Tévésorozat

Vadászok a kertedben

Homeland - A belső ellenség

  • - greff -
  • 2013. március 14.

Film

Mostanában kevés szó esik róla, pedig nyugodt szívvel kijelenthető, hogy Joel Surnow és Robert Cochran 2001 és 2010 között 8 évadot megért szériája, a 24 volt az elmúlt évtized egyik legfontosabb televíziós programja.

A Kiefer Sutherland főszereplésével futott terroristavadászós thriller módosítani tudta az amerikai sorozatkészítési gyakorlatot azzal, hogy népszerű hollywoodi sztárt fogott éveken át hadra. Átformálta továbbá a fogyasztói szokásokat is, hiszen a 2000-es években a 24 évadjai szállították talán a legelső, de mindenképp a leghatásosabb érveket az ellen, hogy a nézők a régi szokás szerint, vagyis hetente, fix időpontban nézzék meg a tévében az újabb és újabb epizódokat. Ám a 24 nemcsak a torrentoldalakat felvirágoztató évadhabzsolás (az úgynevezett darálás) elterjesztése miatt jelentős, hanem azért is, mert a maga paranoid szemléletével, váteszi vonásaival (az elnök az elején, ha emlékszünk rá, fekete férfi volt), s a látványosan rossz lelkiismeret ellenére is határozottan republikánus/neokonzervatív ideológiájával ez a széria volt (és maradt) az egyik legemlékezetesebb azok közül a filmalkotások közül, amelyeken a Bush-korszak rajta hagyta katonai bakancsos lábnyomát. Aligha véletlen hát, hogy napjaink két mozgóképes kulcsdarabját is éppen ez a sorozat inspirálta, melyekkel a forgalmazók szeszélye folytán mi most nagyjából egy időben köthetünk ismeretséget: Kathryn Bigelow Bin Laden-eposzát, a Zero Dark Thirtyt napokon belül bemutatják a mozikban, az elmúlt évek egyik legsikeresebb sorozata, a Homeland pedig végre-valahára utat tört magának egy hazai csatornán.

Howard Gordon és Alex Gansa izraeli alapanyagból gyúrt szériája a 24 számos hatásos elemét átemeli, s így az iraki fogságból az USA-ba visszatérő, finoman szólva is gyanús mozdulatokat végző exkatona és az utána szaglászó, Jack Bauerhez mérhetően vadászkutyaszerű CIA-ügynöknő zűrzavaros történetét elmesélő sorozat a maga érzelmi-fizikai vadságával, kiszámíthatatlan, de többé-kevésbé elfogadható, nagyon gyakori fordulataival szemünk előtt szintúgy kivételesen izgalmas darabbá alakul. Egyben persze javított kiadássá is, amennyiben elkötelezett főhősének labilitását a 24-gyel ellentétben komolyan veszi, és felemeli a sorozat egyik legfontosabb témájává. De a Claire Danes különleges (és némiképp váratlan) színészi tehetségével megformált Carrie Mathison széthullása csupán az egyik mozaikkocka a sötét színű képben. Nemzedéki közérzetfilmnek nevezni a Homelandet talán túlzás volna, habár tény, hogy bárhová tévedjen is a kamera, mindenütt bizalmatlanságba, szétcsúszásba, rossz kedélybe és morális egyensúlyvesztésbe ütközik. A terror elleni háború egzotikus helyszíneiről visszatérők levegőtlen világa ez, amely a Homeland alapján ugyanúgy súlyos, emberi életek tömegét befolyásoló krízisek keltetőhelye, mint amilyen anno a vietnami veteránok masszív pszichikai problémákkal kitapétázott anyaföldi miliője volt. A haza a Homeland szerint elég nagy szarban van tehát - ám léteznek még (hisz mégiscsak Amerikában járunk) vérbeli hősök, akik megtörve, porig alázva is képesnek tűnnek arra, hogy felismerjék és elgáncsolják a - kelet felől, ezerféle álruhában érkező - gonoszt. De abban már nem képesek hinni, hogy a csaták után egyszer majd a háborút is lezárhatják.

Február 19-től az RTL2-n

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.