Tavaly szeptemberben Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP) gyulai polgármester a térségi hírlap online változata által szemlézett Facebook-posztot jegyzett, amely szerint új lendületet vett a gyulai vasútállomás felújításának programja. A városvezető kiemelte, hogy legutóbb Bartal Tamás, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára írásban tájékoztatta arról, hogy „a MÁV Zrt. megkezdte a felvételi épület felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését. Tekintettel arra, hogy az építési engedély 2025. április 5-ig hatályos, így addig szükséges a munkák megkezdése” a gyulai vasútállomáson – állt Görgényi posztjában.
Menjünk vissza kicsit, alig tizenkét évet az időben! 2013-ban egy sajtótájékoztató keretében Alt Norbert (Fidesz-KDNP) gyulai alpolgármester bejelentette, hogy megújul a több mint 100 éves gyulai vasútállomás. Hozzátette, a tervek szerint a Magyar Államvasutak mintegy 60–70 millió forintból korszerűsíti az állomást, ami 2014-ra elkészül. Aztán hosszú, kínos csönd következett. Valószínűleg a vasúttársaság beruházási összegei nem lehettek elégségesek; ami bizonyos, nem történt semmi. Ám ahogy 2013-ban a jó hírt be tudta jelenteni Alt, úgy ennek a kútba eséséről már „elfeledkezett” beszámolni a saját tevékenységét szinte mindig rózsaszínben látó gyulai kormánypárti városvezetés.

Kilenc évvel később új fejlemények történtek az ügyben. Éppen a 2022-es tavaszi parlamenti választási kampányban a gyulai vasútállomás elé állt Görgényi Ernő gyulai polgármester és a térség fideszes országgyűlési képviselője, Kovács József, aki újra indult a választáson. Nagyot hallgattak arról, hogy kilenc évvel ezelőtt volt egy bejelentés, s bár ennek visszavonása nem történt meg, ennek ellenére a gyulai vasútállomás éppen olyan csúnya és rossz állapotban van, mint volt korábban. A két fideszes politikus mert nagyot álmodni, s bejelentették, a jó hírt, hogy 2022 nyáron elkezdődik a gyulai vasútállomás felújítása. „Az állomás – 650 millió forintos ráfordítással – 2023 nyárára visszakapja a monarchiabeli kinézetét. Görgényi Ernő polgármester úr tájékoztatójából pontosan kiderül a gyulai vasútállomás felújításának kronológiája, a beruházás várható lépései. GYULA ELŐRE MEGY, NEM HÁTRA!” – írta Facebook-oldalán Kovács József.
Aztán megint nem történt semmi. Portálunk többször foglalkozott a témával, és utóbb azt a választ kapta a helyi közvélemény a 2022-es bejelentésre, hogy a gyulai fideszes városvezetéstől, amely szerint Oroszország Ukrajna elleni háborújával és az „elhibázott” szankciós politika miatti inflációval próbálta magyarázni, miért csúszik a projekt. Ami tény: 2023 októberében a projektet felfüggesztették és tartaléklistára helyezték. Görgényi Ernő polgármester tájékoztatása szerint a MÁV forráshiánya és egy kormányhatározat – amely az orosz-ukrán háború kitörése után született az állami beruházások felülvizsgálata céljából – vezettek a döntéshez.
Szóba sem került a villamosítás
Volt még egy érdekes részlete a 2022. februári sajtótájékoztatónak. Azt mondta Kovács József fideszes parlamenti képviselő: „tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Szeged és Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítását meghosszabbítsák Gyuláig. A fejlesztés révén a fürdővárosba érkező turistáknak nem kellene átszállniuk Békéscsabán.” A Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonalszakasz átépítéséről és villamosításáról 2023-ban egy kérdésre válaszolva azt írta Csepreghy Nándor, a Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, hogy erről szó sem volt, ahogy a Békéscsaba–Gyula vonalszakasz felújításáról sem. Fontos megjegyezni, hogy a 22 milliárdos bekerülési összegről induló és végül 80 milliárdba került Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train vonalon a két város között sem villamosították a vasúti pályát.
Nem sokkal később, 2024 augusztusában Lázár János építési és közlekedési miniszter járt Gyulán, akiből a helyi fideszes városvezetők kicsiholtak egy olyan nyilatkozatot, hogy ennyi csúszás után a gyulai lesz az első vasútállomás, amelyet az országban fel fognak újítani. Lázár ehhez még hozzátette, hogy a MÁV Zrt. megkezdte a gyulai vasútállomás felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését, így a munkálatok hamarosan megkezdhetők.
Ezt követte a már idézett Görgényi-féle tavaly szeptemberi bejelentés, amelynek kulcsmondata: „A MÁV Zrt. megkezdte a felvételi épület felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését. Tekintettel arra, hogy az építési engedély 2025. április 5-ig hatályos, így addig szükséges a munkák megkezdése” a gyulai vasútállomáson. Ezt a képet árnyalta, hogy Lázár János 2024 decemberében, a parlament vállalkozásfejlesztési bizottságának meghallgatásán, majd több médiumban beszélt arról, hogy állami erőforrások hiányában a nagy budapesti és vidéki pályaudvarokat 99 évre magánbefektetőknek bérbe adják. Ezt Lázár „kiemelt nemzetgazdasági érdeknek”, míg Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár „rablóprivatizációnak” nevezte. Ez mindenesetre mutatta, hogy az állam és a MÁV költségvetésében mennyire kevés felújításra és modernizációra jutó forrás van.

A gyulai fideszes városvezetők szerint Lázár Jánosra Gyula városa mindig számíthatott, úgy tekintettek rá, mint aki állja a szavát. A felújítási munkák elkezdésének legvégső határideje, április 5-e után néhány nappal néztük meg, hogyan folyik a felújítás a gyula vasútállomáson. Ám kivitelezésnek híre-hamva. Így úgy fest, egy újabb határidő és egy újabb ígéret nem valósul meg. Ezért levelet írtunk Görgényi Ernő polgármesternek, amiben azt kértük, hogy tájékoztasson, mi a helyzet és mi változott a korábbi, konkrét bejelentéshez képest. Afelől is érdeklődtünk, hogy ezek után mikorra újul meg a gyulai vasútállomás épülete. Ám több nap után sem kaptunk választ.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy hogy az állomás előtti területet is tervezik felújítani, amelyhez a TOP Plusz pályázati kiírása biztosít támogatást. Körforgalom, új parkolók, új taxidrosztok és új buszmegálló engedélyeztetése zajlik jelenleg.