Félidő

  • Csáki Judit
  • 2001. december 20.

Képzőművészet

Mi leszünk itt, hogy egy szívemnek oly kedves, régesrégi MDF-szlogent idézzek, amelyből annak idején megtudhattam, hogy megint van egy "mi", amelyben már megint nem vagyok benne. De ebben a "mi"-ben benne leszek; olyannyira, hogy leginkább én leszek benne, meg még néhányan, akiknek fontos ez a színház nevű úri huncutság; merthogy a hatalmasoknak sem pró, sem kontra nem fontos, az immáron a napnál világosabb.
Mi leszünk itt, hogy egy szívemnek oly kedves, régesrégi MDF-szlogent idézzek, amelyből annak idején megtudhattam, hogy megint van egy "mi", amelyben már megint nem vagyok benne. De ebben a "mi"-ben benne leszek; olyannyira, hogy leginkább én leszek benne, meg még néhányan, akiknek fontos ez a színház nevű úri huncutság; merthogy a hatalmasoknak sem pró, sem kontra nem fontos, az immáron a napnál világosabb.

A hatalmon lévő hatalmasok számolatlanul sok pénzből gyártják a maguk papírmasé kultúráját ezerrel (most hallom, hogy - nyilván barterban - helikopter meg metró fog berobogni majd az ünnepi Tragédiába a festékszagú Nemzetibe, de lesz még számtalan más nagy meglepi is, és maga a mindenhez legjobban értő Havas Henrik, aki Havas Henrik legkitartóbb imádója, ő fog - nyilván bagóért - könyvet írni a türelmetlenül kíváncsi polgároknak a próbafolyamatról, én speciel a jobb kezemet adnám egy dedikált példányért, milyen mázli, hogy balkezes vagyok), a színház, az igazi meg dögöljön meg.

Van ebben persze jó is. Aki hall és lát, már észrevette, hogy az a nagyon kevés jó előadás, ami eddig jutott nekünk ebben az évadban - például a Szecsuáni a Vígben vagy a Szent György a Katonában -, az mind mondott valamit arról, ami itt folyik, érvényesen, szépen és hatásosan, mintha megtalálta volna azt a régi kommunikációt, amelyben a sorok között oly szép folyékonyan olvastunk kórusban anno. Ha

elvágtatunk előbb-utóbb a leplezetlen demokratúráig,

olyan színházművészetünk lesz nekünk megint, hogy csak na.

Kevés persze, a kíváncsi keveseknek. Mert a jóléti többségnek úgy sorjáznak a tűrhetetlen silányságok, mint az álmodós reklámok a tévében vagy Kerényi Imre "nagy-Madách nagy-igazgató" neodadaista kolumnás szösszenetei: agymosásig. Apropos: álmodás. Az álmok álmodói nyitottak egy színházféleséget a Millenárison (ráírták a jegyre, hogy ők az álmok álmodói, innen tudom), ahová meghívnak mindenféle színielőadásokat, hogy fölvegyék valamelyik tévének; elsőrangú stúdió ez, ahol a közönség jelenlétében készülnek a felvételek, mármint akkor, ha kérnek rá jogot, mert ha elfelejtik és nem kérnek, akkor nuku kamera, elszállt a sok-sok pénz. Ez történt néhány Molnár Ferenc-előadással, például. Az a jó ebben, mármint a fölvételben, hogy a színház jelentős hozzájárulást, magyarul nagy kalap pénzt kap az előadáshoz. És az a rossz, hogy rideg és színházra alkalmatlan a tér; meg az is rossz, hogy mindjárt vége az egésznek, mert pénzt azt csak az év végéig kapott a Millenáris, jövőre már nem, mert ki tudja, mi lesz jövőre, ugye.

Vissza a vacakságokhoz. Vérlázítóan trehány és cinikus, máskor mindössze csak egetverően tehetségtelen előadások kerülnek színpadra. A fentebb említett Molnár Ferenc darabjait például pokolian nehéz elviselhetően színre vinni manapság - viszont az évforduló miatt dömpingszerűen próbálkoznak vele -, mert kimúlt a stílus és a szellem, ő meg leginkább ebből a két dologból van. Így történik meg, hogy az egyik produkcióban késsel eszik a halat, a másikban pedig feltálalják az úriasszonyt játszó világszép Gregor Bernadett melleit; utóbbival (amiről egy majdnem belső színházi ember azt mondta, hogy a művésznő keblei egyszerűen járnak a közönségnek) a monstruózus dilettantizmust sikerül az egekig fokozni, nem is állom meg, hogy szimbolikusan egy nagyobb szabású ízlésficamot lássak benne.

Nem sikerült jól a vidéki színházak immáron hagyományos bemutatkozása a Tháliában (erről persze a Thália tehet a legkevésbé). Egy sereg

érdektelen, köldöknéző, üres előadás tudósít globálisan

a vidéki színházi aszályról; arról, hogy kevés a színész, kevés a rendező, kevés a tehetség. Hirtelenében nem is tudom, mit emeljek ki; a fájdalmasan semmitmondó kaposvári Don Juant vagy a kifejezetten szemtelenül silány egri Diótörőt, a végtelenül unalmas zalaegerszegi Koenigsmark-darabot, az Agyő, kedvesem!-et vagy a szünetig is elviselhetetlenül zavaros és pöffeszkedő Andersen/Svarc-opust, A király meztelent a kecskemétiek előadásában. És borítsa feledés azokat, amelyeket egyeztetési képtelenség következtében sikerült megúsznom.

Az egyeztetési képtelenség egyébként nemcsak rám, hanem a színházakra általában jellemző. Ez az oka annak, hogy a magyar színházművészet egyik féltve őrzött, kivont karddal védett nemzeti büszkesége, a repertoárjátszás szépen lassan virtualizálódik, hogy ne mondjam, kimúlik magától, de addig is az egyes produkciók ellenségévé növi ki magát. Miről is van szó?

A háttérben egy mítosz. Még a vérkapitalista Nyugaton is tátott szájjal irigykednek a színháziak, hallván, hogy egy jól karbantartott magyar színművész az egyik este Csehovban, a másikon Shakespeare-ben, a harmadikon Moli`ere-ben lép színpadra. És nem ugyanazt nyomja heteken át en suite, ezért aztán nem üresedik ki, sőt: éppen ettől van olyan jól karbantartva.

A rideg valóság ezzel szemben az, hogy megtartják a bemutatót, mondjuk, a Macbethét november 3-án a Tivoliban, aztán eljátsszák még háromszor abban a hónapban. Ez négy. Ugyanennyiszer tudja a Vígszínház műsorra tűzni az ugyancsak friss Szecsuánit és a Katona decemberben a Szent Györgyöt. Főleg azért, mert még a régi produkciókra is van érdeklődés - amúgy azok sem bírnak többször menni -, és mert a színház kénytelen mesterségesen túlduzzasztani a repertoárját. És ez még a jobbik eset.

A rosszabbik az, amikor a Krétakör Színház bemutatja a Woyzecket október második felében, majd legközelebb december végén látható újra. A Hudi-féle társulat Don Juanja még akkor sem, majd csak januárban, esetleg. Ez a két csapat momentán a mi külföldön is híres büszkeségünk, a színházi exporttermék, amelynek azért itthon is megvan az ő kíváncsi és kielégítetlen közönsége, csak éppen az a kérdés, vajon mennyire gyökerezik mégis a honi szikes szellemi talajban, amit csinálnak. Schillingéknek már rég meg kellett volna kapniuk a maguk színházát, akkor nyilván többet játszanának itthon - de lehet, hogy valahol valakik épp ezt nem akarják. Nem akarják színház élén látni Alföldit sem -, és nem úgy van ám ez, hogy lelkük rajta.

Hanem úgy, hogy kultúrpolitika zajlik. Néhol a messziről szemérmesebbnek látszó gazdasági eszközökkel - teszem azt akkor, amikor egy Jeles András nevű rendező képtelen pénzt szerezni a munkájához -, máskor leplezetlenül beleszólással, paranccsal (nézzük meg, mi, illetve ki fog történni majd a Bárka Színházban, ahol éppen igazgatójelölteket pályáztat a kerületi önkormányzat, gönnolom magunknak, hogy ne legyen igazam).

A Bárka Színházról Mohácsi János jut eszembe; legalább egy hónapos késéssel a napokban végre bemutatták a testvérével közösen írott műből rendezett előadását, a Vészmadárt. El is játszották (a nyilvános főpróbával együtt) háromszor, majd január legvégén fogják újra háromszor, ha igaz. Egyelőre nem tudok írni róla - nem lenne tisztességes egy biztató összpróbáról beszámolni, ilyen stádiumban volt ugyanis az előadás, amikor láttam. Nem tudom, mitől rázódna össze január végére; a logika azt diktálja, az is szét fog esni, ami most még megvan. Pedig jónak látszik, igazán. De a színház így is

lábujjhegyen áll

már hetek óta, hiszen folynak az újabb bemutatók próbái, mindenki (vendégek, belsők) napra, percre egyeztetve, nem is beszélve az ingázó színészekről, akik amúgy a társulat oszlopai. De bemutatókényszer van, pedig ebben a színházban még csak nem is a repertoár kényszerű duzzasztása folyik, hanem kétségbeesett társulat- és színházépítés.

A társulat az jó dolog. Ez a magyar színházművészet másik féltve őrzött büszkesége, lásd fentebb a karbantartott színészről szóló álmot. A valóságban ugyanis a színész úgy rohangál számlakönyvével a hóna alatt a munkák között, mint a kormányhivatalnokok a bíróságra. Nem pályában és szerepekben, hanem áfában és adóban gondolkodik; ezenfelül dátumokban és helyekben. Amolyan igazi társulat legfeljebb a Katonában és a Radnótiban van - félek, nem sokáig; attól függ, mennyire tudnak ráígérni azok, akiknek államilag telitömött buksza van a kezükben. Ha Schwajda rátenyerel az egész fővárosra az ő bukszájával a kezében, alá fogunk merülni és kibekkeljük, hogy ismét egy patinás szlogent idézzek.

Fű alatt és föld alatt történnek jó dolgok manapság a színházban. Irány a pince, a kamra, a stúdió, a kis hely: többnyire ott vannak azok, akik maguknak és nekünk színházat csinálnak, egyszersmind jelzik, ezt a kemény telet is ki fogjuk bírni.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.