étel, hordó

Café Mirage

  • ételhordó
  • 2021. november 17.

Gasztro

Helyszín: Dózsa György út és Délibáb utca sarok

Ha a fővárosi szállodákat vesszük sora, négy-öt híres hely után megáll a tudomány. Tudjuk, hogy hol van az Astoria, a Gellért, a Hilton, de ha a Mamaison, a Marmara vagy a Mediterrán kerül elő, a taxisofőr is zavarba jön. Hasonló a helyzet a Mirage Medic Hotellel is, pedig feltűnő helyen van, és kiváló fekvésű, ráadásul a Dózsa György út és a Délibáb utca sarkán álló, 1898-ban épült villa a csekély számú fővárosi neobarokk épületek egyike, s eredetileg tervezőjének, Greiner Adolf építésznek lakóhelyéül szolgált.

„A franciás domború manzárdtetővel fedett kiemelkedő középrizalittal tervezett épület stílusbeli kifinomultság tekintetében nem a legkiválóbbak közé tartozik, de a stílus mutatós villaépítészeti példáinak sorát gyarapítja” – írta az épületről Rozsnyai József művészettörténész. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a villa tulajdonosának neve legfeljebb a firenzei Strozzi-palotát koppintó Aradi utca és Bajnok utca sarkán álló bérház (1889), illetve a profin kivitelezett, ám eredetinek éppenséggel nem mondható újpesti zsinagóga (1885) tervezőjeként lehet ismerős, máris érthető, hogy Greiner Adolfot miért nem emlegetik egy lapon Ybl Miklóssal, Hauszmann Alajossal, Lechner Ödönnel…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."