Interjú

„Igazi túlélő médium”

Békési Sándor bécsi muzeológus

Interaktív

Az ő rendezésében látható a Großstadt im Kleinformat. Die Wiener Ansichtskarte című bécsi kiállítás, amely a kezdetektől napjainkig mutatja be képeslapok történetét. A médium változásairól, múzeumi digitalizációról, és a magyarok kinti híréről is kérdeztük.

Magyar Narancs: Hogyan és mikor került Bécsbe?

Békési Sándor: Húszévesen, 1982-ben. Szerencsém volt, még a katonaság előtt megkaptam az útlevelemet. Aránylag jól tudtam németül, és bár tovább akartam menni Németországba, visszanézve nem bánom, hogy végül Bécsben maradtam. A rendőrség felkereste ugyan a szüleimet és a testvéremet, hogy megtudják, miért „disszidáltam”, ami persze kellemetlen volt, de a néhány éves útlevélmegvonástól eltekintve nem lett különösebb bajuk belőle.

MN: Mihez kezdett kint?

BS: Politológiát és történelmet kezdtem el tanulni, de hamar abbahagytam. Nem tudtam mit kezdeni az ottani szabad egyetemi rendszerrel, vagy csak még nem érdekelt annyira. Újságot hordtam ki, közvélemény-kutatónak dolgoztam, ami akadt. 1988-ban kezdtem el ismét, komolyabban tanulni

MN: Akkor alakult ki a város iránti érdeklődése?

BS: Alapvetően a környezettörténet érdekelt, az elején még nyitott volt a dolog, hogy a táj- vagy a városkutatás felé indulok el. A diplomamunkám a Fertő képeslapokon keresztüli reprezentációjával foglalkozott. A képeslapkutatás akkor még fiatal volt a tárgytörténeti kutatások terén.

MN: Hogyan került a bécsi városi múzeumba, a Wien Museumba?

BS: Az intézménynek 2004-ben új igazgatója lett, ami korszakváltást is hozott. Ő tematikailag és a módszereit illetően is „kinyitotta” a múzeumot, s mivel én már akkor szakosodtam a környezet- és várostörténetre, bekerültem a múzeum topográfiai, városfejlődési, dokumentációs osztályára.

MN: Jelenleg itt látható a Großstadt im Klein­format. Die Wiener Ansichtskarte (Nagyváros kis formátumban. Bécsi képeslapok) című kiállítás, amelynek ön a kurátora. Igaz, hogy a képeslap osztrák találmány?

BS: Nem egészen. A nem illusztrált levelezőlap tényleg osztrák találmány, amelynek az ötlete, gondolata ugyan Németországban született meg, de a gyakorlatban először az Osztrák–Magyar Monarchiában vezették be 1869-ben. Az új kommunikációs eszköz egyből népszerű lett, a cégek pedig idővel elkezdtek rányomni egy-egy terméket vagy logót, és aztán az 1880-as évek elején városképeket, nevezetességeket is – valójában ettől kezdve számítható a képeslap története. A posta ezt a praxist eleinte tiltotta vagy megtűrte, és csak később engedélyezte. Tehát a képeslap nem igazán találmány, inkább egy fokozatos kulturális „fejlemény”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?