Egy hét kultúra 2023/33.

  • Narancs
  • 2023. augusztus 16.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

LELETEK Összesen 266 antik műkincset, köztük etruszk vázákat, ókori római pénzérméket és több millió dollár értékű mozaikokat kap vissza Olaszország az Egyesült Államoktól. Az értékes leleteket korábban ellopták, majd múzeumokhoz és magángyűjteményekhez kerültek. A műtárgyak egy részét augusztus 8-án New Yorkban, a manhattani kerületi ügyészségen vehették át az olasz hatóságok. Itt adták át azt az időszámításunk előtt 355 körül készült, Olaszország Puglia régiójából származó festett vázát, amelyet júliusban foglaltak le egy magángyűjteményből, valamint két etruszk csempefestményt is, amelyeket a Rómától északnyugatra fekvő Cerveteri híres temetőjéből még az 1980-as években tulajdonítottak el. Az ügyészség közlése szerint ez utóbbiak, egészen márciusi lefoglalásukig Robin Symes brit régiségkereskedő New York-i raktárában pihentek. Symes felszámolás alatt álló londoni cégétől korábban 750 műkincset kapott vissza Olaszország. Ezeket május végén a római Museo Nazionale di Castel Sant’Angelóban, azaz az Angyalvárban mutatták be.

ÉLETMŰ A Janus Pannonius Múzeum (JPM) és a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria budapesti időszaki kiállításának zárása után augusztus elején Pécsre érkezett a 170 éve született Csontváry Kosztka Tivadar életművét bemutató tárlat. A Csontváry műveit legnagyobb számban őrző két közgyűjtemény anyagából, mintegy 40 alkotásból összeállított kiállítás három hónapig volt látható a Szépművészeti Múzeumban, az új helyszínen pedig újabb három hónapig tekintheti meg a közönség. A baranyai megyeszékhelyen őrzött képek első alkalommal egészülnek ki a fővárosi gyűjtemény darabjaival. A két intézmény egyesített gyűjteményének köszönhetően együtt lesz látható Csontváry híres Önarcképe és Magányos cédrusa, A taorminai görög színház romjai című alkotása és A Nagy Tarpatak-völgye a Tátrában című festménye, ahogy a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban és a Jajcei vízesés című művek is. A kiállítás november 5-ig látogatható az idén 50 éves JPM Csontváry Múzeumban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.