Kiállítás

Mégis, miért vonz?

Barbora Zentková és Julia Gryboś: A hajlott gerinc diagnózisa

  • Molnár Ráhel Anna
  • 2019. március 21.

Képzőművészet

Barbora Zentková és Julia Gryboś csaknem tíz éve dolgozik együtt művészpárosként. A cseh és szlovák művészeti életben közismert duó önálló kiállításait 2010 óta főként alulról szerveződő, a többi közt pozsonyi, prágai és brnói kisgalériák tereiben – és tereire – szervezi. Munkáik fókuszpontja a (festészeti) kép médiuma, illetve e médium elméleti és atmoszferikus kiterjesztésének lehetősége.

Szikár (hang)installációik a pillanatnyi audiovizuális tapasztalat és a kép(gyártás) absztrakt, társadalmi-gazdasági jelentésrétegei közti térben kísérleteznek – mindig az adott környezet specifikus kontextusára szabva.

Bár magyarországi szakmai együttműködésük nem előzmény nélküli, Zentková és Gryboś Budapesten most először mutat be önálló projektet. A Horizont Galériában január 30-án nyílt kiállításuk, A hajlott gerinc diagnózisa egyben az első, amelyben egy kereskedelmi galéria terével dolgoztak. A korábbiakhoz hasonlóan itt is a páros rejtvényszerűen megjelenő, hangsúlyosan helyspecifikus szemlélete keretezi a kiállítást – s szövi át a kereskedelem terének kortárs kulturális és (művészet)történeti kontextusával mind konkrét, mind asszociatív értelemben.

A térben ingatag spanyolfalak egyensúlyoznak. Szimmetrikus szárnyaikat más-más textil borítja: monokróm, festett vásznak, finom hálózatokba szerveződő anyagminták, egymáshoz tapadó, rétegzett hajtásnarratívák, kibomló fonalak. Egy-egy szál belekötött a paravánok üvegtalpába. Felületükön sárkányok és oroszlánok, mitikus lények domborműve látszik. A diszfunkcionális spanyolfalak törékeny szoborkompozíciói egyszerre utalnak vissza a dekoratív használati tárgyak eredeti funkcióira és saját érinthetetlenségükre – olyan történetekre, amelyek valahol a spanyol gyarmatbirodalom kereskedelmi hálózata, a kortárs képgazdaság (digitális) útvonalai és a bécsi Franz Müller textil-nagykereskedés polcai közt zajlanak.

A paravánszobrokat fedő – s a Müllerből származó – textíliák olyan kereskedelmi logika szinonimáiként jelennek meg, amelyek a tárgyat annak anyagisága által teszik kívánatossá – s tették azzá a művészek számára, amikor bécsi rezidenciaprogramjuk alatt találkoztak a kereskedéssel. A cég transznacionális nagyvállalatok kifutó textíliáit gyűjti, hogy azokat egymásra halmozva, felgöngyölve polcokra helyezze és árusítsa. Ez a viszonylag egyszerű gyakorlat önmagában nem tűnik figyelemre méltónak, egy olyan gazdasági környezetben viszont, ahol a kereskedés és gazdálkodás egyre nagyobb százaléka zajlik a virtuális térben, változik a helyzet. Az eBay vagy Amazon típusú on­line nagyvállalatoknál, amelyeknél a vásárló a csomag megérkezésének pillanatáig csak virtuálisan látja a terméket, az adásvétel tárgya sokkal inkább az érinthetetlen kép. Az az absztrakt vágy, amely (annak ellenére, hogy a Müller tevékenysége némi erőszakkal felfogható „a dematerializáció tendenciájának tagadásaként”), nem sokban különbözik a műtárgy, a kiállításon megjelenő anyag iránti vonzalomtól.

Ez a kontextus csak finoman, a kiállítás háttértörténetében jelenik meg ugyan a spanyolfal modelljének használatán keresztül, Zentková és Gryboś a fenti jelentésrétegeket (a vászonnal együtt) ténylegesen ráapplikálja a kizsákmányoló, gyarmatosító gazdasági hálózat történetére. A spanyolfal a transznacionális kereskedelmi modell ikonja – praktikus háztartási elem és egyben új festészeti megoldásokat teremtő, történelmi ábrázolásokhoz ideális vászon. Hosszú pályafutását végső soron a távoli egzotikum csábításának köszönheti – kis túlzással ugyanannak a távoli ismeretlenből fakadó vonzalomnak, amely az online kereskedelmi nagyvállalatok logikáját működteti. Hiszen a fizikai matéria és az absztrakt kép, az idegen és a kiállított művei iránt érzett vonzalom egyaránt céltalan.

Miközben hagyják, hogy a néző egyszerre tapasztalja meg munkájukat mint festményt és művet, s mint annak a kereskedelmi logikának a kritikai terét, amelyben maga is részt vesz, Zentková és Gryboś műve saját kontextusának halk, de tiszta kritikáját fogalmazza meg. Azt viszont már a befogadóra hagyják, merre kezdje el felfejteni a kiállítást átszövő nagyban asszociatív, különböző variációkban szétszálazható elméleti kontextusfonalat – vagy hagyja a fonalat ott, ahol van, s tartsa meg a művet mint tapasztalati élményt. Így is, úgy is működik.

Horizont Galéria, Bp. VI., Zichy Jenő u. 32., nyitva: március 6-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.