Egy hét kultúra 2023/42.

  • Narancs
  • 2023. október 18.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

FESTÉK Az Antiquity című folyóirat októberi ­számában megjelent tanulmány szerint az athéni ­Akropolisz Parthenónjáról származó, jelenleg a londoni British Múzeumban őrzött Elgin-márványok nem mindig voltak fehérek, a több mint 2500 éves szobrokat ugyanis eredetileg élénk színű festékkel és bonyolult mintákkal díszítették. Bár az utókor számára csak a tisztára kopott kövek maradtak fenn, az ókori görög és római szobrokat gyakran színezték. Több korabeli műalkotáshoz hasonlóan valószínűleg a Parthenón márványszobrain sem tudtak rendesen megtapadni a színek, ezért idővel lekoptak, a korai restaurálások során ráadásul a figurákon talált apró festéknyomokat is eltávolították. Régészek egy csoportja most lumineszcens képalkotási technika segítségével ­fedezett fel rejtett kémiai elemeket a márványfelületeken, amiből arra következtetnek, hogy egykor kék, fehér és lila festék segítségével virágmintákkal és figuratív ábrázolásokkal díszítették a szobrokat.

ART EXPO Szerdán kezdődött és október 29-ig tart a Godot Kortárs Művészeti ­Intézet kiállítása és művészeti vására, a Godot Art Expo, ahol a látogatók nem csak a műalkotásokat fedezhetik fel, de az alkotókkal is közvetlen kapcsolatba kerülhetnek. Az idei eseményen a szervezők a „Fogadj örökbe egy képzőművészt!” elnevezésű kezdeményezésen keresztül igyekeznek közelebb hozni egymáshoz a művészeket és a művészetre nyitott közönséget, hiszen, ha valaki megvásárol egy műtárgyat, azzal „örökbe fogadja” magát a művészt is, személyes kapcsolatot teremtve az alkotó művészi világával. A Godot Art Expo ehhez széles választékot is kínál: az intézet nyilvános pályázatára érkezett alkotások közül 200 fiatal képzőművész több mint 2000 ­alkotását válogatták be az eseményre, amelyeket „gerilla áron” szerezhetnek meg az érdeklődők. A kezdeményezés célja, hogy erősítse a komplex művészettámogató ökoszisztémát, amely fenntartható módon nyújt megoldást arra, hogy az alkotók a művészetükből éljenek, és ennek révén váljanak ismertté, elismertté.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.