NER-es káderelhelyezés: volt kamupárt-vezetőt igazolt a fideszes buszos cég

Kis-Magyarország

Miközben a veszprémi busztársaság tovább gurul a lejtőn, a fideszes hátterű cég leigazolta Hagyó Miklós volt MSZP-s főpolgármester-helyettes egykori támogatóját.

Helyreigazítás 2020.09.28.: „Cikkünkben valótlanul híreszteltük, hogy a Földényi György által vezetett BKV Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete (KAÜSZ) másfél évig tankolta a BKV telephelyén turistabuszát, 2,5 milliós kifizetetlen számlát hagyva maga után. A valóság ezzel szemben az, hogy a KAÜSZ a számlát az esedékességet követően kifizette.”

Szerdán a veszprémi közgyűlés pénzügyi bizottságának fideszes többsége 5-1 arányban támogatta, hogy a Veszprém Busz Kft. hitelt vegyen fel, ami már nem is nevezhető szokatlannak az elmúlt hónapokban dobott önkormányzati mentőövek fényében.

Merthogy még két héttel ezelőtt is csak úgy pumpálták bele a pénzt. Akkor a városi közgyűlés kormánypárti többsége megszavazta Porga Gyula fideszes polgármester előterjesztését, hogy a V-Busz újabb 295 milliós mentőövet kapjon a várostól. Mivel ennyi pénz nem volt a szavazáskor a kasszában erre a célra, csupán 125 milliós támogatásról döntöttek. És ez csak a jéghegy csúcsa.

A V-busz indításába, működésébe jelentős tétellel szállt be eddig is a tulajdonos önkormányzat: 1,7 milliárd forintos 2019-es költségvetéséből eredetileg 850 millió forintot biztosított a város, amit augusztusban 480 millió forinttal volt kénytelen megtoldani a működőképesség fenntartásához.

A megértő polgármester

Csakhogy a soron következő ülésre készített előterjesztésben már szó sincs a beígért további 170 millióról, spórolásról és járatritkításról annál inkább. No meg a hitelről.

A képviselők – a pénzügyi bizottság javaslatát elfogadva – a jövő héten várhatóan támogatni fogják a másfél milliárdos OTP-s hitelkeret megnyitását a működési kiadások fedezésére. Korábban annak is zöld utat adott a fideszes többség, hogy a V-Busztól egy alvállalkozó vegye át a közösségi személyszállítási szolgáltatást, mentesítve ezzel a felelősség- és kockázatvállalás alól a céget.

A V-Busz egyik járműve

A V-Busz egyik járműve

Fotó: Facebook/V-Busz

Pedig a V-Buszt azért alapította a város, hogy a Volánbusztól átvegye a helyi személyszállítást. A társaság indítását eredetileg Mihálszky Gáborra, a BKV volt közlekedési vezérigazgató-helyettesére bízták, aki megfelelő szakmai hátteret jelentett a társaság létrehozásához, üzleti modelljének kialakításához, forgalmi rendjének megszervezéséhez.

Mielőtt azonban elindultak volna a járatok, a fideszes városvezetés új ügyvezetőt nevezett ki, a fidelitászos jóbarátokkal körbevett Pálinkás Norbertet. Amióta ő vezeti a céget, a városvezetés egyre nagyobb összegeket tol a V-Buszba. Porga feltűnően elnéző Pálinkással: a nyár végén azzal a feltétellel kapták meg a 480 milliós dotációt, hogy kikötötték: a cég év végéig meghúzzák a nadrágszíjat és 65 milliót lefaragnak a kiadásaiból. Ehhez képest ősszel újabb összegekkel támogatták és most a hitelfelvételt is lehetővé teszik.

Egy történet: így vágja maga és magunk alatt a fát a Fidesz

A veszprémiek az elmúlt hónapokban megtapasztalhatták, milyen az, amikor olyan menedzser kezébe kerül a buszközlekedés sorsa, akinek cégvezetői tudásánál csak politikai kapcsolati hálója nagyobb. Az elmúlt kilenc év politikai gazdaságtanát az erőteljes államosítás, a centralizáció és az einstand jellemezte.

BKV-s segítség

Pedig mióta félreállították Mihálszkyt, más ex-BKV-s is segíti Pálinkást. Négrádi Tamás, a V-Busz üzemeltetési vezetője korábban a fővárosi vállalat óbudai majd dél-pesti telepének volt a vezetője. Négrádi a 2010-es évek közepén távozott a budapesti közlekedési vállalattól, BKV-s forrásaink szerint nem éppen önszántából – bár az okokról kevesen tudni, mert a fővárosi cég az ügy hátteréről semmit nem hozott nyilvánosságra, ám informátoraink szerint belül elég nagy botrányt okozott.

A Narancs.hu úgy értesült, közben leigazolták az üzemeltetési szakértőnek Földényi Györgyöt. Információink szerint ő azonos azzal a Földényi Györggyel, aki a BKV Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezetének (KAÜSZ) volt elnöke és az elmúlt évtizedekben elképesztő karriert, utat járt be.

Földényi a honvédségtől leszerelve állt buszvezetőnek, és nagy sebességgel lépkedett a szakszervezeti ranglétrán, rövid idő alatt a KAÜSZ és a legnagyobb BKV-s ernyőszakszervezet, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége élére került.

Mutyi mutyi hátán

A HVG tíz éve cikksorozatban számolt be olyan zavaros, mutyigyanús ügyekről, amelyekben érintett lehetett. 2009-ben például egy ceglédi ingatlan körül állt a bál, amelyet a Földényi azért vásárolt a KAÜSZ számára, hogy arra üdülőt építsen. Az ingatlan azonban tévedésből nem a szakszervezet, hanem titkárnőjének nevére került - a földhivatali bejegyzés szerint. A tévedést később „korrigálták”.

A KAÜSZ buszának esete szinték komoly botrányt okozott: másfél évig tankolták a BKV telephelyén turistabuszukat - 2,5 milliós kifizetetlen számlát hagyva maguk után. Ráadásul a Volvo-buszt igen kedvezményesen bérelték a közlekedési cégtől, a havi 130 ezres árban még a szerviz és a biztosítás díja is benne volt. A botrány 2010-es kipattanása után Földényi azt mondta a HVG-nek, azért nem fizettek, mert utólagos fizetésben állapodtak meg a BKV-val, és fizetni is fognak. Az ügyet a Központi Nyomozó Főügyészség is vizsgálta.

Földényit egyébként kapcsolatba hozták Hagyó Miklóssal is, aki 2009-ben vettek őrizetbe a BKV-nál zajlott korrupciógyanús ügyek miatt. Sokakat kiakasztott akkor a BKV-nál, hogy Földényi több társával együtt 50 szál rózsával köszöntötte Hagyó kommunikációs munkatársát, aki később szintén a Hagyó-per egyik vádlottja lett. Balogh Zsolt átmeneti BKV-vezérigazgató évekkel ezelőtt a Magyar Nemzetnek adott interjújában beszélt arról, hogy a BKV-nál folyton Hagyó Miklós embereibe ütközött, a 2008-as sztrájk után például zártkörű találkozót tartottak, amelyen a szakszervezetek pénzbeli igényének ellentételezéséről is szó esett.

A találkozóról megkérdezték Földényit is, aki tagadta annak megtörténtét, és azt is, hogy honorálták volna őket. Az viszont szemet szúró dátum, hogy Földényiék a buszbérlési szerződést pár hónappal a sztrájk után, 2008 júniusában köthették meg a BKV-val.

Kamupárt élén

Földényi aktivitását nem vesztette el BKV-tól való nyugdíjba vonulása után sem: 2017 őszén Lévai Katalin volt MSZP-s tárca nélküli miniszterrel Lendülettel Magyarországért néven pártot alapított. A Lévai-féle pártról és jelöltjeikről kiderült, hogy a fideszesek segítségét élvezték az aláírásgyűjtés során, a trükkjeik annyira nyilvánvalóak voltak, hogy a pártot alapító volt minisztert eltiltotta a zuglói indulástól a választási bizottság.

Földényi György a Partizán videóriportjában

Földényi György a Partizán videóriportjában

Fotó: Youtube/Partizán

Ez a szervezet felkeltette Gulyás Márton érdeklődését is, aki a kamupártoknak folyatott, majd eltűnt közpénzek után kutakodott. Földényi a Gulyásék videójában kikérte magának, hogy megkérdőjelezték tisztességét. Ugyanakkor az elnökség létszámára vonatkozó kérdésre sem tudott válaszolni, ahogy arra sem adott egyenes választ, hogy a párt honlapján miért nincsenek elérhetőségek kiírva. Lévai egyébként utólag egy interjúban azt állította, Földényi győzte meg 2017-ben, hogy alakítsanak pártot, mert a Nyugdíjasok Országos Képviseletének elnökeként elhitette vele, hogy országos hálózat lesz mögöttük.

Négrádi és Földényi V-Busz-ban való alkalmazásáról, fizetéséről megkérdeztük Porga Gyulát, de ezúttal sem kaptunk válaszokat.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?