Kiállítás

Leopold Bloom Képzőművészeti Díj

  • - dck -
  • 2015. december 5.

Képzőművészet

Talán a legrangosabb kortárs magyar művészeti elismerés az Ulysses főszereplőjéről elnevezett díj. Nem csupán azért, mert már az előzsűrizést is nemzetközi szakemberek végzik, hanem mert a nyertes a tekintélyesnek nevezhető összeg mellé egy külföldi kiállítási lehetőséget is kap. Az idén harmadszorra kiírt pályázaton hatan maradtak állva; ezen alkotók és a két korábbi győztes munkái láthatók a kiállításon.

Feltűnő, hogy a zsűri a konceptuális munkákat/projekteket preferálta, továbbá, hogy leginkább installációkat láthatunk a többségében a középgenerációhoz tartozó díjazottaknak biztosított térrészekben. A legnagyobb termen hárman osztozkodnak. Itt találhatjuk Kokesch Ádám titokzatos „figyelőit”, ezeket a relékre vagy egy idegen civilizáció jelenlétére utaló, lecsupaszított szobortárgyakat, Albert Ádám stilizált szobabelsőjét (benne például egy könyvtári cédulakatalógus-szekrénnyel vagy egy füves ládával) és Puklus Péter számomra most kevésbé átütő munkáit.

Kerezsi Nemere megunhatatlan méhkaptáros projektje és berlini szivárványos fotói mellett a legérdekesebb Kudász Gábor Arion munkája, amely az édesanyjának állít sajátos módon emléket. Ebben a különleges Wunderkammerben a rendszerezett gyűjtögetés dokumentumai (zacskók, évszám szerint rendszerezett csekkek, foltnak eltett ruhamaradékok) mellett síron túli üzenetek is felbukkannak – gyakran viszont eldönthetetlen, hogy ebben a leltárban mi a valódi és mi a fikció. A díjat viszont Katarina Šević (kétségkívül impozáns) Afred Palestra című projektje nyerte, amely Alfred Jarry és Dreyfus virtuális találkozásából indul ki.

A galéria az elsőre talán riasztóan bonyolultnak tűnő művek értelmezéséhez nemcsak szöveges útmutatókat mellékel, hanem filmeket is. Érdemes ezekekkel kezdeni – hisz nincs annál érdekesebb, mint mikor egy művész magyarázza a munkáit.

Új Budapest Galéria, Bp. IX., Fővám tér 11–12., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.