Kiállítás

A szemét apoteózisa

Tíz év (1975–85) – Klimó Károly kiállítása

  • Hajdu István
  • 2015. január 18.

Képzőművészet

A cím Klimó Károly egyik képéé. Klimó Károly szemétből, eselékből, efemeriádából meg persze nemes anyagból, fekete, bíbor, arany festékből kollázsolt-montázsolt, elegáns és látványos képei metaforák: a szakma, a technika, a praxis, a mesterség, s talán magának a meg- és kiüresedő művészetnek a metaforájaként bosszantják, provokálják a nézőt.

Vagyis provokálták a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, több mint harminc évvel ezelőtt. Most úgy függeszkednek a falakon, a többségük plexidobozban, mint kicsiny koporsói a valaha megfogalmazhatatlan vagy meg sem fogamzó vizuális gondolatnak – s ezzel egy pillanatra sem akarnám idejétmúltnak nevezni ezeket, hiszen viccesen fordul ismét az idő arra, hogy újra érvényt kapjanak. Annyi bizonyos, hogy Klimót témájához, tárgyaihoz valami melankolikus, egyben konceptuálisan szimbolikus gondolkodásmód kötötte és fűzi ma is, amelynek lényegét egy nem egészen ismeretlen, mégis különös elegyű analitikus igény és vágy adja: a mester a művészetet mint nem érzéki absztrakciót vizsgálta ezekkel az érzékivé tett, bánattal átitatott munkákkal. A kollázsok, assemblage-ok, átabota tárgyegyüttesek a melankólia mellett vagy fölött pengeéles iróniával teszik önmagukat a kettősmutatás, paradoxonnal ábrázolás szellemes példáivá, egyszersmind folytatólagos hivatkozássorozatként illusztrálják, miképpen kell működnie a képzőművészet és az irodalom együtthatását megóhajtó látásmódnak.

Jarry, Kafka, Sade, Thomas Bern­­hard és Artaud voltak Klimó ihletői az elmúlt évtizedekben, s mint láthatjuk, a hetvenes évek közepe óta munkáin az irodalmi elemek a durvaság és az átszellemültség végletei között villódznak, hol megfontolt stiláris óvatossággal és kiszámítottsággal, hol a blaszfémiáig villantva a gúnyt. Pontos és jól rendezett kompozíciói még valamifajta színházi tudatot is sugallnak: távolról figyelt, intelligens lényeknek tetsző antropomorf foltok alkalmazkodnak irodalmi szövegekhez, vagy leg­ alábbis azok emlékéhez, s ahogy a hetvenes években az arte povera hatása alatt dolgozott, úgy a nyolcvanas évek elején festett munkái az olasz és francia absztrakt szürrealizmust és az informelt aktualizálták erős pszichológiai érzékkel. Úgy rémlik, annak idején min­denekelőtt az olasz Alberto Burri és a svájci–román–zsidó Daniel Spoer­ri volt hatással gondolkodásmódjára és technikájára. A benyomások, az imprintek eredményeképpen különösen az utóbbi eat artjának „hungarizálása”, továbbszegényítése igen rokonszenves: Spoerri mindig ügyelt valamiféle klasszikusan szép, harmonikus mozzanat megőrzésére, Klimót ez már nem érdekelte, tárgyegyüttesein a véletlen kínálta szépség pusztán esetleges fosszília gyanánt nyilatkozik meg.

A festmények a figuralitás és az absztrakció határán állnak, de már onnan, a látványelvűségen túlról tekintenek vissza vagy át a narrativitás oldódása után. Ennek köszönhető, hogy a téri kapcsolatok bonyolultnak és szövevényesnek hatnak, a konkrét és kvázi­síkok mintha egymásba csúsznának, bár nem történik más, mint hogy a felismerhető és a csak sejthető realitás a viszonyla­ gos­sággal kokettál. A nyolcvanas években készült festmények a szellemiek utáni törekvést, emelkedettséget sugározzák, egyszers­mind a véreset, a tragikusat, a Sade-illusztrációkon pedig egészen egyszerűen a szar szarságát. S mindez nem valami átintellek­tualizált stílvegetáció formájában kap képet, hanem expresszív, indulatos gesztusokkal.

A kamaratárlat anyagának egy része Klimó Károly 1983-as, Dorottya utcai kiállításán volt látható, s itt-ott, katalógusokban, könyvekben, folyóiratokban reprodukálták némelyiket. Az 1979-es Lenin és Krupszkaja nyelves csókja című grafika – ha jól tudom – most került először falra nyilvános térben. Kár, mert Klimó kevés publikussá lett figurális munkájának egyike, s általában is sajnálatos, hogy láthatatlan volt mindeddig, hiszen a kor magyar művészete nem bővelkedett hasonlóan kemény és pimasz művekben. A rajz egyszersmind egy eléggé különös ívet is meghúz a magyar művészettörténet idilli históriájában: olybá tűnik, Klimónak sikerült Gulácsy Lajostól Kondor Bélán át önmaga akkori jelenéig és jelenének intellektuális határáig felvázolni egyfajta vizuális gondolkodás sémáját, melyben a szigor és a téboly, az okosság és fegyelmezetlenség teremtett szerkezetet.

Neon Galéria, Bp. VI., Nagymező utca 47., nyitva január 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.