rés a présen

„Ha Leonardo látná”

  • rés a présen
  • 2023. november 8.

Képzőművészet

G. Horváth Bogi festőművész

rés a présen: Festettél már csend­életet, tájképeket, embere­ket, foglalkoztál konceptuális művészettel. Mi a közös ezekben?

Horváth Bogi: A szemlélődés. Ez az alaphelyzet, amikor meglátok egy szélben kavargó nejlonzacskót vagy egy krumplibogarat. Az első, ami eszembe jut róluk, hogy szépek. És ami szép, azt meg is akarom festeni. De lehetetlen mindent megfesteni, ami szép, és nem is szabad, mert unalmassá válhat. Szóval érdemes utánagondolni, hogy vajon érdekes-e számomra az, amit látok. Ha igen, akkor másoknak is szívesen megmutatom, ha nem, akkor nagy valószínűséggel másnak sem tudom hitelesen felkelteni az érdeklődését iránta. Ez a szemlélődés a festészetem legtermészetesebb része. Innen jön a tájkép szeretete is. Leg­inkább a hegyről szeretek a völgybe tekinteni, vagy a szemben lévő hegyek vonulatain tűnődni. Egyedül ott fent a hegyen, egy pillanatra érteni vélem a csendet. Azután lemegyek a városba, és a lehető legtermészetesebben zökkenek vissza a zajba. Elsétálok a földön fetrengő csövesek között, felszállok a villamosra, ahol látás és kilátás nélküli tekintetek merednek a padlóra, vagy éppen ki az ablakon. Amikor hazaérek, nézem a híreket a tévében és hallgatom, ahogy politikusaink megnyerő mosollyal magyaráznak valamit, amihez talán ők maguk sem értenek, vagy ami még rosszabb, értenek hozzá, de nem hisznek benne. Ilyenkor az első, ami eszembe jut, hogy ez szomorú. Ami szomorú, azt persze meg is akarom festeni, de természetesen lehetetlenség mindent megfesteni, ami szomorú…

rap: Sokszor reflektálsz más művészekre, művészetekre. Mik és kik hatottak rád leginkább?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.