Interjú

Mégis jellemző a „széthúzás”

Baki Péter, a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnöke

Képzőművészet

Indul a Fotóhónap, amit a Magyar Fotóművészek Szövetsége tizenegyedik alkalommal rendez meg. Az elnökkel – aki a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója és a Mai Manó Ház ügyvezetője is – a vezetése alatt álló rendhagyó státusú intézményekről is beszélgettünk. Legfőképp arról, miért kellene a Magyar Fotográfiai Múzeumnak Kecskemétről Budapestre költöznie.

Magyar Narancs: Mit kell tudni a Fotóhónapról?

Baki Péter: A kiállításokkal, konferenciákkal, vetítésekkel és számos egyéb rendezvénnyel kiegészülő biennálét – kezdetben csak Fotóhét volt – a Magyar Fotóművészek Szövetsége több mint húsz évvel ezelőtt indította. Ez idővel Fotóhónappá nőtte ki magát, és most jutottunk el odáig, hogy ne kétévente, hanem évente rendezzük meg. Az idén a legnagyobb érdeklődés minden bizonnyal a harmincas évektől a hatvanas évekig dolgozó legendás amerikai fotográfus, Weegee életmű-kiállítását kíséri majd, bár mi azt szeretnénk, hogy az emberek úgy tekintsenek a Fotóhónapra, mint egyenrangú kiállítások sokaságára. Nyilvánvaló, hogy a két világháború között készült felvételek nagyobb érdeklődést váltanak ki, de legalább ilyen fontos, hogy a kortársakra is ráirányítsuk a figyelmet.

MN: A nyitórendezvény egy konferencia lesz, ahol ön  A Magyar Fotográfiai Múzeum és a Magyar Fotóművészek Szövetsége által elvégzett kutatás eredményei címmel tart előadást. Mit értsünk ez alatt?

BP: Munkatársaimmal feltérképeztük és különböző aspektusokból – intézményrendszer, oktatás, könyvkiadás, műgyűjtés stb. – megvizsgáltuk a magyar fotókultúra helyzetét, visszatekintve az elmúlt tíz évre, az így szerzett adatokat pedig megpróbáltuk számszerűsíteni. Voltak már korábban is olyan kutatások, amelyek a fotográfiai szcénát próbálták feltárni, de azok általában szubjektív módon, például interjúkon keresztül gyűjtöttek anyagot. Mi most pontos adatokat gyűjtöttünk be, így konkrét mérőszámok alapján tudunk a korábbiaknál tisztább képet mutatni.

MN: És mire jutottak?

BP: Például arra, hogy vannak a fotókultúrának olyan területei, amelyekről azt gondoltuk, nem működnek jól, ám a számok nem ezt mutatják. Ilyen például a fotográfiai szaksajtó vagy az oktatás helyzete. E területek vizsgálatakor arra jutottunk, hogy megfelelő számú lap, portál, tanfolyam, oktatási intézmény működik, így ezeknek nem a számát kellene növelni, inkább a minőségét. Ugyanakkor az intézményrendszert illetően már nem lehetünk ilyen elégedettek.

MN: Miért?

BP: Hatalmas belső aránytalanságokat észleltünk. Az állam olyan szereplőket támogat ki­emelten, akik a mérőszámok alapján nem teljesítenek jobban, mint a versenytársaik.

MN: Ha jól tudom, a kutatás azt a célt is szolgálta, hogy megmutassa, milyen társadalmi haszna lehet a fotográfiának. Hogyan lehet ezt megmutatni?

BP: Úgy semmiképpen nem, hogy egy-egy szakmai csoport a kulturális szcénán belül erőteljesen hangoztatja a maga fontosságát. A rendszerváltás óta eltelt majdnem harminc év alatt sajnos nem sikerült olyan fotográfusokat felmutatnunk, akik kiemelkedő és állandó nemzetközi jelenléttel és ismertséggel bírnak, pedig ezért közösen, félretéve a belső vitákat, együtt kellene tennünk. Ezért is törekedtünk arra, hogy egy olyan anyagot tegyünk le az asztalra, amivel bizonyítani tudjuk, mekkora potenciál van a magyar fotográfiában, miközben a támogatottsága elenyésző.

MN: Tudna konkrét példát is mondani?

BP: Ha az elmúlt tíz év Szépművészeti Múzeumban rendezett fotókiállításait nézzük, akkor igen jelentős látogatói számokat találunk. A 2008-ban rendezett  Lélek és test című kiállítást több mint 70 ezren, 2012-ben  A fotóművészet születését több mint 50 ezren tekintették meg. Ezek a számok véleményünk szerint jól mutatják a társadalmi igényt a minőségi fotográfiai kiállításokra, ám ennek ellenére a teljes szakmai intézményrendszer – az állami kézben lévő Robert Capa Központot leszámítva – nem kap 40 millió forintnál több támogatást évente. Ebben benne van a Magyar Fotográfiai Múzeum, a Mai Manó Ház, a Magyar Fotóművészek Szövetsége és még egy sor szervezet és intézmény. Az aránytalanságot jól mutatja, hogy ugyanekkor a Robert Capa Központ évi jóval több mint 200 millió forintból gazdálkodhat.

false

 

Fotó: Sióréti

 

MN: A Magyar Fotográfiai Múzeum neve úgy hangzik, mint egy állami közintézményé. Ezek szerint nem az?

BP: Valójában nem. A Magyar Fotóművészek Szövetsége és a Budapesti Fényképész Szövetkezet 1990-ben hozta létre a Magyar Fotográfiai Alapítványt (MFA), az­óta ennek az alapítványnak a birtokában van az a több százezer fotográfiából álló gyűjtemény, amelynek alapjait a szövetség gyűjtötte össze, s ami később a múzeum gyűjteményévé vált. Noha védett műtárgyakról van szó, ezek nincsenek állami tulajdonban, így a Magyar Fotográfiai Múzeumnak ugyanúgy pályáznia kell, mint bármilyen más, magánkézben lévő intézménynek. Tavaly 5 millió forintot kaptunk a minisztériumtól a fenntartási költségekre.

MN: Egy nyilatkozatában említette: „Gyenge az érdekérvényesítő képességünk, dacára annak, hogy számos fotográfiai alapítvány és egyesület tevékenykedik.” Nem lehet, hogy azért gyenge, mert ezeket a társaságokat a széthúzás jellemzi?

BP: Az, hogy sok szervezet tevékenykedik a fotográfiáért, önmagában nem jelent hátrányt. Mégis jellemző a „széthúzás”, bár itt elsősorban nem csupán a személyeskedésre gondolok, hanem például arra, hogy nem fogalmazódnak meg közös célok, víziók. Mindenki járja a maga útját, míg a nagyobb társaságok, mint amilyen a Magyar Fotóművészek Szövetsége, afféle ernyőszervezet.

MN: Februárban a Mai Manó Ház ügyvezető igazgatójának is kinevezték, és ekkor arról beszélt, hogy „a Magyar Fotográfiai Múzeum és a Mai Manó Ház most már közös cél érdekében tud dolgozni, és a tulajdonosi szerkezetben lévő bizonytalanságok nem vetnek rossz fényt erre a munkára”. Ezek szerint még a Mai Manó Ház és a Magyar Fotográfiai Múzeum is egymásra fújt?

BP: A Mai Manó Ház Nonprofit Kft.-t a múzeumhoz hasonlóan az MFA hozta létre húsz évvel ezelőtt a Magyar Újságírók Országos Szövetségével (MÚOSZ) közösen. A kft. tulajdonosi szerkezete többször változott, de tavaly úgy nézett ki, hogy az MFA-nak 85,6, a MÚOSZ-nak 14,4 százalékos volt a tulajdonrésze. Noha ez hatalmas többséget jelentett, az alapszabály szerint döntéseket csak 91 százalékos tulajdonosi többséggel lehetett hozni, és emiatt állandó feszültség volt a ház korábbi vezetője, a MÚOSZ képviselője, illetve az alapítvány képviselője között, aki okkal neheztelt azért, hogy 85,6 százaléknyi tulajdon birtokában sem tud beleszólni a döntésekbe. Ezt a patthelyzetet sikerült végül úgy megszüntetni, hogy a MÚOSZ 14,4 millió forintért eladta az MFA-nak a tulajdonjogát. Ezzel az alapítvány ugyanúgy 100 százalékos tulajdonosa lett a Mai Manó Háznak, mint a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumnak is, ez pedig végre tiszta helyzetet teremtett a két intézmény között.

MN: Mennyiben érinti ez a közönséget? Jobb kiállítások lesznek?

BP: Általában eddig is megfelelő színvonalú kiállítások voltak, vagyis nem az volt a cél, hogy mostantól „még jobbak” legyenek – bár remélem, hogy ez is megtörténik –, hanem az, hogy a Mai Manó Ház kiállításainak egyik legfontosabb forrása ezentúl a hatalmas gyűjteménnyel rendelkező kecskeméti múzeum legyen. Persze az lenne a legjobb, ha végre a Magyar Fotográfiai Múzeum Budapestre költözhetne.

MN: Miért nincs jó helyen Kecskeméten?

BP: Kecskemét városával semmi baj nincs, sőt hálásak lehetünk, hogy a város 1991-ben befogadta a múzeumot, s azóta támogatásokat is nyújtott részére. Jó viszonyban voltunk és vagyunk a városvezetéssel, de közvetlen kapcsolatunk nincs velük. A fővárosba költözés elsősorban a látogatottság miatt lenne fontos; a már említett nagy sikerű  Lélek és test kiállítási anyagnak a 80 százaléka a kecskeméti raktárból került a Szépművészeti Múzeumba. Ám ha Kecskeméten rendezünk hasonló színvonalú kiállítást, a látogatók száma elenyésző. Sajnos tudomásul kellett vennünk, hogy átalakultak a fogyasztói szokások, ezért csökkent a kecskeméti tárlatok látogatóinak száma, ugyanakkor egészen biztos, hogy egy Budapesten működő fotográfiai múzeum az állandó kiállításával és az időszakos tárlataival jóval nagyobb érdeklődést keltene.

MN: Immár 12 éve igazgatója az intézménynek, és egy korábbi interjúban arról beszélt, hogy 2008 óta az a leghőbb vágya, hogy a múzeum a fővárosba kerüljön. Nem érzi felelősnek magát azért, hogy ezt tíz év alatt sem tudta tető alá hozni?

BP: Amikor 2006-ban átvettem a gyűjteményt, Budapesten a Mai Manó Házon kívül szinte alig volt olyan kiállítóhely vagy galéria, amely fotográfiával foglalkozott. Viszont ezt követően jelentős változás történt ezen a téren, egyre több fotókiállítást rendeztek, egyre több galéria kezdett foglalkozni a fényképekkel, sőt a fotográfia mint kiállítási tárgy a legnagyobb országos múzeumokban is előtérbe került. Voltaképpen ennek a folyamatnak volt az eredménye, hogy Baán László minket is hívott, legyünk a Liget-projekt része. Úgyhogy az említett tíz évből öt azzal ment el, hogy a Városligetbe készültünk, hiszen az eredeti elképzelések szerint 2018-ban lett volna a megnyitó. Ám ez a terv számunkra nem valósulhatott meg.

MN: Akkor miben bízhatnak?

BP: Öt éve, 2013-ban az OTP Bank lett a Magyar Fotográfiai Alapítvány legfőbb támogatója; jelenleg ők fedezik a kecskeméti múzeummal és a Mai Manó Házzal kapcsolatos szinte összes ki­adást. Mindezek mellett arra is ígéretet kaptunk, hogy biztosítják a szükséges forrást ahhoz is, hogy találjunk olyan, múzeumi célra is alkalmas fővárosi épületet, ami méltó a magyar fotográfiához és a gyűjtemény nagyságrendjéhez.

MN: Nem túlzottan kockázatos-e, hogy az alapítvány működése mindössze egy nagy támogatón múlik?

BP: Hadd kérdezzek vissza: nem túl kockázatos, hogy egy európai szintű gyűjteményt szinte senki sem támogat? Ebből a szempontból az OTP Bank sokkal felelősségteljesebb a magyar fotókultúra iránt, mint a magyar állam. A bank nagyvonalú támogatásából létre tudtunk hozni egy mára kiépített, stabil szakmai hátteret, lehetőségünk nyílt olyan terveket megvalósítani, amelyekről nem is álmodhattunk egy alulfinanszírozott intézményben.

MN: Milyen garanciák vannak arra, hogy a gyűjtemény egyben marad, és a leendő múzeum működése is biztosítva lesz?

BP: A gyűjtemény integritását a Magyar Fotográfiai Alapítvány majdnem harmincéves működése mellett a muzeális intézményekről szóló törvény is biztosítja, illetve keretbe is helyezi működésének szabályait. A finanszírozás területén pedig – reményeim szerint – egy hosszú távú s mindkét félnek gyümölcsöző partneri viszonyt sikerült kialakítani az OTP Bankkal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.