rés a présen

„Ha Leonardo látná”

  • rés a présen
  • 2023. november 8.

Képzőművészet

G. Horváth Bogi festőművész

rés a présen: Festettél már csend­életet, tájképeket, embere­ket, foglalkoztál konceptuális művészettel. Mi a közös ezekben?

Horváth Bogi: A szemlélődés. Ez az alaphelyzet, amikor meglátok egy szélben kavargó nejlonzacskót vagy egy krumplibogarat. Az első, ami eszembe jut róluk, hogy szépek. És ami szép, azt meg is akarom festeni. De lehetetlen mindent megfesteni, ami szép, és nem is szabad, mert unalmassá válhat. Szóval érdemes utánagondolni, hogy vajon érdekes-e számomra az, amit látok. Ha igen, akkor másoknak is szívesen megmutatom, ha nem, akkor nagy valószínűséggel másnak sem tudom hitelesen felkelteni az érdeklődését iránta. Ez a szemlélődés a festészetem legtermészetesebb része. Innen jön a tájkép szeretete is. Leg­inkább a hegyről szeretek a völgybe tekinteni, vagy a szemben lévő hegyek vonulatain tűnődni. Egyedül ott fent a hegyen, egy pillanatra érteni vélem a csendet. Azután lemegyek a városba, és a lehető legtermészetesebben zökkenek vissza a zajba. Elsétálok a földön fetrengő csövesek között, felszállok a villamosra, ahol látás és kilátás nélküli tekintetek merednek a padlóra, vagy éppen ki az ablakon. Amikor hazaérek, nézem a híreket a tévében és hallgatom, ahogy politikusaink megnyerő mosollyal magyaráznak valamit, amihez talán ők maguk sem értenek, vagy ami még rosszabb, értenek hozzá, de nem hisznek benne. Ilyenkor az első, ami eszembe jut, hogy ez szomorú. Ami szomorú, azt persze meg is akarom festeni, de természetesen lehetetlenség mindent megfesteni, ami szomorú…

rap: Sokszor reflektálsz más művészekre, művészetekre. Mik és kik hatottak rád leginkább?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.