ÛRTURISTÁK

Film

Tán mert a legtöbbünk már a villanykapcsoló titokteljes rejtélyét is megemésztetlenül illeszti napi gyakorlatába, bizony az űrhajózásra (s a tudomány megannyi más kortárs diadalára) jobbára csupán kampányszerűen tudunk rácsodálkozni. Túl a szuperhatalmak hajdani versenyfutásán, legutóbb az űrturizmus újdonat intézménye kínált ilyen lehetőséget: a 20 millió dollárért elérhető "végső álom", a kitenyésztett kozmonauták mellett immár hétköznapi civil milliárdosok számára is megszerezhető élmény alighanem nagyobb publicitást kapott, mint a szovjet-orosz és amerikai űrprogramok utolsó két évtizede együttvéve.
Erről a jelenségről szól Christian Frei tavaly elkészült s azóta már a Sundance fesztiválon is díjazott dokumentumfilmje - líraian el-elmélázva, ám elgondolkodtatóan egymás mellé iktatva a fent és a lent, a Nemzetközi Ûrállomás és a Bajkonurt körülburjánzó kazah valóság ábrázolatát.

Amíg a narrátorként foglalkoztatott, rokonszenvesen pösze norvég fotós kedves banalitásait hallgatjuk a néhai Szovjetunióról és annak egykoron oly diadalmas űrhódításairól, elénk tárul a posztszocialista lepusztultság érzékletes közép-ázsiai variánsa. A helyi múzeumban az első bajkonuri számítógép, az 1957-es Ural monstrumát mutogatják, s az űrhajós tematika ma is szinte az egész épített környezetet uralja: hol egy játszótéren, hol egy panelház oldalfalán tűnik fel az égboltot hasító szovjet dicsőség emlékezete. S miközben az iráni születésű amerikai hölgy, a privát űrkutatási alapítványt gründoló Anousheh Ansari a kilövésre készül, az űrhulladékra, visszahulló rakétamaradványokra vadászó serény kazahok jó korán teherautóra szállnak, hogy elsőként érjenek az értékes fémek közelébe, melyekből tető és főzőlábas egyaránt kitelik.

Végezetül Charles Simonyi is felbukkan a filmben, amint űrhajós előtanulmányait folytatja és űreledelt kóstol. Szavaiból kitetszik, hogy alighanem jobban érti és ismeri a közeget, mint az érdeklődő nyugatiak. Hiába, a mi fiunk!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.