Rádió

Lakótelepi dühöngő

Puzsér Róbert és társai a Spirit FM-en

Interaktív

A műsor most úgy fest, mintha egy kocsmai beszélgetésre a kocsmák sajnálatos zárva tartása miatt egy rádióstúdióban kerítettek volna sort. 

„Kipróbáltuk az önök ízlését. Huszonhárom évük volt arra, hogy felépítsék a saját kultúrájukat. Így születtek a valóságshow-k, a szappanoperák, a Bundesliga-frizura, a pankráció, a Rómeó és Júlia-musical, a gyermekszépségversenyek, Michael Flatley, világslágerek pánsípra és okarinára, a hitvány ejtőernyős Elvis-imitátorok, a makkos cipő, és Richard Clayderman. Az önök ízlése leszerepelt. Átvesszük az ügyet, és hozzálátunk a kármentéshez.”

Így hangzik az Önkényes Mérvadó felvezetése. Ha meg kellene fejteni, bajban lennénk. Ki beszél kihez? Hogyan lehet egy ízlést kipróbálni? És kik azok az „önök”? Másfelől pedig mi történt huszonhárom éve? Ha jól számoljuk, az 1998-ra esik, ami az első Orbán-kormány beiktatásán kívül sok újdonságot nem hozott. De vajon mi köze Orbánnak a pankrációhoz?

Azzal a meggyőződéssel ültünk neki meghallgatni Puzsérék műsorának legutóbbi adását, hogy ezzel a produkcióval most találkozunk először. Aztán mégis elbizonytalanodtunk, keresgéltünk kicsit, és valóban, bő öt évvel ezelőtt már írtunk róla (lásd: Posztmodern panasz, Magyar Narancs, 2016. november 24.). Ezek szerint nem hagyott túl mély nyomot az első alkalom, és ezt még csak arra sem igen foghatjuk, hogy akkoriban még másik csatornán futott a műsor. Mert igaz ugyan, hogy a 2015–2016-os széria a Jazzyn volt hallható, a mostani pedig már az ATV-csoport által két éve indított Spirit FM-en megy, de ez vajmi kevéssé érezhető rajta. Nem csak a cím ugyanaz, de a struktúra, és nagyrészt a Puzsér Róbert mellé felsorakozó másodhegedűsök névsora is. Az állandó társ Horváth Oszkár „digitálismédia-szakember, zenész, blogger, stand-up előadó és rádiós műsorvezető” mellett például ezúttal Nyári Gábor kapott hangot, aki, ha nem tévedünk, történész.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.