Online kiállítás

A természet ellentámadása

  • - barotányi -
  • 2021. április 7.

Képzőművészet

Yoon Gil Jung koreai képzőművész rendhagyó alkotói módszert választott.

Sajtófotókat szed le a netről, azután némi utánfényképezést és nagyítást követően modern mozaikként kirakja őket újrahasznosított műanyag pelletből, mely pont úgy néz ki (színes, darabos, szemétszerű), mint a darabokra töredezett mikroműanyagok, amelyek a félelmeink szerint lassan teljesen elöntenek minden négyzetcentimétert bolygónkon, beleértve az óceánokat is.

Yoon egyrészt (hol idillikus, hol drámai) tájképeket választ, lentikuláris felhők egy hegy felett, vizek, erdők, denevérek, gyárkémények, tájfunok, egy szép tornádótölcsér. Másrészt kevésbé bizalomgerjesztő politikusok már-már ikonikussá vált képeit veszi kezelésbe, műanyag zizi formájában megkapja a magáét Hszi Csin-ping, Trump vagy épp hazánk szeretett miniszterelnöke, és a világ többi, kifejezetten antipatikus vezetője: demokraták, hardcore diktátorok, meg az átmeneti szürke zóna ügyeskedői vegyesen. Yoon nem korunk divatos politológiai tipológiái szerint válogat. A mély alkotói iróniát és erős civilizációkritikát hordozó képek önkéntelen modelljeit látva (a művész és a szervezők intencióinak megfelelően) kétségtelenül eszünkbe juthat (sok más rossz dolog mellett) az emberek okozta klímaváltozás, és persze az is, hogy a világ vezetőihez e tárgyban intézett bármily jó szándékú üzenet is stílszerűen csak falra hányt pellet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.