Trier fél tőle, Bergman kiakadt rajta – Roy Andersson filmrendező

Film

Pedig csak filmeket csinál. Most például az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről címűt. A svéd, aki nem szereti az ABBA-t és vén szamárnak nézi Bergmant.

magyarnarancs.hu: Jó galambként szemlélődni?

Roy Andersson: Egészen kiváló! Madártávlatból jobban rálátok a dolgokra. Nem volt nehezemre a galambbá válás. Művészettörténetileg persze nagyon is konkrét madarakról beszélünk: a nagy flamand festő, Bruegel festménye, a Vadászok a hóban madarai ihlettek meg. Mielőtt még rám szólna: igen, tudom, nem galambok, hanem hollók szerepelnek a képen. Madár madár. Meg aztán  a galamb mégiscsak békésebb szerzet mint a holló.

Vadászok a hóban

Vadászok a hóban

 

magyarnarancs.hu: Gyakorló reklámfilmrendező. Jól bírja a megbízókkal való huzavonát?

RA: Nem esik nehezemre. Ha a reklám hatására fogy a termék, mindenki boldog. Ezt a boldogságot hajszolja mindenki ebben a műfajban. Igen egyszerű képlet, és én ezt, mint lelkiismeretes reklámfilmes, szem előtt is tartom. Egyébként majdnem minden esetben szabad kezet kapok rendezőként. Ismernek, ismerik a munkáimat, megbíznak bennem. Nem kell attól tartaniuk, hogy elkezdek feleslegesen művészkedni. Engem sem ejtettek a fejemre, fontos, hogy legközelebb is velem dolgoztassanak. Én, kérem, egy felelősségtudó reklámkészítő vagyok!

Vázlat az Egy galamb...- hoz

Vázlat – Egy galamb leült egy ágra...

 

magyarnarancs.hu: Megnéztem a YouTube-on néhány régi reklámját.  A skandináv humor szép példája, ahogy egy biztosítótársaság reklámspotjaiban egymást érik a burleszkszerű balesetek. Van, aki folyóba zuhan, van, aki horgászás közben, a jeges tóba.  Ezek a saját fejéből pattantak ki?

RA: A biztosító hozta az ötletet, de az én kezem alatt teljesedett ki mindkét vizes baleset. Általában ez van: ők hozzák az ötletkezdeményt, aztán jövök én és formát adok az embriónak.

magyarnarancs.hu: Melyik reklámját tartja filmes szempontból a legtöbbre?

RA: Elmondom a sztoriját, jó? Képzeljen el egy fiút, aki már benne van a korban, de még mindig a szüleivel él. Épp a negyvenedik születésnapját ünneplik. A túlkoros gyermek egy járókában üldögél, miközben a szülei egy svéd szülinapi dalt énekelnek neki. A negyvenes gyerekből egyszer csak kitör, hogy nem, ezt így nem bírja tovább! A szülei korholni kezdik, mint egy kisfiút, hogy már megint mi baja van. Valamilyen lakásvásárlási konstrukciót népszerűsítettünk fiatalok számára. Nagy siker volt, tódult a megszeppent ifjúság: nem akartak a járókába szorult fiatalember sorsára jutni.

Próba az Egy galamb...- hoz

Próba – Egy galamb leült egy ágra...

 

magyarnarancs.hu: A filmjeit teljes egészében a saját stúdiójában forgatja. Mikor járt utoljára a szabadban forgatni?

RA: Idejét se tudom, mikor jártam odakint. Ha tehetem, messze elkerülöm a külső helyszíneket. Van egy jelenet az új filmben; XII. Károly betér egy ivóba ásványvízért, miközben kint vonul a büszke serege, majd visszavonulóban is betér ugyanoda, miután jól megverték az orosz fronton. Ezúttal a toalettet szeretné használni.A serege sem olyan lelkes immár. Ezt a két jelenetet Károlyostul, seregestül két hónap volt felvenni. Mindent  a stúdiómban építettünk fel. Ennyi idő alatt akár egy teljes filmet le lehet forgatni.

magyarnarancs.hu: Mennyi reklámfilmet kellett letudnia, hogy finanszírozni tudja az új játékfilmjét?

RA: Legalább negyvenet. Persze egy csomó európai pénz is van a filmben, szépen kaptam támogatást innen-onnan, de a saját pénzem is benne fekszik, hiszen a saját stúdiómat, a saját felszerelésemet használom.

A kész jelenet

A kész jelenet – Egy galamb leült egy ágra...

 

magyarnarancs.hu: Lépten-nyomon lebergmanozzák; „Roy Andersson a szatíra Bergmanja” és így tovább. Találkozott Bergmannal?

RA: Ó, nagyon is találkoztam vele. Én diák voltam, ő a filmiskola prominens alakja. Fő-fő tanfelügyelő vagy valami hasonló rangban volt. Ő volt a hatalom. Ki nem állhatta, hogy politizálunk a filmjeinkkel. Kétszer is magához hívatott, kétszer is a színe elé kellett járulnom. Dúlt a vietnami háború, amit mi, fiatalok, hevesen elleneztünk, borzalmas igazságtalanságnak tartottuk, és ennek a véleményünknek hangot is adtunk a dokumentumfilmjeinkkel. Gondolhatja, mit szólt Bergman, aki nagyon is jobboldali érzelmű volt. Nem volt az ínyére, hogy ezek a suhancok, vagyis mi, politikai aktivitást fejtünk ki az iskolája falai közt. Szóval, magához hívatott és megfenyegetett, hogy ha nem hagyok fel ezekkel a balos dolgaimmal, gondoskodik róla, hogy soha ne készíthessek játékfilmet. Nyilván azt hitte, hogy kellő hatása lesz a figyelmeztetésének, de én egyáltalán nem ijedtem meg tőle, nem voltam hajlandó behódolni. Inkább sajnáltam őt: szegény ember - gondoltam – mennyi butaságot hord össze. Fiatal voltam, tele önbizalommal.

Andersson rendez

Andersson rendez

 

magyarnarancs.hu: Lars von Trier viszont nagyon is félt öntől – legalábbis dán kollégája ezt nyilatkozta valahol.

RA: Így igaz, én is olvastam. Azt nyilatkozta, hogy a rendezők közül csakis tőlem fél.

magyarnarancs.hu: Lars von Trier nem az a félős fajta. Mivel érdemelte ki Trier félelmét?

RA: Csakis a filmjeimmel. Versenyben voltunk Cannes-ban; ő azzal a filmjével, amiben Björk játszott (Táncos a sötétben – a szerk.), én meg a Dalok a második emeletről című filmemmel. Azt hiszem, Lars von Trier (interjúnk vele itt) és a producere látták a filmemet és megijedtek: látták, hogy veszélyes ellenféllel van dolguk. Jó okuk volt a félelemre, mert a Dalok a második emeletről könnyedén győzhetett volna (végül Trier nyerte a fődíjat, Andersson meg a zsűri díját – a szerk.)

magyarnarancs.hu: Előző filmjének az ABBA egykori tagja, Benny Andersson volt a zeneszerzője. Ennyire bírja az ABBA-t?

RA: Közös filmes ismerősökön keresztül jutottam el Benny Anderssonhoz. Ismertem a filmzeneszerzői munkásságát, gondoltam, hátha elvállalja a Te, aki élsz zenéjét. Kicsit hezitált, mert túl lehangolónak találta, amit mutattam neki a filmből, de végül elvállalta. Sosem voltam ABBA-rajongó, sosem állt közel hozzám a zenéjük. Az én hangszerem a harsona, de rockot is szoktam játszani. Zeneileg az ABBA nem jön be. Bob Dylan már annál inkább.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.