Építészet: A tér véget ér (Új Kálvin téri irodaházak)

  • Szentpéteri Márton
  • 2003. szeptember 4.

Képzőművészet

Rövidesen átadják a 2001-ben részben elkészült s mindjárt óriási vitákat kavart Kálvin Center második felét is. Az épületek kisebb hányadát a "magyar Zaha Hadidnak" becézett Z. Halmágyi Judit, a nagyobbat - különösen, ami a második ütemet illeti - a honi high-tech nagy öregje, Virág Csaba tervezte.

Budapestnek, mint oly sok metropolisnak a világon - a csatornázás elavultsága mellett -, talán legégetőbb problémája a túlontúl nagyarányú gépesített mobilitás és ennek következményeképp az elviselhetetlen légszennyezettség és zajártalom. Hogy a városlakóknak mennyire elege van már a ebből az állapotból, azt jól érzékeltetheti a mégoly szedett-vedett Duna Plázs sikere, avagy éppen a tavalyi dunai árvíz, amikor naponta tízezrek özönlöttek a rakpartok közelébe, és élvezték a megszokott és utált forgalom hiányát - mellesleg ez volt az, amit a legtöbb kereskedelmi televízió felületesen "katasztrófaturizmusnak" titulált. Ebben a helyzetben különösen aggasztó, hogy új keletű építkezéseink csak a legritkább esetben eredményeznek olyan új köztereket, amelyek valóban a gyalogolni, sétálni vágyó városlakók igényeit szolgálnák. Paradox módon a politikai hercehurcáktól épp nem mentes Millenáris Park vagy a méltatlanul fel nem épített Bán Ferenc-féle Nemzeti helyén végül mégis sikeres parkosítás szolgálhat jó példával ez ügyben, szemben az olyan, ideológiailag terhelt, ám a legkevésbé sem gyalogosbarát térrekonstrukciókkal, mint például a Gellért téri is.

A Kálvin Center épületegyüttese némileg tompíthatja az első irodaházzal szemben kialakult heves ellenérzéseket, már csak azért is, mert az Ötpacsirta utca-Múzeum utca-Múzeum körút és Reviczky utca határolta tömb Kálvin téri sarkán most felhúzott traktus

döntően rosszabb

épület, mint korai testvére. Ez a tény azonban nem változtat azon, hogy a Kálvin Center épületeinek tervezését nagyban meghatározó, a Kálvin téren pulzáló forgalom dinamikáját visszatükrözni szándékozó architektúra filozófiája alapjaiban kérdőjelezhető meg egy olyan túlterhelt városban, mint a miénk. Az efféle, a városlakók tényleges igényeitől könnyeden elrugaszkodó, végtelenül elvont gesztus - melyhez hasonlót egyébként tucatszám láthattunk a városi mobilitás és az építészet összefüggéseit boncolgató Rotterdami Biennálén is - nagyvárosok peremvidékein, autópálya-csomópontok és a közelükben tenyésző bevásárlóközpontok, illetve ipari lerakatok környékén minden bizonnyal célratörő építészet ihletforrása lehet, ám az autós forgalomtól inkább megszabadítandó, szűk értelemben vett belvárosi területeken biztosan nem. A Kálvin Center irodaházai ugyanis, igen sajnálatos módon, egy gyalogosléptékű belváros víziójával szemben gépjárművekkel keresztülszáguldható forgalmi csomópontok szürreális metropolisát ígérik. Ezt a benyomást csak fokozhatja az a valószínűleg cseppet sem véletlenül tapasztalható élmény, hogy az épületek homlokzatait tagoló különféle osztások és vonalak - bizonyos nézetekből - döbbenetes összhangban állnak a körúton zakatoló villamos elektromos felső vezetékeinek és az utcai világítás különféle huzaljainak keszekusza világával.

A Kálvin Center együttesének kiteljesedésével ugyanakkor a közemberek számára is nyilvánvalóvá lett a tény, hogy Virág és Z. Halmágyi nem valami önmagában álló, a környező épületeket messzemenően semmibe vevő pontházként képzelték el az első ütemet, hanem egy olyan együttes részeként, melynek tervei egyébként - a bombatalálatos házak helyén egykor létrejött foghíjak beépítésével - a tér második világháború előtti kontúrjainak újraírását célozták. Más kérdés azonban, hogy a világháborús károk teremtette "lehetőségekkel" időnként bizony oly módon is élhetnének honi építészeink, hogy a bombázások előtti tömegek újraalkotása helyett teljesen más koncepció szerint terveznének meg egy adott területet. A Kálvin tér esetében ez mindenképp megfontolandó lehetett volna. Mert a Kálvin Center második üteme helyén azelőtt is egy szintén nem túl izgalmas, historizáló monstrum terpeszkedett, amely nagy méreteivel legalább annyira háttérbe szorította a Nemzeti Múzeum tömbjét, mint a most elkészült irodaház. Jó, ha tudjuk azonban, hogy napjaink fővárosában a méretekért sokszor nem az építészek, hanem leginkább a minél gazdaságosabb helykihasználásra törekvő beruházók és ingatlanosok a felelősek.

Anélkül, hogy e helyt részletekbe menően boncolgatnám az új irodaházak sokszor igencsak vitatható részletmegoldásait - mint amilyen a második ütem szárnyai közt nyíló, hamisan passzázst ígérő

féludvarszerű betüremkedés

a maga suta kapuzatával -, ismét visszatérnék a gyalogosokhoz. Mert legyenek a modern értelemben vett épületszobrászi részletek rosszabbak vagy jobbak - mint a második ütem körút felé tekintő üveghomlokzatának a tényleges szinteken való túlfutása is a Múzeum felőli felső sarokban -, a beruházás kritikusi megítélésében vajmi kevéssé játszhatnak olyannyira döntő szerepet, mint a már fentebb említett gyalogosellenes attitűd. Kilépvén az aluljáróból, az egyszeri gyalogos rögvest szembesül az első ütem minden rázuhanó high-tech arroganciájával, s legszívesebben azon nyomban tova is osonna, ám erre a felszínen alig adódik lehetősége. Valójában nem kevésbé utcaszintmentes a második ütem sem a maga látszólagos, árkádos járdáival a - pontmegfogásos üvegfelületével talán könnyűnek álmodott, de tömegéből következően mégis - súlyos homlokzatok árnyékában. Érthetetlen, hogy a fejlesztők miért nem kíséreltek meg passzázst nyitni az épület centrumában, a Múzeum utca - s így a Múzem-kert - felé, ekképp lazítva egy kissé az új tömbök szigorúságát.

Most, hogy a Kálvin Center mindkét ütemének üveg-acél falai felépültek - válaszolván a tér legiszonyúbb épületének, a Csontos Csaba tervezte Corona Szállónak bugyirózsaszín kihívására -, a Kálvin tér északibb területei olyan épületekből álló satuba szorultak, amelyből bizonyára igen soká` szabadulhatnak majd, ha egyáltalán.

Szentpéteri Márton

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.