rés a présen

„Mint egy családi összejövetel”

  • rés a présen
  • 2022. november 16.

Képzőművészet

Gábor Enikő képzőművész

rés a présen: Különös technikával készíted a képeidet. Ez mindig így volt, vagy ez egy korszakod? 

Gábor Enikő: Festészeti tanulmányaim mellett kalandvágyból kezdtem el fotográfiával foglalkozni. Középiskolás éveimben készítettem az első, egészen nagy méretű fotóimat. Kifordítottam a nagyítógépet, és a falra kifeszített fotópapíron, ecsettel hívtam elő a képet. Ebben a legizgalmasabb számomra – amellett, hogy a fotólabor varázslatos világa egy szempillantás alatt magával ragadott – a határok feszegetése volt. Azok a jelenségek, amelyek a két műfaj határán történnek, sokkal érdekesebbnek bizonyultak.

rap: Mi volt az első egyéni kiállításod témája?

GE: A Képzőművészeti Egyetem első évében, 1993-ban kaptam meghívást az Angelus Iván által vezetett Tam Tam Galériába. Nagyon izgalmas helyszín volt és jó alkalom arra, hogy bemutassam ezeket a nagy méretű munkákat. Abban az időben klasszikusnak számító fényképeket készítettem, de az előhívás során mindig átalakítottam azokat. A most kiállított anyagban is szerepel egy munkám az első kiállítási sorozatból Braun Etelka metamorfózisa címmel, ahol az előhívás során két képet helyeztem egyszerre a nagyítógépbe és az így létrejött szokatlan jelenetet ecsettel hívtam elő.

rap: Melyik a kedvenc csoportos kiállításod?

GE: Számos olyan csoportos tárlaton vettem részt, amelyekre szívesen gondolok vissza az adott téma, a különleges helyszín vagy a remek társaság kapcsán. A Bolt Galériának 1994-től rendszeres kiállítója voltam, és ott találkoztam először olyan progresszív fotográfusokkal, képzőművészekkel, akik a fényképezés és a képzőművészet határterületén alkottak. Az Esztergomi Fotográfiai Biennálé szintén fontos szerepet játszott a pályámon, hiszen ezen a nagy múltú eseményen, 2000-ben Camera Reluxa című sorozatommal fődíjat nyertem. 2002-ben Light as a feather címmel nyílt kiállításunk New Yorkban, amelynek kapcsán a helyi fotóművészet fontos képviselőivel találkozhattam. 2017-ben Udinében rendeztek egy bemutatót Donne & Fotografia címmel, ahol olyan neves fotográfusok képei között szerepelhetett a munkám, mint Berenice Abbott, Sarah Moon vagy Annie Leibovitz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.