Rádió

Az ál-Petőfi

A közrádió újabb metamorfózisa

Interaktív

Micsoda felbolydulás van itt!

Épp csak elbúcsúztattuk a bukásában is kisszerű Karc FM-et (lásd: Nullánál is kevesebb, Magyar ­Narancs, 2023. szeptember 20.), erre a Petőfi rádiónál is fellőtték a felmondásrakétát. Az elmúlt hét végén mind a húsz munkatárs megkapta a behívóját személyes elbeszélgetésre a csatorna üzemeltetőjétől, és közülük négy-öt ember kivételével péntek estig mindenki ­lapátra is került – amennyire a kiszivárgott ­híreknek hinni lehet, racionalizálásra való hivatkozással. Racionalizálás a közmédiánál? Hihetően hangzik.

Van-e mindennek bármi jelentősége, vagy mi, hallgatók egyszerűen csak a szokásos unalommal fordítsuk félre a fejünket ezúttal is? Számít-e, hogy tizenhat év után kivágták a rádió meghatározó zenei szerkesztőjét, Borcsik Attilát, alias DJ Izilt? Hallgattuk-e még egyáltalán a Petőfit az elmúlt időkben, és ha igen, mit kaptunk tőle? Borcsiknak erős köze volt ahhoz a 2007-es változáshoz, amikor a fia­talokat megcélzó állami csatorna jelentős ráncfelvarráson esett át. Ráálltak az alternatív magyar zenék sugárzására, kitisztították a műsorrendet a korábbi korszakokból bennragadt értelmezhetetlen elemektől, a zenei profil frissítésével új hallgatóságot céloztak be, és új műsorformákkal kezdtek kísérletezni. Hogy sikeres volt-e a kezdeményezés, az nem biztos. Hogy is tudna sikeres lenni egy efféle ajánlat a magyar éterben, ahol kizárólag retrográd popzenével és kortárs mainstreammel lehet hatékonyan becserkészni a hallgatókat? Más kérdés, hogy az állami könnyűzenei adónak egyáltalán kell-e ilyen módon sikeresnek lennie, és nem fontosabb-e a minőségi, egyedi kínálat fenntartása? Persze felesleges is már ezen morfondírozni, az alternatív Petőfit pár év után lekeverték, és visszatértek a tömeg­ízlés kiszolgálásához – emlékeink szerint többek között olyan kipróbált formátumokkal, mint Harsányi Levente.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.