Egy hét kultúra 2025/13.

  • Narancs
  • 2025. március 26.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

BŰNSZERVEZET Nyolc év börtönbüntetésre ítéltek egy férfit az Egyesült Államokban, aki tagja volt annak az évtizedeken át működő bűnszervezetnek, amely számos értékes műtárgy, köztük Andy Warhol- és Jackson Pollock-festmények ellopásáért felelős. A Thomas Trotta nevű férfi a negyedik gyanúsított, akit a több államra kiterjedő nyomozást követően elítéltek. Az elkövetők az elmúlt két évtizedben összesen 20 múzeumba és műkereskedésbe törtek be. A pennsylvaniai Scrantonban található Everhart Museum kiállításáról 2005-ben lopták el Pollock 1949-es Springs Winter című vásznát és Warhol Le Grande Passion című, 1984-ből származó szitanyomatát, amelyek azóta sem kerültek elő – előbbi becsült értéke közel 12 millió dollár (mintegy 4,4 milliárd forint). Trotta a bíróságon elismerte, hogy részt vett a műalkotások meglovasításában, ahogy azt is bevallotta, hogy egy New Jersey állambeli múzeumból 500 ezer dollár (több mint 184 millió forint) értékben lopott el sporttörténeti emléktárgyakat és relikviákat.

IF DESIGN AWARD A Néprajzi Múzeum állandó gyűjteményi kiállítása elnyerte az if Design Awardot a legjobb kiállítási dizájn és megvalósítás kategóriában. A tavaly ősszel nyílt tárlat 11 ezer pályázó közül került a legjobbak közé. Ez az első alkalom, hogy magyar múzeum e rangos nemzetközi dizájnelismerésben részesült. A kiállítást az Art1st Design Studio tervezte és valósította meg a Néprajzi Múzeumban, ahol hosszú évtizedek után nyílt lehetőség arra, hogy az intézmény nagyszabású gyűjteménye a korábbiaknál jóval átfogóbban bemutatkozhasson. A német if Design Awardot 1954 óta évente osztják ki a legkiemelkedőbb dizájnmegoldásokat bemutató pályázók között termék-, csomagolás-, kommunikációs, építészeti és szolgáltatásdizájn kategóriákban. Az idén 66 országból érkeztek nevezések, amelyeket egy 131 főből álló nemzetközi zsűri rangsorolt.

FOTÓTAVASZ Négy korszakalkotó női fotós munkáit mutatják be a Pécsi Fotótavasz keretében a Zsolnay Negyed m21 Galériájában. A Fotótavasz kiállításai ezúttal a női látásmód sokszínűségére helyezik a hangsúlyt, a tárlatok különböző műfajokat és technikákat ölelnek fel a dokumentarista fotográfiától az absztrakt megközelítésekig. Március 27. és június 1. között Ata Kandó (1913–2017) magyar származású fotográfus 1956 utáni menekültválságot megörökítő képei, valamint Bertien van Manen (1935–2024) holland fényképész 1975-ös budapesti látogatása során készített fotói lesznek láthatók a galériában. Április 3-án újabb két kiállítás nyílik: Nádor Katalin (1938–2018) absztrakt munkáiból, valamint Göbölyös Luca Háttér című fotósorozatából. A négy tárlaton túl május 6. és június 10. között a X. Pécsi Fotóbiennálé, továbbá május 8. és június 6. között a Széchenyi téren megtekinthető 43. Sajtófotó Kiállítás is csatlakozik a Pécsi Fotótavaszhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.