Online kiállítás

A természet ellentámadása

  • - barotányi -
  • 2021. április 7.

Képzőművészet

Yoon Gil Jung koreai képzőművész rendhagyó alkotói módszert választott.

Sajtófotókat szed le a netről, azután némi utánfényképezést és nagyítást követően modern mozaikként kirakja őket újrahasznosított műanyag pelletből, mely pont úgy néz ki (színes, darabos, szemétszerű), mint a darabokra töredezett mikroműanyagok, amelyek a félelmeink szerint lassan teljesen elöntenek minden négyzetcentimétert bolygónkon, beleértve az óceánokat is.

Yoon egyrészt (hol idillikus, hol drámai) tájképeket választ, lentikuláris felhők egy hegy felett, vizek, erdők, denevérek, gyárkémények, tájfunok, egy szép tornádótölcsér. Másrészt kevésbé bizalomgerjesztő politikusok már-már ikonikussá vált képeit veszi kezelésbe, műanyag zizi formájában megkapja a magáét Hszi Csin-ping, Trump vagy épp hazánk szeretett miniszterelnöke, és a világ többi, kifejezetten antipatikus vezetője: demokraták, hardcore diktátorok, meg az átmeneti szürke zóna ügyeskedői vegyesen. Yoon nem korunk divatos politológiai tipológiái szerint válogat. A mély alkotói iróniát és erős civilizációkritikát hordozó képek önkéntelen modelljeit látva (a művész és a szervezők intencióinak megfelelően) kétségtelenül eszünkbe juthat (sok más rossz dolog mellett) az emberek okozta klímaváltozás, és persze az is, hogy a világ vezetőihez e tárgyban intézett bármily jó szándékú üzenet is stílszerűen csak falra hányt pellet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.