A fideszes bejelentések ellenére a végtelenbe csúszik a gyulai vasútállomás felújítása

Kis-Magyarország

Sokadjára sül fel a gyulai fideszes városvezetés, hogy éppen mikor újítják fel a tényleg csúnya és modernizációra megérett gyulai vasútállomást. A történet egészen 2013-ig nyúlik vissza, de az ígéretek és csúsztatások dacára azóta sem történt semmi érdemi. Az ügyben a polgármesternek címzett levelünk válasz nélkül maradt.

Tavaly szeptemberben Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) gyulai polgármester a térségi hírlap online változata által szemlézett Facebook-posztot jegyzett, amely szerint új lendületet vett a gyulai vasútállomás felújításának programja. A városvezető kiemelte, hogy legutóbb Bartal Tamás, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára írásban tájékoztatta arról, hogy „a MÁV Zrt. megkezdte a felvételi épület felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését. Tekintettel arra, hogy az építési engedély 2025. április 5-ig hatályos, így addig szükséges a munkák megkezdése” a gyulai vasútállomáson – állt Görgényi posztjában.

Menjünk vissza kicsit, alig tizenkét évet az időben! 2013-ban egy sajtótájékoztató keretében Alt Norbert (Fidesz-KDNP) gyulai alpolgármester bejelentette, hogy megújul a több mint 100 éves gyulai vasútállomás. Hozzátette, a tervek szerint a Magyar Államvasutak mintegy 60–70 millió forintból korszerűsíti az állomást, ami 2014-ra elkészül. Aztán hosszú, kínos csönd következett. Valószínűleg a vasúttársaság beruházási összegei nem lehettek elégségesek; ami bizonyos, nem történt semmi. Ám ahogy 2013-ban a jó hírt be tudta jelenteni Alt, úgy ennek a kútba eséséről már „elfeledkezett” beszámolni a saját tevékenységét szinte mindig rózsaszínben látó gyulai kormánypárti városvezetés.

 
A gyulai vasútállomás jelenlegi állapotában
Fotó: A szerző felvétele
 

Kilenc évvel később új fejlemények történtek az ügyben. Éppen a 2022-es tavaszi parlamenti választási kampányban a gyulai vasútállomás elé állt Görgényi Ernő gyulai polgármester és a térség fideszes országgyűlési képviselője, Kovács József, aki újra indult a választáson. Nagyot hallgattak arról, hogy kilenc évvel ezelőtt volt egy bejelentés, s bár ennek visszavonása nem történt meg, ennek ellenére a gyulai vasútállomás éppen olyan csúnya és rossz állapotban van, mint volt korábban. A két fideszes politikus mert nagyot álmodni, s bejelentették, a jó hírt, hogy 2022 nyáron elkezdődik a gyulai vasútállomás felújítása. „Az állomás – 650 millió forintos ráfordítással – 2023 nyárára visszakapja a monarchiabeli kinézetét. Görgényi Ernő polgármester úr tájékoztatójából pontosan kiderül a gyulai vasútállomás felújításának kronológiája, a beruházás várható lépései. GYULA ELŐRE MEGY, NEM HÁTRA!” – írta Facebook-oldalán Kovács József.

Aztán megint nem történt semmi. Portálunk többször foglalkozott a témával, és utóbb azt a választ kapta a helyi közvélemény a 2022-es bejelentésre, hogy a gyulai fideszes városvezetéstől, amely szerint Oroszország Ukrajna elleni háborújával és az „elhibázott” szankciós politika miatti inflációval próbálta magyarázni, miért csúszik a projekt. Ami tény: 2023 októberében a projektet felfüggesztették és tartaléklistára helyezték. Görgényi Ernő polgármester tájékoztatása szerint a MÁV forráshiánya és egy kormányhatározat – amely az orosz-ukrán háború kitörése után született az állami beruházások felülvizsgálata céljából – vezettek a döntéshez.

Szóba sem került a villamosítás

Volt még egy érdekes részlete a 2022. februári sajtótájékoztatónak. Azt mondta Kovács József fideszes parlamenti képviselő: „tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Szeged és Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítását meghosszabbítsák Gyuláig. A fejlesztés révén a fürdővárosba érkező turistáknak nem kellene átszállniuk Békéscsabán.” A Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonalszakasz átépítéséről és villamosításáról 2023-ban egy kérdésre válaszolva azt írta Csepreghy Nándor, a Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, hogy erről szó sem volt, ahogy a Békéscsaba–Gyula vonalszakasz felújításáról sem. Fontos megjegyezni, hogy a 22 milliárdos bekerülési összegről induló és végül 80 milliárdba került Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train vonalon a két város között sem villamosították a vasúti pályát.

Nem sokkal később, 2024 augusztusában Lázár János építési és közlekedési miniszter járt Gyulán, akiből a helyi fideszes városvezetők kicsiholtak egy olyan nyilatkozatot, hogy ennyi csúszás után a gyulai lesz az első vasútállomás, amelyet az országban fel fognak újítani. Lázár ehhez még hozzátette, hogy a MÁV Zrt. megkezdte a gyulai vasútállomás felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését, így a munkálatok hamarosan megkezdhetők.

Ezt követte a már idézett Görgényi-féle tavaly szeptemberi bejelentés, amelynek kulcsmondata: „A MÁV Zrt. megkezdte a felvételi épület felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését. Tekintettel arra, hogy az építési engedély 2025. április 5-ig hatályos, így addig szükséges a munkák megkezdése” a gyulai vasútállomáson. Ezt a képet árnyalta, hogy ​Lázár János 2024 decemberében, a parlament vállalkozásfejlesztési bizottságának meghallgatásán, majd több médiumban beszélt arról, hogy állami erőforrások hiányában a nagy budapesti és vidéki pályaudvarokat 99 évre magánbefektetőknek bérbe adják. Ezt Lázár „kiemelt nemzetgazdasági érdeknek”, míg Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár „rablóprivatizációnak” nevezte. Ez mindenesetre mutatta, hogy az állam és a MÁV költségvetésében mennyire kevés felújításra és modernizációra jutó forrás van.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

A gyulai fideszes városvezetők szerint Lázár Jánosra Gyula városa mindig számíthatott, úgy tekintettek rá, mint aki állja a szavát. A felújítási munkák elkezdésének legvégső határideje, április 5-e után néhány nappal néztük meg, hogyan folyik a felújítás a gyula vasútállomáson. Ám kivitelezésnek híre-hamva. Így úgy fest, egy újabb határidő és egy újabb ígéret nem valósul meg. Ezért levelet írtunk Görgényi Ernő polgármesternek, amiben azt kértük, hogy tájékoztasson, mi a helyzet és mi változott a korábbi, konkrét bejelentéshez képest. Afelől is érdeklődtünk, hogy ezek után mikorra újul meg a gyulai vasútállomás épülete. Ám több nap után sem kaptunk választ.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy hogy az állomás előtti területet is tervezik felújítani, amelyhez a TOP Plusz pályázati kiírása biztosít támogatást. Körforgalom, új parkolók, új taxidrosztok és új buszmegálló engedélyeztetése zajlik jelenleg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.