rés a présen

„Mint egy családi összejövetel”

  • rés a présen
  • 2022. november 16.

Képzőművészet

Gábor Enikő képzőművész

rés a présen: Különös technikával készíted a képeidet. Ez mindig így volt, vagy ez egy korszakod? 

Gábor Enikő: Festészeti tanulmányaim mellett kalandvágyból kezdtem el fotográfiával foglalkozni. Középiskolás éveimben készítettem az első, egészen nagy méretű fotóimat. Kifordítottam a nagyítógépet, és a falra kifeszített fotópapíron, ecsettel hívtam elő a képet. Ebben a legizgalmasabb számomra – amellett, hogy a fotólabor varázslatos világa egy szempillantás alatt magával ragadott – a határok feszegetése volt. Azok a jelenségek, amelyek a két műfaj határán történnek, sokkal érdekesebbnek bizonyultak.

rap: Mi volt az első egyéni kiállításod témája?

GE: A Képzőművészeti Egyetem első évében, 1993-ban kaptam meghívást az Angelus Iván által vezetett Tam Tam Galériába. Nagyon izgalmas helyszín volt és jó alkalom arra, hogy bemutassam ezeket a nagy méretű munkákat. Abban az időben klasszikusnak számító fényképeket készítettem, de az előhívás során mindig átalakítottam azokat. A most kiállított anyagban is szerepel egy munkám az első kiállítási sorozatból Braun Etelka metamorfózisa címmel, ahol az előhívás során két képet helyeztem egyszerre a nagyítógépbe és az így létrejött szokatlan jelenetet ecsettel hívtam elő.

rap: Melyik a kedvenc csoportos kiállításod?

GE: Számos olyan csoportos tárlaton vettem részt, amelyekre szívesen gondolok vissza az adott téma, a különleges helyszín vagy a remek társaság kapcsán. A Bolt Galériának 1994-től rendszeres kiállítója voltam, és ott találkoztam először olyan progresszív fotográfusokkal, képzőművészekkel, akik a fényképezés és a képzőművészet határterületén alkottak. Az Esztergomi Fotográfiai Biennálé szintén fontos szerepet játszott a pályámon, hiszen ezen a nagy múltú eseményen, 2000-ben Camera Reluxa című sorozatommal fődíjat nyertem. 2002-ben Light as a feather címmel nyílt kiállításunk New Yorkban, amelynek kapcsán a helyi fotóművészet fontos képviselőivel találkozhattam. 2017-ben Udinében rendeztek egy bemutatót Donne & Fotografia címmel, ahol olyan neves fotográfusok képei között szerepelhetett a munkám, mint Berenice Abbott, Sarah Moon vagy Annie Leibovitz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.