Piac-kutatás - A Rákóczi bujdosói

  • Jánossy Lajos
  • 2008. május 29.

Gasztro

"Meddig kell bujdosni az élet örömei, a kultúra áldásai, a civilizált világ legegyszerűbb előnyei elől? Meddig kell koldusnak mutatkozni mindenkinek Magyarországon? Meddig maradunk Kókán (sic! - J. L.), hogy a lencsét kétszer megegyük? Meddig kell a padlás felakasztottjai elől a pincébe járni nevetni? Meddig él ez a kopottságában éldegélő kabát és e korszak, amelynek most már valamennyien bohócai lettünk? Élni akarunk!" - írja Krúdy Gyula 1931-ben. A gasztronouta, bár némely pincékbe, főleg életének egy bizonyos, az epizódjellegen túlmutató idejében, kétségkívül járt nevetni, ezt nem öngyilkos hajlamú és eme hajlamokat sikerrel kielégítő honfitársai iránti szeméremből tette.

"Meddig kell bujdosni az élet örömei, a kultúra áldásai, a civilizált világ legegyszerűbb előnyei elől? Meddig kell koldusnak mutatkozni mindenkinek Magyarországon? Meddig maradunk Kókán (sic! - J. L.), hogy a lencsét kétszer megegyük? Meddig kell a padlás felakasztottjai elől a pincébe járni nevetni? Meddig él ez a kopottságában éldegélő kabát és e korszak, amelynek most már valamennyien bohócai lettünk? Élni akarunk!" - írja Krúdy Gyula 1931-ben. A gasztronouta, bár némely pincékbe, főleg életének egy bizonyos, az epizódjellegen túlmutató idejében, kétségkívül járt nevetni, ezt nem öngyilkos hajlamú és eme hajlamokat sikerrel kielégítő honfitársai iránti szeméremből tette. Nem állíthatja azt sem, hogy a kultúra áldásaitól, a civilizált világ előnyeitől valaha megtartóztatta volna magát, hogy bármikor a "bujdosók népét" gyarapította volna, épp ellenkezőleg: inkább az utolsó mondat programadó szellemében és a freudista örömelv eljegyzettjeként fejtette ki áldásos tevékenységét. Mégsem esett nehezére felzárkózni a Józsefváros legendás mítoszkutatójának és -építőjének, felfedhetetlen krónikásának poétikus túlzásai mellé; de tényleg, meddig még, ismételte magában a sorsfordító kérdéseket, amikor a városrész lüktető, kulináris szívcsakráját, a Rákóczi téri csarnokot célozta meg lépteivel. Élni akart.

Élni és élni hagyni, amiért a piacok és a csarnokok szavatolnak. A Rákóczi téri is. Nem bujdosni és nem gyónni ment tehát a patinás pesti fertályra, hanem felmérni a Nagycsarnok katedrálisához képest méretes "templomot", amelyben a gasztronouta utoljára boldogult úrfi korában járt; hajlékony utcácskákon közelítette meg a szentélyt, ahol nem feledi azóta sem, szeszes bélése enyhületre lelt; erjedt komló levével hűtötte a poklot, ami, Sartre-ral egyetértve, legtöbbször a többiek, valóban, de legalább annyira a gyomor maga, vitathatatlanul. A Rákóczi vásárcsarnok egykorú az anyaszentegyházzal, a Vámház körúti építménnyel, ugyanúgy belesimul az aktuális jóléti intézkedések sorába, ahogyan testvérei: a Hunyadi és a Klauzál téri, illetve a Hold utcai. Szerkezete ismétli a Nagycsarnok formáit, ellenben léptéke, különös tekintettel a galériák hiányára, szűkebb.

Földszintes jellege,

ha nem is mérsékli fapadossá tágasságát, van benne valami piaci kézzelfoghatóság, még inkább "regionális" alakzat, amely korlátosabb kompetenciára jogosítja; a Rákóczi téri illetőségbe feltehetőleg a népes kerületi lakosság jár. A terek nagyvonalú kihasználatlansága a lebegés különleges érzetével ajándékozza meg a becsábulót; feje felett az örvénylő magasság mértani rendbe álmodott világ. A görög kereszt mátrixába tervezett belső struktúra nyomán fő- és mellékhajók nyílnak, viszont a különböző "szakosztályok": a zöldségesek, a húsosok, a kistermelők, a vegyesboltosok és a savanyúságosok entrópiája, ugyan az önelvesztés veszélye nélkül, de első pillantásra kevésbé áttekinthető. A felhozatal gazdagsága, színei és árnyalatai a kerület Déry Tibor Feleletét megszégyenítő kulturális és szociális peremhelyzetét tükrözik - a magyar konyha ortodox hívei nagyobb örömére. Jobb hátul minden piac lelke mereng háborítatlanul, a lacikonyhások felségvizei, kitűnve közülük a beszédes "Iszom kuckó" névvel kurzivált zászlóshajó, a kapitányi őrhelyekkel, az ember proporcionális nembeli lényegét páratlan arányérzékkel eltaláló könyöklőkkel. A csarnok falainak mentén elhagyott, mára kihasználatlan kapacitású vizesblokkok, bennük a nyolcvanas évek gombaszerű műanyag lámpáival a hentesek valamikori dominanciájáról és az antik múltba porosodott lakberendezés, talán Bubiv?, multikompatibilitásáról mesélnek. A jelenlegi uralkodók kolbászházakban trónolnak egyenesen, a trafikban a dohányáru és a dobozos nedűk mellett "elemeket, babákat és autókat" vételezhet az arra járó.

A gasztronouta végül elnyerte megérdemelt jutalmát is, nyelvi desszerttel távozott. Az "Iszom kuckó" előtt évődő párra lett figyelmes; férfi és nő egyeztette a következő lépések irányát és tartalmát, amelyek tétje természetesen a gasztronómia problémabokrában rejtőzött; arra kellett volna válaszolnia a páros alfa-hímjének, hogy akkor még egy tüske a bőr alá sörrel bekísérve, és/vagy egy lángos. Az asszonyi talpraesettség, nem volt kétséges, a történelem során ismét diadalmaskodott: "Most akkor vigyelek moziba vagy húzzalak szánkón?", vetette fel a lényegbe vágó dilemmát a béta-hölgy, és látván a megbénult férfitekintetet, elindult a lángosos felé kérlelhetetlenül.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.