étel, hordó

Nemes Vendéglő

  • ételhordó
  • 2022. február 23.

Gasztro

Étterem Pestszentimrén

Bányai Júlia élettörténete kalandfilmre kívánkozik. 1824-ben született, húszévesen feleségül ment Sárossy Gyula ügyvédhez, de 1848-ban megözvegyült. Ekkor műlovarnő lett Bécsben, majd az év végén férje nevén beállt katonának. Számos csatában vett részt, hőstettek sorát hajtotta végre, Világos után főhadnagyként menekült el az országból. „Bányai Júlia aztán ott maradt Törökországban. Először kisebb vendéglőt nyitott s utóbb férjhez ment volt parancsnokához, egy emigráns magyar századoshoz. A »magyar vendéglő« aztán erősen fellendült, később el is adták és elköltöztek Kairóba, ahol a fényes Grand Hotel bérletét vették át. A hotel volt a nemzetközi luxusvilág találkozóhelye. Itt éltek aztán Bányaiék, dúsgazdagon, ünnepelten, halálukig” – írták az 1940-es évek elején külföldi karrierjéről, másutt viszont arról olvashatunk, hogy a kairói szálló többször is leégett Bányai Júlia 1883-ban bekövetkezett haláláig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.