rés a présen

„Ha Leonardo látná”

  • rés a présen
  • 2023. november 8.

Képzőművészet

G. Horváth Bogi festőművész

rés a présen: Festettél már csend­életet, tájképeket, embere­ket, foglalkoztál konceptuális művészettel. Mi a közös ezekben?

Horváth Bogi: A szemlélődés. Ez az alaphelyzet, amikor meglátok egy szélben kavargó nejlonzacskót vagy egy krumplibogarat. Az első, ami eszembe jut róluk, hogy szépek. És ami szép, azt meg is akarom festeni. De lehetetlen mindent megfesteni, ami szép, és nem is szabad, mert unalmassá válhat. Szóval érdemes utánagondolni, hogy vajon érdekes-e számomra az, amit látok. Ha igen, akkor másoknak is szívesen megmutatom, ha nem, akkor nagy valószínűséggel másnak sem tudom hitelesen felkelteni az érdeklődését iránta. Ez a szemlélődés a festészetem legtermészetesebb része. Innen jön a tájkép szeretete is. Leg­inkább a hegyről szeretek a völgybe tekinteni, vagy a szemben lévő hegyek vonulatain tűnődni. Egyedül ott fent a hegyen, egy pillanatra érteni vélem a csendet. Azután lemegyek a városba, és a lehető legtermészetesebben zökkenek vissza a zajba. Elsétálok a földön fetrengő csövesek között, felszállok a villamosra, ahol látás és kilátás nélküli tekintetek merednek a padlóra, vagy éppen ki az ablakon. Amikor hazaérek, nézem a híreket a tévében és hallgatom, ahogy politikusaink megnyerő mosollyal magyaráznak valamit, amihez talán ők maguk sem értenek, vagy ami még rosszabb, értenek hozzá, de nem hisznek benne. Ilyenkor az első, ami eszembe jut, hogy ez szomorú. Ami szomorú, azt persze meg is akarom festeni, de természetesen lehetetlenség mindent megfesteni, ami szomorú…

rap: Sokszor reflektálsz más művészekre, művészetekre. Mik és kik hatottak rád leginkább?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.