tévésmaci

Vidéki nyestek

  • tévésmaci
  • 2023. január 25.

Film

Amikor Sztupa és Troché elhatározták, hogy rámennek a feinschmeckerekre, mindenki aggodalommal fogadta a hírt, de legjobban Ómafa volt oda.

A feinschmecker jól felfegyverzett, alattomos népség, intette őket (óva). Mitől tartasz, hogy majd asztal alá esznek, kérdezte tőle Troché. Semmi ilyesmi, csak nem tudom, hogy lehet védekezni a bülszikéjük ellen. Milszkieeee? Bülszike, mondtam. Beavatnál? Török szó, a bülbülből, de még inkább a pálcikából, mely viszont a szláv nyelvekből jövevénykedett be még Szokolovics Mehmet pasa idején, de ebbe nem érdemes mélyebben belemenni, a lényeg az, hogy a japán hódoltság idején a törököket is arra kényszerítették a szamurájok, hogy pálcikával egyenek. Csakhogy a török vágni is szeretett volna vele, ezért az egyik pálcikát megélesítette. De olyan élesre, hogy az csak na, sóhajtotta Ómafa. Ebből jött a szike tagszó. S amikor vágták vele a dönert vagy a pidét, olyan hangot adott, mint az a madár, tudod, a gerinchúrosok törzséből, a bülbül. Csak aztán egyszerűsítették, mert a bülbülszike hülyén hangzott, s már nem is hasonlított annyira a pálcikára, így lett bülszike. Semmi kétség, bólintott Sztupa. Ómafa nyugtázta a bólintást, s olyan pofát vágott, mint aki mindent megmagyarázott: ezért nem szabad a feinschmeckerek ellen menni. De Troché még mindig nem értette: mert felfalnak minket a bülszikéjükkel? A feinschmeckerek nem falnak, az rangjukon aluli, ők inkább – itt Ómafa elgondolkozott –, úgy, izé… csipegetnek. De ahogy kimondta, már meg is bánta. Végiggondolni sem volt ideje, hogy mit mond erre Troché, tényleg csak a megbánásig jutott vagy csak odáig, hogy meg is bá…, amikor Troché már szúrt. Aha, csipegetnek. Mint a bülbül, mi, Ómafa. Sztupa a tárgyilagosság kedvéért ekkor közbevetette, hogy a bülbülök tényleg bogyóevők. Tudom, és gerinchúrosok, Trochét nem volt könnyű zavarba hozni. Ha ő egyszer rászánta magát, hogy nekimenjen a fein­schmeckereknek, ennél azért erősebb ellenvetések kellettek volna a visszatartására. Sztupának mindegy volt, rájuk mennek, akkor rájuk lesz menve, de alaposan, ha meg nem, akkor úgy is jól van, egyszer azért mindenképpen kipróbálom ezt a bülszikét, hátha vágja a köftét is, de ezt csak gondolta, közben meg úgy csinált, mint aki hangosan gondolkozik: te, Ómafa mikor is ért véget a japán hódoltság törökben? Ómafa ránézett, hülye vagy, még ma is tart: ott gyártják a Toyotát is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.