chili&vanília

Hommage à Galimbertik

Gasztro

Makrélafilé ciderben párolt almával és sült karfiollal

A nemrég zárult, A Galimbertik című kiállítás két képe ihlette az alábbi ételt, amely a művészeti kapcsolódás nélkül, önmagában is maximálisan megállja a helyét. A kiindulási pontok: az egyik kép Galimberti Sándor Párizsban festett Karfiolos csend­élete, a másik pedig első felesége, a cseh Lanov Mária Normandiában festett Vörösmárna és makréla című festménye. Elsőként az ábrázolt alapanyagok esztétikája – forma- és színvilága – volt az ihletadó, ezek visszaköszönnek a konyhanyelvben is. Fontos szempont volt, hogy kulinárisan érvényes és élvezhető étel szülessen, olyan, amelynél az ízek nem esnek áldozatul az esztétikum oltárán, és amelyet bárki el tud otthon készíteni. Normandiai makrélareceptből indult az étel, ebbe házasítottam be Galimberti Sándor karfiolját. A festőnő képén szereplő halmodellek minden valószínűség szerint egy normandiai halpiacról kerülhettek a nő elé (az 1900-as évek legelején járunk), így nagy a valószínűsége, hogy létezik jellegzetes, normandiai elkészítési mód, például a cider (almabor) felhasználásával. Makréla helyett más hallal is készíthetjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.