étel, hordó

Mimama Konyhája

  • ételhordó
  • 2018. szeptember 30.

Gasztro

A Bartók Béla út külső részének legimpozánsabb építménye a Kelenföld villamoskocsiszín, ha Dziga Vertov Budapesten forgatja Ember a felvevőgéppel (1929) című filmjét, biztosan itt kezdi a napot. A remízt 1912-ben emelték, de legfeljebb az itt állomásozó 40-50 éves villamosok miatt gondolnánk, hogy azóta eltelt pár év. Ám azt mostanáig el sem képzeltük, hogy a kocsiszínnek hátsó része is van, a Kelenföldi út nevű zsákutca, ami különben jócskán lepattant ipari miliő. Leselejtezett villamosok sorakoznak a kerítés mögött, később ilyen-olyan vállalkozások az egykori gyártelep helyén. De úgy tűnik, nem tart ez soká. A koszlott környezetből már-már látomásszerűen emelkedik ki a tavaly épült Anna Hotel mint az indusztriális vadromantika zárórájának hírnöke. Nincs ebben semmi meglepő, végeredményben a méregdrága XI. kerületben vagyunk, ráadásul itt az infra­struktúrára sem lehet panasz.

A Mimama Konyhája nevű egységet – a nevéből ítélve – valami rozzant kifőzdének képzeljük, nagy a meglepetés, amikor kiderül, hogy a szálloda éttermét nevezik így. Teraszát mindenféle kertészeti trükkökkel próbálták jó kilátásúvá alakítani, de a 37 fokos meleggel nem lehet birokra kelni, ezért inkább a légkondicionált belső helyiséget választjuk. Az enteriőr a háromcsillagos szállodához mérten kifejezetten elegáns.

„A hagyományos magyar ízvilág és a különleges alapanyagok találkozásából olyan ételek születnek Mimama Konyhájában, amelyekkel a legdrágább belvárosi éttermek sem tudják felvenni a versenyt” – áll a beharangozóban, de a hideg meggyleves (1290 Ft) inkább gyerekkorunk konyháját idézi. Egyáltalán nem baj, mivel hazai ízekről beszélhetünk, és nem a korabeli közétkeztetésről. A mangalicatarja-szelet roston, sült hagymakarikákkal (2690 Ft) elsőre olyan, mint a szegény ember hagymás rostélyosa, csakhogy ez a disznóhús simán felveszi a versenyt a hátszínnel, talán még le is körözi. A hagyma bőséges és ropogós, a krumplipüré (650 Ft) már csak azért sem lehet porból, mert találunk a mélyén egy falat főtt krumplit is. A császármorzsa (590 Ft) kissé száraz, de olyan jó baracklekvárt adnak hozzá, hogy fel sem tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.