Egy hét kultúra 2022/16.

  • Narancs
  • 2022. április 20.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

PAVILON A testek metamorfózisa, az ember definíciójának változása és a női nézőpontok kerülnek az idei, április 23. és november 27. között megrendezett Velencei Képzőművészeti Biennálé fókuszába. Az idei rendezvény főkurátora, Cecilia Alemani első olasz nőként vezetheti az eseményt, a központi kiállításnak pedig a The Milk of Dreams címet adta. Az álmok tematikája a biennáléra meghívott magyar képzőművész, Keresztes Zsófia tárlatán is visszaköszön. A magyar pavilon 113 éves történetében harmadik alkalommal kap önálló bemutatkozási lehetőséget női művész, így Az álmok után: merek dacolni a károkkal című, 19 szoborból felépülő kiállítás kifejezetten női nézőpontjával is ki­emelkedik. Keresztes Zsófia művészetének jellemző témái az identitáskeresés és a testiség különféle átalakulásai. Mostani projektjének kiindulópontja részben Schopenhauer sündisznódilemmájára reflektál, emellett a mozaikművészet eszközével Szerb Antal Utas és holdvilág című regényének egy motívumát is megidézi a tárlaton. Keresztes kompozícióját Velence után a Ludwig Múzeumban is bemutatják majd december 15. és február 26. között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.