Kiállítás

„Nem akar nekünk semmit elmondani”

Gothár Péter: Gombok a kabáthoz

Képzőművészet

Amikor 1971 nyarán a romhányi II. Rákóczi Ferenc Termelőszövetkezet új tejfeldolgozó üzemében csatasorba állították a Minipack-601 típusú csomagológépet, és ezzel a zacskós tej megkezdte hazai menetelését, a hírekben külön kiemelték, hogy a Minipack az Élelmiszeripari Gépgyár és Szerelővállalat (Élgép) terméke, amelynek egyik üzeme Albertfalván, a Csurgói út 15. szám alatt működik.

Gothár Péter nagyjából ugyanekkor készítette budapesti városképeit – szigorúan fekete-fehérben – az Erzsébet hídról és a környékéről, leg­inkább a modernizált Március 15. térre meg a 19. századot idéző Piarista közre fókuszálva, amelyet akkor Pesti Barnabás utcának hívtak. Gothár gimnazistaként kezdett fényképezni, és azután sem fordított hátat ennek, hogy elvitték katonának, épp ellenkezőleg. De azt legmerészebb álmában sem gondolta, hogy képei 50 évvel később az Élgép területén lesznek kiállítva.

Csak saját forrásból

Ha működött is fotószakkör a gyárban, legkésőbb a rendszerváltás idején megszűnt, ahogy az Élgép is, de már zacskós tejet is alig látni a boltokban. A Csurgói úti üzemi területet mindenféle cégek bérlik: nem meglepetés az autószerelő, a gumiszerviz, a csempebolt, az már inkább, hogy képzőművészeti galéria is működik itt. A walesi barátok szó nyomán úgy hívják, hogy galeri ffrindiau – következetesen így, dőlt kisbetűkkel írva –, Janesch Péter építész alapította 2018-ban, a minőség mellett legfőképp a függetlenséget szem előtt tartva. „A galéria állami támogatásra nem pályázik – saját forrásból és azoknak a segítségével tartja fenn magát, akikről és akiknek szól” – hangzik a galeri ffrindiau jobb helyeken magától értetődő ars poeticája, s egyelőre működőképesnek is tűnik. Az elmúlt négy évben megrendezett több mint húsz kiállítás, a kapcsolódó koncertek és tárlatvezetések azt bizonyítják, hogy a közösségi finanszírozással működő modell, ha nehézségek árán is, de fenntartható; Janesch Péter számára az állami támogatásra ácsingózás – vállalhatatlan. Nem véletlen, hogy a kiállítók névsora Baksa-Soós Jánostól Najmányi Lászlón és Vető Jánoson át Komoróczky Tamásig vagy Georg Ladányiig leginkább a hetvenes–nyolcvanas évek pesti undergroundját idézi fel, egy a korabeli lehetőségekhez mérten szabad művészeti világot. Igaz, hogy a galeri ffrindiau június végén átalakul, s a továbbiakban „monogám-rendszerező-műhelyként” Janáky István építész hagyatékának feldolgozását kezdi meg különféle kapcsolódó kiállításokkal, de most még – a régi szellemben – Gothár Péter fotográfiái láthatók. Abban a tekintetben mégis rendhagyó a Gombok a kabáthoz című kiállítás, hogy míg a korábbi kiállítók esetében magától értetődő az underground közeg, a rendezőről eddigi pályája okán ez aligha mondható el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.