Interjú

„Két kő egymás mellett”

Mohácsi András képzőművész

Képzőművészet

Ő készítette a II. világháború áldozatainak új emlékművét, amelyet a turulbotrány miatt megtépázott XII. kerületi önkormányzat az idén avatott fel. A városmajori Jézus Szíve-templom előtt felállított szobor keletkezéstörténete mellett köztérrendezésről, szobrászi és kutatói munkáról beszélgettünk a művésszel, de szó esett arról is, hogy hosszú idő után újra fest.

Magyar Narancs: Hogyan választott alkotót a kerület az új emlékműhöz?

Mohácsi András: Korrekt, jeligés pályázatot írt ki az önkormányzat. Egy pályázat sikeressége mindkét fél részéről abban áll, ha betartják a kiírásban foglaltakat. Ez esetben nagyon komolyan vették, hogy valódi emlékművet akarnak állítani a második világháború XII. kerületi áldozatainak. Azt kérték, hogy a szobor „szimbólumában olyan absztrakciót valósítson meg, amely tágabb értelemben képviseli az érintetteket, befogadó legyen, amelyben mindenki magára ismerhet vallásától, nemzetiségétől, társadalmi hovatartozásától függetlenül”. Nyertem, majd kicsit mintha meghökkentek volna a személyemen.

MN: Miért?

MA: A pályaművem nagyon neutrális, nem lehetett előre tudni, ki csinálta. A forma, amit kitaláltam, bár egyszerű, a jelentése megosztó is lehet. Ez a mű az én munkásságomon belül is szűkszavú munka. Nagyon puritán, stílusában bizonyos tekintetben unikális. A formavilága kapcsolódik az Árkay Aladár- és Bertalan-féle templomrendszerhez, a nyelvezete a teatralitás minden elemét elkerüli. Nem nagyon érzek benne pátoszt. Hűvös erőteljesség van benne – legalábbis az elképzelésem szerint. És hát, mint ismert, a kerület más típusú emberekkel szokott együtt dolgozni. Ennek jelét is adták.

MN: Hogyan?

MA: Kezdeti, majd lassan szűnő bizalmatlanságot érzékeltem. Mintha nehezen hitték volna el, hogy az emlékművel nem akarok politikai státuszt kreálni, vagy egyáltalán politi­kai­lag kijelentő módban fogalmazni. Úgy gondolom, felelősséggel tartozom azoknak az emléke iránt, akik a kerületben haltak meg. Meghalni, szenvedni és a gyalázatot elviselni sokféle módon lehet. Senki nem vonhatja ki magát alóla, valamilyen módon családilag mindenki érintett. Ahogy József Attila mondja, „űzi egymást a bosszuállás vágya s a lelkiismeret”. A felkérés arról szólt, hogy ez a közös emlékezet és a közös gyász emlékműve legyen. De ehhez szembe kell nézni azzal, hogy mit jelent a közös gyász.

MN: Miért pályázott?

MA: Nem akartam néma maradni. Tiltakoztam már szobor ellen, amikor történelemhamisítás történt: ott voltam a német megszállási emlékmű ellenzői között a Szabadság téren. Nagyon nehezemre esett egy szobrász kolléga munkája ellen tiltakozni, de muszáj volt. A turul ellen anno nem is voltak tüntetések, csak mellette. A szobrászat nem dekoráció, hanem térszervezés. Ha köztérszervezésről van szó, irdatlan felelőssége van az embernek. Nem az a nehézség, ha olyasmit vállalsz, amiben hiszel, hanem az, ha eleve tudod, hogy valószínűleg nem lehetsz sikeres benne. Nekem sem a köztéren kell sikeresnek lennem, hanem a közösséggel együtt a saját moralitásomban kell azzá válnom. Ezt nevezem szobrászatnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.