NER-es káderelhelyezés: volt kamupárt-vezetőt igazolt a fideszes buszos cég

Kis-Magyarország

Miközben a veszprémi busztársaság tovább gurul a lejtőn, a fideszes hátterű cég leigazolta Hagyó Miklós volt MSZP-s főpolgármester-helyettes egykori támogatóját.

Helyreigazítás 2020.09.28.: „Cikkünkben valótlanul híreszteltük, hogy a Földényi György által vezetett BKV Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete (KAÜSZ) másfél évig tankolta a BKV telephelyén turistabuszát, 2,5 milliós kifizetetlen számlát hagyva maga után. A valóság ezzel szemben az, hogy a KAÜSZ a számlát az esedékességet követően kifizette.”

Szerdán a veszprémi közgyűlés pénzügyi bizottságának fideszes többsége 5-1 arányban támogatta, hogy a Veszprém Busz Kft. hitelt vegyen fel, ami már nem is nevezhető szokatlannak az elmúlt hónapokban dobott önkormányzati mentőövek fényében.

Merthogy még két héttel ezelőtt is csak úgy pumpálták bele a pénzt. Akkor a városi közgyűlés kormánypárti többsége megszavazta Porga Gyula fideszes polgármester előterjesztését, hogy a V-Busz újabb 295 milliós mentőövet kapjon a várostól. Mivel ennyi pénz nem volt a szavazáskor a kasszában erre a célra, csupán 125 milliós támogatásról döntöttek. És ez csak a jéghegy csúcsa.

A V-busz indításába, működésébe jelentős tétellel szállt be eddig is a tulajdonos önkormányzat: 1,7 milliárd forintos 2019-es költségvetéséből eredetileg 850 millió forintot biztosított a város, amit augusztusban 480 millió forinttal volt kénytelen megtoldani a működőképesség fenntartásához.

A megértő polgármester

Csakhogy a soron következő ülésre készített előterjesztésben már szó sincs a beígért további 170 millióról, spórolásról és járatritkításról annál inkább. No meg a hitelről.

A képviselők – a pénzügyi bizottság javaslatát elfogadva – a jövő héten várhatóan támogatni fogják a másfél milliárdos OTP-s hitelkeret megnyitását a működési kiadások fedezésére. Korábban annak is zöld utat adott a fideszes többség, hogy a V-Busztól egy alvállalkozó vegye át a közösségi személyszállítási szolgáltatást, mentesítve ezzel a felelősség- és kockázatvállalás alól a céget.

A V-Busz egyik járműve

A V-Busz egyik járműve

Fotó: Facebook/V-Busz

Pedig a V-Buszt azért alapította a város, hogy a Volánbusztól átvegye a helyi személyszállítást. A társaság indítását eredetileg Mihálszky Gáborra, a BKV volt közlekedési vezérigazgató-helyettesére bízták, aki megfelelő szakmai hátteret jelentett a társaság létrehozásához, üzleti modelljének kialakításához, forgalmi rendjének megszervezéséhez.

Mielőtt azonban elindultak volna a járatok, a fideszes városvezetés új ügyvezetőt nevezett ki, a fidelitászos jóbarátokkal körbevett Pálinkás Norbertet. Amióta ő vezeti a céget, a városvezetés egyre nagyobb összegeket tol a V-Buszba. Porga feltűnően elnéző Pálinkással: a nyár végén azzal a feltétellel kapták meg a 480 milliós dotációt, hogy kikötötték: a cég év végéig meghúzzák a nadrágszíjat és 65 milliót lefaragnak a kiadásaiból. Ehhez képest ősszel újabb összegekkel támogatták és most a hitelfelvételt is lehetővé teszik.

Egy történet: így vágja maga és magunk alatt a fát a Fidesz

A veszprémiek az elmúlt hónapokban megtapasztalhatták, milyen az, amikor olyan menedzser kezébe kerül a buszközlekedés sorsa, akinek cégvezetői tudásánál csak politikai kapcsolati hálója nagyobb. Az elmúlt kilenc év politikai gazdaságtanát az erőteljes államosítás, a centralizáció és az einstand jellemezte.

BKV-s segítség

Pedig mióta félreállították Mihálszkyt, más ex-BKV-s is segíti Pálinkást. Négrádi Tamás, a V-Busz üzemeltetési vezetője korábban a fővárosi vállalat óbudai majd dél-pesti telepének volt a vezetője. Négrádi a 2010-es évek közepén távozott a budapesti közlekedési vállalattól, BKV-s forrásaink szerint nem éppen önszántából – bár az okokról kevesen tudni, mert a fővárosi cég az ügy hátteréről semmit nem hozott nyilvánosságra, ám informátoraink szerint belül elég nagy botrányt okozott.

A Narancs.hu úgy értesült, közben leigazolták az üzemeltetési szakértőnek Földényi Györgyöt. Információink szerint ő azonos azzal a Földényi Györggyel, aki a BKV Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezetének (KAÜSZ) volt elnöke és az elmúlt évtizedekben elképesztő karriert, utat járt be.

Földényi a honvédségtől leszerelve állt buszvezetőnek, és nagy sebességgel lépkedett a szakszervezeti ranglétrán, rövid idő alatt a KAÜSZ és a legnagyobb BKV-s ernyőszakszervezet, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége élére került.

Mutyi mutyi hátán

A HVG tíz éve cikksorozatban számolt be olyan zavaros, mutyigyanús ügyekről, amelyekben érintett lehetett. 2009-ben például egy ceglédi ingatlan körül állt a bál, amelyet a Földényi azért vásárolt a KAÜSZ számára, hogy arra üdülőt építsen. Az ingatlan azonban tévedésből nem a szakszervezet, hanem titkárnőjének nevére került - a földhivatali bejegyzés szerint. A tévedést később „korrigálták”.

A KAÜSZ buszának esete szinték komoly botrányt okozott: másfél évig tankolták a BKV telephelyén turistabuszukat - 2,5 milliós kifizetetlen számlát hagyva maguk után. Ráadásul a Volvo-buszt igen kedvezményesen bérelték a közlekedési cégtől, a havi 130 ezres árban még a szerviz és a biztosítás díja is benne volt. A botrány 2010-es kipattanása után Földényi azt mondta a HVG-nek, azért nem fizettek, mert utólagos fizetésben állapodtak meg a BKV-val, és fizetni is fognak. Az ügyet a Központi Nyomozó Főügyészség is vizsgálta.

Földényit egyébként kapcsolatba hozták Hagyó Miklóssal is, aki 2009-ben vettek őrizetbe a BKV-nál zajlott korrupciógyanús ügyek miatt. Sokakat kiakasztott akkor a BKV-nál, hogy Földényi több társával együtt 50 szál rózsával köszöntötte Hagyó kommunikációs munkatársát, aki később szintén a Hagyó-per egyik vádlottja lett. Balogh Zsolt átmeneti BKV-vezérigazgató évekkel ezelőtt a Magyar Nemzetnek adott interjújában beszélt arról, hogy a BKV-nál folyton Hagyó Miklós embereibe ütközött, a 2008-as sztrájk után például zártkörű találkozót tartottak, amelyen a szakszervezetek pénzbeli igényének ellentételezéséről is szó esett.

A találkozóról megkérdezték Földényit is, aki tagadta annak megtörténtét, és azt is, hogy honorálták volna őket. Az viszont szemet szúró dátum, hogy Földényiék a buszbérlési szerződést pár hónappal a sztrájk után, 2008 júniusában köthették meg a BKV-val.

Kamupárt élén

Földényi aktivitását nem vesztette el BKV-tól való nyugdíjba vonulása után sem: 2017 őszén Lévai Katalin volt MSZP-s tárca nélküli miniszterrel Lendülettel Magyarországért néven pártot alapított. A Lévai-féle pártról és jelöltjeikről kiderült, hogy a fideszesek segítségét élvezték az aláírásgyűjtés során, a trükkjeik annyira nyilvánvalóak voltak, hogy a pártot alapító volt minisztert eltiltotta a zuglói indulástól a választási bizottság.

Földényi György a Partizán videóriportjában

Földényi György a Partizán videóriportjában

Fotó: Youtube/Partizán

Ez a szervezet felkeltette Gulyás Márton érdeklődését is, aki a kamupártoknak folyatott, majd eltűnt közpénzek után kutakodott. Földényi a Gulyásék videójában kikérte magának, hogy megkérdőjelezték tisztességét. Ugyanakkor az elnökség létszámára vonatkozó kérdésre sem tudott válaszolni, ahogy arra sem adott egyenes választ, hogy a párt honlapján miért nincsenek elérhetőségek kiírva. Lévai egyébként utólag egy interjúban azt állította, Földényi győzte meg 2017-ben, hogy alakítsanak pártot, mert a Nyugdíjasok Országos Képviseletének elnökeként elhitette vele, hogy országos hálózat lesz mögöttük.

Négrádi és Földényi V-Busz-ban való alkalmazásáról, fizetéséről megkérdeztük Porga Gyulát, de ezúttal sem kaptunk válaszokat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.