Kiállítás

Leopold Bloom Képzőművészeti Díj

  • - dck -
  • 2015. december 5.

Képzőművészet

Talán a legrangosabb kortárs magyar művészeti elismerés az Ulysses főszereplőjéről elnevezett díj. Nem csupán azért, mert már az előzsűrizést is nemzetközi szakemberek végzik, hanem mert a nyertes a tekintélyesnek nevezhető összeg mellé egy külföldi kiállítási lehetőséget is kap. Az idén harmadszorra kiírt pályázaton hatan maradtak állva; ezen alkotók és a két korábbi győztes munkái láthatók a kiállításon.

Feltűnő, hogy a zsűri a konceptuális munkákat/projekteket preferálta, továbbá, hogy leginkább installációkat láthatunk a többségében a középgenerációhoz tartozó díjazottaknak biztosított térrészekben. A legnagyobb termen hárman osztozkodnak. Itt találhatjuk Kokesch Ádám titokzatos „figyelőit”, ezeket a relékre vagy egy idegen civilizáció jelenlétére utaló, lecsupaszított szobortárgyakat, Albert Ádám stilizált szobabelsőjét (benne például egy könyvtári cédulakatalógus-szekrénnyel vagy egy füves ládával) és Puklus Péter számomra most kevésbé átütő munkáit.

Kerezsi Nemere megunhatatlan méhkaptáros projektje és berlini szivárványos fotói mellett a legérdekesebb Kudász Gábor Arion munkája, amely az édesanyjának állít sajátos módon emléket. Ebben a különleges Wunderkammerben a rendszerezett gyűjtögetés dokumentumai (zacskók, évszám szerint rendszerezett csekkek, foltnak eltett ruhamaradékok) mellett síron túli üzenetek is felbukkannak – gyakran viszont eldönthetetlen, hogy ebben a leltárban mi a valódi és mi a fikció. A díjat viszont Katarina Šević (kétségkívül impozáns) Afred Palestra című projektje nyerte, amely Alfred Jarry és Dreyfus virtuális találkozásából indul ki.

A galéria az elsőre talán riasztóan bonyolultnak tűnő művek értelmezéséhez nemcsak szöveges útmutatókat mellékel, hanem filmeket is. Érdemes ezekekkel kezdeni – hisz nincs annál érdekesebb, mint mikor egy művész magyarázza a munkáit.

Új Budapest Galéria, Bp. IX., Fővám tér 11–12., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.