Interjú

"A nézők ellen vagyok"

Jochen Gerz képzőművész

Képzőművészet

 


Fotó: Németh Dániel

Sokan állítják, hogy az elmúlt évtizedek során műveivel, gondolataival átalakította a köztéri művészet és az emlékmű fogalmát. 1986-ban Hamburg-Harburgban állították fel Fasizmus elleni emlékművét, egy 12 méter magas, ólomborítású oszlopot, amelynek felületére bárki felírhatta a nevét, jelet hagyhatott. Amikor az oszlop az elérhető magasságig betelt, mindig lejjebb süllyesztették a földbe; teljesen 1993-ban tűnt el. Ez évben avatták fel Rasszizmus elleni emlékművét Saarbrückenben. Munkatársaival először összegyűjtötte azoknak a német településeknek a nevét, ahol a második világháború előtt zsidó temető létezett. Ezek után a saarbrückeni kastélyhoz vezető út kockakövei közül éjszakánként, titokban felszedtek egyet-egyet, a kövekre rávésték egy-egy helység nevét, majd írással lefelé visszahelyezték. A 2146 temető nevének elhelyezése után a tér A láthatatlan emlékmű tere nevet kapta. Jochen Gerz az elmúlt évtizedben többek között Coventryben, Karlsruhéban, Dublinban és Grazban hozott létre a helybéliek részvételével köztéri alkotásokat. A német művész múlt héten a Goethe Intézet meghívására érkezett Budapestre.

Magyar Narancs: Hogyan lehet manapság megmagyarázni az emlékművek létezését?

Jochen Gerz: A James E. Young által ellenemlékműnek nevezett alkotások közös tulajdonsága, hogy csalódást keltenek. Vagyis a téma kelt csalódást, mert a mű nem a heroikus múltat jeleníti meg, hanem a negatív múltat; a csalódás pedig nemcsak az illúziók elvesztését jelenti, hanem a hazugságok széttépését, a csalás megszüntetését is. Mindez nem magasabb erők tevékenységének eredménye, hanem szemmagasságból indul, tőled és tőlem, tehát a korból, politikai, életrajzi feltételeinkből következik. Ezekből a feltételekből alakul ki a megbízás. Ha nem alakul ki semmi, ha a társadalom nem akarja, akkor nincs emlékmű sem. Az emlékművek mindig megbízásra készülő munkák. Abból kell kiindulni, hogy egy munka nem lehet jobb, mint maga a megbízás. Az első építőkő pedig a megbízó "kitalálása".

MN: Hogyan történik ez?

JG: Sok tárgyalással. Lelkesedés és közömbösség keveréke kell hozzá, vagy Joyce nyomán: a szenvedély iránti közömbösség. Ebből kiindulva pedig nagyfokú kiszámíthatatlanságot kell generálni. A tárgyalás, a megbízóért folytatott küzdelem a legszebb, legintenzívebb kapcsolatom, ráadásul olyan emberekkel, akikhez tulajdonképpen nincs is közöm. 2007-ben Bochumban a főépítész azt kérdezte tőlem, hogyan lehetne építészetileg kijavítani egy adott teret? Egy rettenetes, tipikus, háború utáni német tér volt. Az én kérdésem úgy szólt: nem lehetne neki jelentést adni? Az ott ülő politikusok nem értették az egészet, nem is történt semmi. Két hónappal később felhívott a főépítész: tulajdonképpen mit is akart mondani a térrel kapcsolatban ezzel a jelentéssel? Így jött létre az Európai ígéret tere.

MN: Hogy viszonyulnak a politikusok a köztéri művészethez? Lehet nevelni őket?

JG: A tapasztalatra lehet nevelni őket. Mindenkinek van érzéke a kudarchoz, mindenki fél a kudarctól. És amellett, hogy mindenki szeretne valamilyen látványosságot, mindenkinek van érzéke a boldogsághoz is, és mindenki fizet a boldogságért. Rengeteg politikussal dolgoztam együtt az évtizedek során, valamennyinek ez volt a reakciója: "szeretném, ha újraválasztanának". Mindig mondtam: még soha nem fordult elő, hogy valakit miattam ne választottak volna újra. Egy kis francia faluból - a 136 lakosú Bironból, ahol a kilencvenes években készítettem egy művet - például négyévente kapok egy képeslapot. A polgármester, aki civilben bankhivatalnok, mindig csak annyit ír: ismét megválasztottak. Szóval megéri kockáztatni a kudarcot. Megéri a politikusnak, és megéri a művésznek.

MN: A művész jutalma lehet adott esetben a tér átnevezése?

JG: Igen, Saarbrückenben ez így történt, extrém dolog volt a várostól. 1989-ben kezdődött a munka, és csak 92 elején szóltunk, hogy itt egy műalkotás keletkezik. Nagy vita tört ki a parlamentben, mindenki benne volt, a miniszterelnök is. Aztán különböző tervek születtek: ide kerüljön egy kis tábla, oda egy talapzat. Egyébként a munkáimban ezért használok sokszor zománcot, mert úgy néz ki, mintha eleve a városhoz tartozna, mintha nem lenne művészet. A művészet már nem képes alapvető meglepetést okozni, vulgárissá és demokratikussá vált, tautologikussá teszi önmagát. A teret Kastély térnek hívták, nem lakik ott senki, csak a parlament meg a pártok, nem volt probléma a postásnak sem, így lett aztán A láthatatlan emlékmű tere. Számomra fontos volt, hogy rákerüljek a térképre.

MN: Nehéz ezeket a példákat a jelenlegi magyar viszonyokra vonatkoztatnom. Errefelé mostanában másként esik szó átnevezett terekről, áthelyezendő emlékművekről.

JG: Erre azt tudom mondani, minél nagyobb a szar, annál jobb az emésztés. Egyrészt olyan művészetre esküszöm, amely függ a kontextustól, függ a körülményektől, a drámától. Másrészről nem akarok ugyan visszatérni az elefántcsonttoronyba, de a művészet függetlenségét, funkciótlanságát, rejtélyességét meg kell őriznem. Azt mondod, hogy a kulturális minisztérium itt most eljelentéktelenedik egy csomó más terület mellett, de ez egy ideje például Észak-Rajna-Vesztfáliában is így van. Azt mondod erre, ez a rendszer Krisztus előtti, meg kell szüntetni, és igazad van. Én meg azt gondolom, érdemes a nagyobb képet is nézni. Egy kulturális társadalomban a kultúra elveszti a fontosságát. A kultúra ma már minden ruhadarabon megjelenik. Itt van például a ruhádon egy jel; minden átmegy a kultúra mosógépén. Én a köztérrel dolgozom, amelynek az erotikája jóval erősebb, mint akármely eldugott múzeumi térnek. A köztérrel rendelkezni akarnak az emberek, meg akarnak benne mutatni valamit, meg akarják oldani a dolgokat, problematizálni akarnak. Ilyen a politikus is, meg akar mutatni valamit, a vágyait, a nézeteit. Mondjuk igaz, itt most elég egzotikusak az állapotok, de ezt tekinthetem akár olyan ki nem érdemelt helyzetnek is, ahol nem lehet elkényelmesedni.

MN: A művekben mindig fontos szerepet kap a láthatóság vagy láthatatlanság problémája. Nincs ellentmondás abban, ha valaki ott akar lenni a térképen, de a téren nem látszik?

JG: Ha eltüntetek valamit, mindig elhelyezek valahol egy ablakot, hogy be lehessen lesni. Hitetlen Tamás vagyok, és mindenben kételkedem. A láthatatlanság nem jelenti azt, hogy nem is jött létre semmi. A láthatatlanságban benne van a felejtés, az elfojtás, a múlt elmosása. Sokkal nehezebb védekezni az ellen, amit nem látsz - ha viszont valami óriási, és kiszúrja a szemedet, már nem látod meg. Az egyik saarbrückeni képviselő, aki korábban ellenezte a projektet, azt mondta annak idején: "maga perverz, nekem mindennap végig kell mennem ezeken a köveken!" Annyit tudtam mondani neki: tegyen úgy, mintha nem lenne ott semmi.

MN: Mi az érdekesebb, a keletkezés vagy a fenntarthatóság kérdése?

JG: Munkámban radikálisan a létrehozás folyamatára koncentrálok. Alapvetően a nézők ellen vagyok. Az érdekel ebben az összefüggésben, ami még csak a fejemben létezik, aztán ez egyfajta kötelezettséggé válik, majd szétterjed, és a munka során megváltozik, átalakul. A harburgi emlékmű előkészítése során megkértem a barátaimat, írjanak jeleket egy ólomtáblára. Gyönyörű volt. Aztán, ha megnézzük az oszlopra felvitt jeleket, az olyan, mintha utolért volna a valóság. Amikor ezek a művek elkezdenek létezni, már újabb műveken gondolkodom. A jelenem a jövő. A művészettel szembeni beállítottságom is ez: nem tudok beletörődni abba, hogy a művészet a léc alatt mozog. A saját maga által felrakott léc alatt. Olyan, mintha az emberek, a társadalom állna a peronon, és a kreativitás iránti végtelen lelkesedéssel várna a művészetre. Aztán jön a művészet, és elrobog mellettük. Miközben a múzeumban mindenki Caspar David Friedrichet nézi, ezt a társadalmon egyáltalán nem látod. Elképesztő nyomor és szomorúság van 200 méterre a múzeumoktól. A társadalom többre lenne képes, miközben a művészet egy sarokban áll, a saját diskurzusában.

MN: A kilencvenes évek elején, a Brémai körkérdés című munka során három kérdésre kellett válaszolniuk a brémaiaknak. Ebből született meg a mű. Felteszem az akkori első kérdést, most Budapesten: mit valósítana meg azonnal a köztérben?

JG: Nehéz kérdés, nincs válaszom. Általában tehetségünk van a kérdésekhez, de a válaszokhoz nincs. Ahhoz, hogy itt Budapesten kérdést tegyek fel, jobban kellene ismernem a kontextust, gyakrabban kellene jönnöm, a társadalom különböző rétegeit kellene megszólítanom, a nyelvet kellene ismernem, így ez most nem egy tipikus szituáció. Mindezt előrebocsátva inkább egy relatíve direkt kérdést adnék válasz helyett: "Ha Ön szabad lenne, mit tenne először?" Ötven százalék azt mondaná, maga megőrült, hiszen szabad vagyok, a másik ötven százalék pedig elgondolkodna. A kérdéssel mindig világossá kell tenned az emberek számára, hogy felelősségük van.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)