Trier fél tőle, Bergman kiakadt rajta – Roy Andersson filmrendező

Film

Pedig csak filmeket csinál. Most például az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről címűt. A svéd, aki nem szereti az ABBA-t és vén szamárnak nézi Bergmant.

magyarnarancs.hu: Jó galambként szemlélődni?

Roy Andersson: Egészen kiváló! Madártávlatból jobban rálátok a dolgokra. Nem volt nehezemre a galambbá válás. Művészettörténetileg persze nagyon is konkrét madarakról beszélünk: a nagy flamand festő, Bruegel festménye, a Vadászok a hóban madarai ihlettek meg. Mielőtt még rám szólna: igen, tudom, nem galambok, hanem hollók szerepelnek a képen. Madár madár. Meg aztán  a galamb mégiscsak békésebb szerzet mint a holló.

Vadászok a hóban

Vadászok a hóban

 

magyarnarancs.hu: Gyakorló reklámfilmrendező. Jól bírja a megbízókkal való huzavonát?

RA: Nem esik nehezemre. Ha a reklám hatására fogy a termék, mindenki boldog. Ezt a boldogságot hajszolja mindenki ebben a műfajban. Igen egyszerű képlet, és én ezt, mint lelkiismeretes reklámfilmes, szem előtt is tartom. Egyébként majdnem minden esetben szabad kezet kapok rendezőként. Ismernek, ismerik a munkáimat, megbíznak bennem. Nem kell attól tartaniuk, hogy elkezdek feleslegesen művészkedni. Engem sem ejtettek a fejemre, fontos, hogy legközelebb is velem dolgoztassanak. Én, kérem, egy felelősségtudó reklámkészítő vagyok!

Vázlat az Egy galamb...- hoz

Vázlat – Egy galamb leült egy ágra...

 

magyarnarancs.hu: Megnéztem a YouTube-on néhány régi reklámját.  A skandináv humor szép példája, ahogy egy biztosítótársaság reklámspotjaiban egymást érik a burleszkszerű balesetek. Van, aki folyóba zuhan, van, aki horgászás közben, a jeges tóba.  Ezek a saját fejéből pattantak ki?

RA: A biztosító hozta az ötletet, de az én kezem alatt teljesedett ki mindkét vizes baleset. Általában ez van: ők hozzák az ötletkezdeményt, aztán jövök én és formát adok az embriónak.

magyarnarancs.hu: Melyik reklámját tartja filmes szempontból a legtöbbre?

RA: Elmondom a sztoriját, jó? Képzeljen el egy fiút, aki már benne van a korban, de még mindig a szüleivel él. Épp a negyvenedik születésnapját ünneplik. A túlkoros gyermek egy járókában üldögél, miközben a szülei egy svéd szülinapi dalt énekelnek neki. A negyvenes gyerekből egyszer csak kitör, hogy nem, ezt így nem bírja tovább! A szülei korholni kezdik, mint egy kisfiút, hogy már megint mi baja van. Valamilyen lakásvásárlási konstrukciót népszerűsítettünk fiatalok számára. Nagy siker volt, tódult a megszeppent ifjúság: nem akartak a járókába szorult fiatalember sorsára jutni.

Próba az Egy galamb...- hoz

Próba – Egy galamb leült egy ágra...

 

magyarnarancs.hu: A filmjeit teljes egészében a saját stúdiójában forgatja. Mikor járt utoljára a szabadban forgatni?

RA: Idejét se tudom, mikor jártam odakint. Ha tehetem, messze elkerülöm a külső helyszíneket. Van egy jelenet az új filmben; XII. Károly betér egy ivóba ásványvízért, miközben kint vonul a büszke serege, majd visszavonulóban is betér ugyanoda, miután jól megverték az orosz fronton. Ezúttal a toalettet szeretné használni.A serege sem olyan lelkes immár. Ezt a két jelenetet Károlyostul, seregestül két hónap volt felvenni. Mindent  a stúdiómban építettünk fel. Ennyi idő alatt akár egy teljes filmet le lehet forgatni.

magyarnarancs.hu: Mennyi reklámfilmet kellett letudnia, hogy finanszírozni tudja az új játékfilmjét?

RA: Legalább negyvenet. Persze egy csomó európai pénz is van a filmben, szépen kaptam támogatást innen-onnan, de a saját pénzem is benne fekszik, hiszen a saját stúdiómat, a saját felszerelésemet használom.

A kész jelenet

A kész jelenet – Egy galamb leült egy ágra...

 

magyarnarancs.hu: Lépten-nyomon lebergmanozzák; „Roy Andersson a szatíra Bergmanja” és így tovább. Találkozott Bergmannal?

RA: Ó, nagyon is találkoztam vele. Én diák voltam, ő a filmiskola prominens alakja. Fő-fő tanfelügyelő vagy valami hasonló rangban volt. Ő volt a hatalom. Ki nem állhatta, hogy politizálunk a filmjeinkkel. Kétszer is magához hívatott, kétszer is a színe elé kellett járulnom. Dúlt a vietnami háború, amit mi, fiatalok, hevesen elleneztünk, borzalmas igazságtalanságnak tartottuk, és ennek a véleményünknek hangot is adtunk a dokumentumfilmjeinkkel. Gondolhatja, mit szólt Bergman, aki nagyon is jobboldali érzelmű volt. Nem volt az ínyére, hogy ezek a suhancok, vagyis mi, politikai aktivitást fejtünk ki az iskolája falai közt. Szóval, magához hívatott és megfenyegetett, hogy ha nem hagyok fel ezekkel a balos dolgaimmal, gondoskodik róla, hogy soha ne készíthessek játékfilmet. Nyilván azt hitte, hogy kellő hatása lesz a figyelmeztetésének, de én egyáltalán nem ijedtem meg tőle, nem voltam hajlandó behódolni. Inkább sajnáltam őt: szegény ember - gondoltam – mennyi butaságot hord össze. Fiatal voltam, tele önbizalommal.

Andersson rendez

Andersson rendez

 

magyarnarancs.hu: Lars von Trier viszont nagyon is félt öntől – legalábbis dán kollégája ezt nyilatkozta valahol.

RA: Így igaz, én is olvastam. Azt nyilatkozta, hogy a rendezők közül csakis tőlem fél.

magyarnarancs.hu: Lars von Trier nem az a félős fajta. Mivel érdemelte ki Trier félelmét?

RA: Csakis a filmjeimmel. Versenyben voltunk Cannes-ban; ő azzal a filmjével, amiben Björk játszott (Táncos a sötétben – a szerk.), én meg a Dalok a második emeletről című filmemmel. Azt hiszem, Lars von Trier (interjúnk vele itt) és a producere látták a filmemet és megijedtek: látták, hogy veszélyes ellenféllel van dolguk. Jó okuk volt a félelemre, mert a Dalok a második emeletről könnyedén győzhetett volna (végül Trier nyerte a fődíjat, Andersson meg a zsűri díját – a szerk.)

magyarnarancs.hu: Előző filmjének az ABBA egykori tagja, Benny Andersson volt a zeneszerzője. Ennyire bírja az ABBA-t?

RA: Közös filmes ismerősökön keresztül jutottam el Benny Anderssonhoz. Ismertem a filmzeneszerzői munkásságát, gondoltam, hátha elvállalja a Te, aki élsz zenéjét. Kicsit hezitált, mert túl lehangolónak találta, amit mutattam neki a filmből, de végül elvállalta. Sosem voltam ABBA-rajongó, sosem állt közel hozzám a zenéjük. Az én hangszerem a harsona, de rockot is szoktam játszani. Zeneileg az ABBA nem jön be. Bob Dylan már annál inkább.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.