.

VS: Mindenekelőtt a kulturális, művészeti hiányosságaik pótlására törekszem. Ha jobban belegondolunk, minden kornak megvan a maga meghatározó kifejezési formája, amelyik irányadó a többi kifejezési forma számára. Az antik görögöknél ez a szobrászat és a filozófia, a reneszánsz korában a festészet, a 18. században a zene, a 19. században az irodalom. A 20. század óta a képek korát éljük. Ezért alapvető fontosságú a képiséghez tartozó minden kifejezési forma ismerete. A filmvásznon mindennek pontos jelentése van, és ezáltal szimbolikája. Egy film nézése közben energia árad felénk a vászonról, amely nemcsak a szemünkre hat, hanem az egész testünkre. Másként reagálunk teszem azt egy vörös vagy egy zöld tónusra. És egy adott kép nemcsak az anyagcserénket változtatja meg, hanem a vérnyomásunkat is.

MN: Ön a színkompozíciói művészi igényességéről híres. A történet, a szereplők, a színészek függvényében választ színeket?

VS: Sokat tanultam Eizensteintől, különösen a Színek című könyvéből. A színek nálam is a történet és a szereplők érzelmi vonalának a megjelenítését szolgálják. Úgy kezdek egy forgatást, hogy a karakterek, a színészek személyiségének ismeretében kiválasztom a kromatikus skálából a megfelelő színeket. Talán a legteljesebb mértékben Az utolsó kínai császárnál állt módomban alkalmazni a teljes színskálát a világrajövetel vörösétől a narancssárga Föld-szimbólumon át az uralkodói napsárgáig. Az életbe helyezkedés, az ismeretek zöldjétől a szabadság kékjén át a minden tapasztalatot, létélményt magába foglaló fehérig.

MN: Milyen rendezők hatottak önre leginkább?

VS: Kétségkívül Bertolucci ez a személy! Az ő figuráira jellemző, hogy soha nem lépnek elő teljes mivoltukban, soha nem tárják fel magukat egyértelműen. Ezért használtam az ő filmjeiben mindig annyi árnyékot. Szerettem az árnyékaként azonosítani magam. Francis Coppola már életem második részéhez tartozik, a színek és az érzelmek világához. Igaz, eleinte nem akartam vállalni az Apokalipszis most fotografálását.

MN: Miért?

VS: Megijedtem. Féltem. A Huszadik század és az Utolsó tangó Párizsban erős pszichológiai hatásából fejest ugrani az ismeretlenbe. Hatalmas dimenziókban, katonai helikopterek cirkálása közepette, a "time is money" szemlélet szigorú szabályai között, mígnem szabad kezet kaptam Coppolától a megfelelő tónusok létrehozására.

MN: Milyen egyéb tapasztalatok marasztalták Hollywoodban?

VS: Warren Beattyvel a Dick Tracy volt jelentős állomás, aminek a képi világa a német expresszionizmusból táplálkozott.

MN: Kik azok a színészek, akiket élmény volt fényképezni?

VS: Marlon Brando a legmagnetikusabb színész, akivel valaha találkoztam.

MN: Három tőrőlmetszett "látványmozival" szerzett nemzetközi dicsőséget. Mit jelentenek önnek az Oscar-díjak?

VS: Szinte minden létező filmfesztiválon voltam már díjátadó, díjátvevő vagy éppen zsűritag, zsűrielnök. Így állítom, hogy mind közül az Academy Award a legkomolyabb. Mentes attól a fajta politikától, hogy "díjazzuk már mondjuk az olaszokat, mert már olyan régen nyertek". Ez a legmagasabb szakmai elismerés: a forgatókönyvírók szavaznak a forgatókönyvírókra, a rendezők a rendezőkre, és így tovább. Ez az egyetlen díjkiosztó, ahol még a zsűri sem tudja előre a győztesek nevét.

MN: Milyen hatással vannak a munkájára az új technikák?

VS: A mi szakmánk ugyanolyan, mint régen. A digitalizáció leegyszerűsítette és bizonyos mértékben megkönnyítette a dolgunkat. Annyiban változott csupán, hogy komolyabb együttműködést igényel a digitális speciális effektek tervezőivel. A valódi képek és a szintetikus képek komputertechnikával készített kombinációjának egyik legszebb példája A kis Buddha megvilágosodás jelenete. Amint a négy elemből felszálló digitális tűzcsóva virágesővé változik.

MN: Manapság alig készít olasz filmeket. Miért?

VS: Itáliában rengeteg individualista film készül, a rendezők maguk mesélik el a valóságukat. Hiányzik egy szélesebb perspektíva, a mi mozink eléggé provinciális. Hiányoznak a nagy nevek is. A fiatalok azt gondolják, hogy egy forgatókönyv megírásával hipp-hopp teljes körű alkotókká válhatnak. Nem így van. Csak elfecsérlik az energiáikat, és képtelenek átlátni a filmkészítés különböző fázisait. Azt tanácsolom nekik, hogy hagyatkozzanak szakemberekre, akik értenek a maguk mesterségéhez. Fellininek öt forgatókönyvírója volt. Nem fejlődik az ember magától, csak mások tudásával és megszerzett tapasztalatával együtt.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.