Kiállítás

Leopold Bloom Képzőművészeti Díj

  • - dck -
  • 2015. december 5.

Képzőművészet

Talán a legrangosabb kortárs magyar művészeti elismerés az Ulysses főszereplőjéről elnevezett díj. Nem csupán azért, mert már az előzsűrizést is nemzetközi szakemberek végzik, hanem mert a nyertes a tekintélyesnek nevezhető összeg mellé egy külföldi kiállítási lehetőséget is kap. Az idén harmadszorra kiírt pályázaton hatan maradtak állva; ezen alkotók és a két korábbi győztes munkái láthatók a kiállításon.

Feltűnő, hogy a zsűri a konceptuális munkákat/projekteket preferálta, továbbá, hogy leginkább installációkat láthatunk a többségében a középgenerációhoz tartozó díjazottaknak biztosított térrészekben. A legnagyobb termen hárman osztozkodnak. Itt találhatjuk Kokesch Ádám titokzatos „figyelőit”, ezeket a relékre vagy egy idegen civilizáció jelenlétére utaló, lecsupaszított szobortárgyakat, Albert Ádám stilizált szobabelsőjét (benne például egy könyvtári cédulakatalógus-szekrénnyel vagy egy füves ládával) és Puklus Péter számomra most kevésbé átütő munkáit.

Kerezsi Nemere megunhatatlan méhkaptáros projektje és berlini szivárványos fotói mellett a legérdekesebb Kudász Gábor Arion munkája, amely az édesanyjának állít sajátos módon emléket. Ebben a különleges Wunderkammerben a rendszerezett gyűjtögetés dokumentumai (zacskók, évszám szerint rendszerezett csekkek, foltnak eltett ruhamaradékok) mellett síron túli üzenetek is felbukkannak – gyakran viszont eldönthetetlen, hogy ebben a leltárban mi a valódi és mi a fikció. A díjat viszont Katarina Šević (kétségkívül impozáns) Afred Palestra című projektje nyerte, amely Alfred Jarry és Dreyfus virtuális találkozásából indul ki.

A galéria az elsőre talán riasztóan bonyolultnak tűnő művek értelmezéséhez nemcsak szöveges útmutatókat mellékel, hanem filmeket is. Érdemes ezekekkel kezdeni – hisz nincs annál érdekesebb, mint mikor egy művész magyarázza a munkáit.

Új Budapest Galéria, Bp. IX., Fővám tér 11–12., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.