Filmfesztivál: Halál, Velencében

  • Szecsõ András
  • 2000. szeptember 14.

Képzőművészet

Miután elhelyezkedik a Velencei Filmfesztivál nem hivatalos központjának számító, a századelő spleenjét és a hatvanas évek pezsgését egyszerre idéző Hotel Excelsior teraszán, és belekortyol élete második legdrágább kapucsínójába, óhatatlanul is felötlik az emberben két kérdés:
Miután elhelyezkedik a Velencei Filmfesztivál nem hivatalos központjának számító, a századelő spleenjét és a hatvanas évek pezsgését egyszerre idéző Hotel Excelsior teraszán, és belekortyol élete második legdrágább kapucsínójába, óhatatlanul is felötlik az emberben két kérdés:

1. Miért gondolják az olaszok évről évre, hogy feltétlenül itt kell összecsődíteniük azt a hőzöngő csürhét, amely azt állítja magáról, hogy több köze van a világ mozgóképgyártásához, mint bármelyik tisztességes pornósnak? 2. Vajon honnan ismerős Lorenzo Lamas oldalán az a dekoratív, ámde vertikálisan kihívással küszködő cicababa, aki olyan durcás arcot vág, mintha most közölték volna vele, nem kap pénzt az újabb kebelplasztikára? A kérdésekre azonban sohasem kapunk választ: a terasz pillanatok alatt kiürül, mert

Harrison Ford rocsója

megérkezik a szálloda kikötőjébe. Amíg a tömeg átnyomul csodálattal adózni a bőrbe kötött hollywoodi álomnak, aki mellesleg a frissen felvarrt arcú Michelle Pfeiffer társaságában integet, a teraszra visszaköltözik az igazi, békebeli dolce vita, és óhatatlanul olyan érzésünk támad, hogy a hely valószínűleg a paradicsom egy szelete. A baj csak az, hogy ahhoz, hogy ide kerüljünk, hitvány földi életünkben hihetetlenül sokat kell szenvednünk, például borzasztó filmeket néznünk tíz napon át, zömében olasz felirattal, étkezés előtt, legalább hármat naponta.

Abban mindenki megegyezik, hogy a velencei fesztivál a cannes-i után Európa második legrangosabb filmes eseménye, csak arról szoktak vitatkozni, szükség van-e rá. A Mostra már egyszerűen kedvezőtlenebb földrajzi fekvése és a Lido véges befogadóképessége miatt sem lehet a francia fesztivál vetélytársa, ráadásul az utóbbi időben mintha egyre jobban úszna fel rá a mindinkább magára találó berlini szemle, eredeti rendeltetését pedig - amely szerint az olasz nyelvű alkotások és a művészfilmek rendszeres fóruma lenne - láthatóan hanyagolja.

Nem volt mindig így: Felipe Laudadio volt fesztiváligazgató tavalyelőtt véget ért regnálása idején mindent elkövetett, hogy az olasz filmek ismét régi fényükben csillogjanak a nemzetközi porondon, de vesztére mindezt Hollywood, a tengerentúli kommersz áradata ellenében kívánta elérni. Ennek eredményeképpen oly mértékben fordult el a nemzetközi média Velencétől, hogy ennek - kis áttétellel - ismét az olasz filmipar látta kárát. Utódja, Alberto Barbera tavaly a Tágra zárt szemek bemutatójával tett egy óvatos gesztust Hollywood felé, idén viszont már tágra nyitotta a kapukat. Az olaszok pedig szorgosan számolgatják, mit nyertek a réven, és mit vesztettek a vámon. Az tény, hogy az idei fesztiválra minden eddiginél több tévétársaság és újságíró érkezett, az is tény, hogy a Mostra tíz napja alatt a média eddig soha nem látott mértékben foglalkozott az itt bemutatott filmekkel.

Az érdeklődés középpontjában

azonban csakúgy, mint Cannes-ban és Berlinben, elsősorban az amerikai, konkrétan hollywoodi filmek álltak, és valószínűleg nem javul majd az olasz mozikban bemutatott hazai alkotások évek óta drasztikusan romló aránya sem.

Pedig olyan jól kezdődött minden: a nyitón Clint Eastwood hibátlan olaszsággal köszönte meg az életműdíjat, amit Sharon Stone-tól (híres olasz színésznő a huszadik század második feléből) vehetett át, majd felgördült a függöny, és levetítették a három veterán olasz színész, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland és James Garner társaságában forgatott filmjét. Másnap Donna Sharon, aki mellesleg a Művészek az AIDS Ellen Alapítvány házigazdájaként rekordösszeget kalapozott össze egy jótékony célú vacsorán és árverésen, meglehetősen agresszív hangú kirohanást intézett a katolikus egyház ellen, mondván, hogy az óvszerhasználat tiltásával az AIDS elleni védekezés legbiztosabb módjától fosztják meg a hívőket. Igaz, a Vatikán részéről született egy visszafogott válasz, mely szerint a legbiztosabb védekezés a (házastársi) hűség, és rebesgettek valami ellentüntetésről is, de a dívát mindez már nem érdekelte. A hóna alatt egy, az árverésen vásárolt XIX. századi velencei festménnyel angolosan távozott, így a probléma megoldása egy másik híres olasz színészre, Richard Gere-re maradt, aki történetesen egy neves olasz rendező, bizonyos Robert Altman filmjét promotálni érkezett a Lidóra. ´t Harrison Ford és Michelle Pfeiffer követte, őket Jon Bon Jovi, Harvey Keitel és még egy sereg híres olasz sztár, és ez így ment napról napra.

Közben játszottak persze

amerikai filmeket

is. Például egy japánét, bizonyos Takeshi Beat Kitanóét, aki főleg imponáló szerénységével tűnt ki pályatársai közül, konkrétan azzal, hogy még saját sajtóvetítését is lekéste, mert - azonosító kártyája és a négy évvel ezelőtt elnyert Arany Oroszlán ellenére - nem akarták beengedni a terembe. Takeshi később azzal védekezett, hogy tényleg úgy néz ki, mint egy turista, és különben is, náluk, Japánban sem tudják első látásra megkülönböztetni az európaiakat. Filmje egyébként csendesen elúszott az 57. fesztivál vizein, csakúgy, mint az előre nagy esélyesnek kikiáltott Manoel De Oliviera-darab, a Szó. Utóbbi valószínűleg csak a veterán portugál mester szűkebb rajongói körében lesz közkedvelt, mint ahogy Chabrol itt bemutatott, egy családgyilkos anyáról készült mozija, a Köszi a csokoládét sem fogja kivezetni a siralomvölgyből az európai mozit. Egyáltalán, az 57. Velencei Filmfesztivál kínálatát végignézve nagyon úgy tűnik, hogy a kismesterek és az extremitással operáló megszállott (önjelölt) zsenik korszaka jövend, csak az nem biztos, hogy a közönség vevő lesz minderre. A jelek szerint egyébként egyáltalán nem, hiszen a legnagyobb sikert egy klasszikus vonalvezetésű, magabiztosan fényképezett pszichotriller, a Robert Zemeckis által elkövetett A múlt árnyéka aratta, míg a Jafar Panahi idén Arany Oroszlánt érő filmje, A kör szinte hullámot sem vetve merül el a kollektív emlékezetben. Akárcsak a város, amelyben megmérettetett.

Szecső András

IC Press

www.intercom.hu

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.