NER-es káderelhelyezés: volt kamupárt-vezetőt igazolt a fideszes buszos cég

Kis-Magyarország

Miközben a veszprémi busztársaság tovább gurul a lejtőn, a fideszes hátterű cég leigazolta Hagyó Miklós volt MSZP-s főpolgármester-helyettes egykori támogatóját.

Helyreigazítás 2020.09.28.: „Cikkünkben valótlanul híreszteltük, hogy a Földényi György által vezetett BKV Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete (KAÜSZ) másfél évig tankolta a BKV telephelyén turistabuszát, 2,5 milliós kifizetetlen számlát hagyva maga után. A valóság ezzel szemben az, hogy a KAÜSZ a számlát az esedékességet követően kifizette.”

Szerdán a veszprémi közgyűlés pénzügyi bizottságának fideszes többsége 5-1 arányban támogatta, hogy a Veszprém Busz Kft. hitelt vegyen fel, ami már nem is nevezhető szokatlannak az elmúlt hónapokban dobott önkormányzati mentőövek fényében.

Merthogy még két héttel ezelőtt is csak úgy pumpálták bele a pénzt. Akkor a városi közgyűlés kormánypárti többsége megszavazta Porga Gyula fideszes polgármester előterjesztését, hogy a V-Busz újabb 295 milliós mentőövet kapjon a várostól. Mivel ennyi pénz nem volt a szavazáskor a kasszában erre a célra, csupán 125 milliós támogatásról döntöttek. És ez csak a jéghegy csúcsa.

A V-busz indításába, működésébe jelentős tétellel szállt be eddig is a tulajdonos önkormányzat: 1,7 milliárd forintos 2019-es költségvetéséből eredetileg 850 millió forintot biztosított a város, amit augusztusban 480 millió forinttal volt kénytelen megtoldani a működőképesség fenntartásához.

A megértő polgármester

Csakhogy a soron következő ülésre készített előterjesztésben már szó sincs a beígért további 170 millióról, spórolásról és járatritkításról annál inkább. No meg a hitelről.

A képviselők – a pénzügyi bizottság javaslatát elfogadva – a jövő héten várhatóan támogatni fogják a másfél milliárdos OTP-s hitelkeret megnyitását a működési kiadások fedezésére. Korábban annak is zöld utat adott a fideszes többség, hogy a V-Busztól egy alvállalkozó vegye át a közösségi személyszállítási szolgáltatást, mentesítve ezzel a felelősség- és kockázatvállalás alól a céget.

A V-Busz egyik járműve

A V-Busz egyik járműve

Fotó: Facebook/V-Busz

Pedig a V-Buszt azért alapította a város, hogy a Volánbusztól átvegye a helyi személyszállítást. A társaság indítását eredetileg Mihálszky Gáborra, a BKV volt közlekedési vezérigazgató-helyettesére bízták, aki megfelelő szakmai hátteret jelentett a társaság létrehozásához, üzleti modelljének kialakításához, forgalmi rendjének megszervezéséhez.

Mielőtt azonban elindultak volna a járatok, a fideszes városvezetés új ügyvezetőt nevezett ki, a fidelitászos jóbarátokkal körbevett Pálinkás Norbertet. Amióta ő vezeti a céget, a városvezetés egyre nagyobb összegeket tol a V-Buszba. Porga feltűnően elnéző Pálinkással: a nyár végén azzal a feltétellel kapták meg a 480 milliós dotációt, hogy kikötötték: a cég év végéig meghúzzák a nadrágszíjat és 65 milliót lefaragnak a kiadásaiból. Ehhez képest ősszel újabb összegekkel támogatták és most a hitelfelvételt is lehetővé teszik.

Egy történet: így vágja maga és magunk alatt a fát a Fidesz

A veszprémiek az elmúlt hónapokban megtapasztalhatták, milyen az, amikor olyan menedzser kezébe kerül a buszközlekedés sorsa, akinek cégvezetői tudásánál csak politikai kapcsolati hálója nagyobb. Az elmúlt kilenc év politikai gazdaságtanát az erőteljes államosítás, a centralizáció és az einstand jellemezte.

BKV-s segítség

Pedig mióta félreállították Mihálszkyt, más ex-BKV-s is segíti Pálinkást. Négrádi Tamás, a V-Busz üzemeltetési vezetője korábban a fővárosi vállalat óbudai majd dél-pesti telepének volt a vezetője. Négrádi a 2010-es évek közepén távozott a budapesti közlekedési vállalattól, BKV-s forrásaink szerint nem éppen önszántából – bár az okokról kevesen tudni, mert a fővárosi cég az ügy hátteréről semmit nem hozott nyilvánosságra, ám informátoraink szerint belül elég nagy botrányt okozott.

A Narancs.hu úgy értesült, közben leigazolták az üzemeltetési szakértőnek Földényi Györgyöt. Információink szerint ő azonos azzal a Földényi Györggyel, aki a BKV Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezetének (KAÜSZ) volt elnöke és az elmúlt évtizedekben elképesztő karriert, utat járt be.

Földényi a honvédségtől leszerelve állt buszvezetőnek, és nagy sebességgel lépkedett a szakszervezeti ranglétrán, rövid idő alatt a KAÜSZ és a legnagyobb BKV-s ernyőszakszervezet, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége élére került.

Mutyi mutyi hátán

A HVG tíz éve cikksorozatban számolt be olyan zavaros, mutyigyanús ügyekről, amelyekben érintett lehetett. 2009-ben például egy ceglédi ingatlan körül állt a bál, amelyet a Földényi azért vásárolt a KAÜSZ számára, hogy arra üdülőt építsen. Az ingatlan azonban tévedésből nem a szakszervezet, hanem titkárnőjének nevére került - a földhivatali bejegyzés szerint. A tévedést később „korrigálták”.

A KAÜSZ buszának esete szinték komoly botrányt okozott: másfél évig tankolták a BKV telephelyén turistabuszukat - 2,5 milliós kifizetetlen számlát hagyva maguk után. Ráadásul a Volvo-buszt igen kedvezményesen bérelték a közlekedési cégtől, a havi 130 ezres árban még a szerviz és a biztosítás díja is benne volt. A botrány 2010-es kipattanása után Földényi azt mondta a HVG-nek, azért nem fizettek, mert utólagos fizetésben állapodtak meg a BKV-val, és fizetni is fognak. Az ügyet a Központi Nyomozó Főügyészség is vizsgálta.

Földényit egyébként kapcsolatba hozták Hagyó Miklóssal is, aki 2009-ben vettek őrizetbe a BKV-nál zajlott korrupciógyanús ügyek miatt. Sokakat kiakasztott akkor a BKV-nál, hogy Földényi több társával együtt 50 szál rózsával köszöntötte Hagyó kommunikációs munkatársát, aki később szintén a Hagyó-per egyik vádlottja lett. Balogh Zsolt átmeneti BKV-vezérigazgató évekkel ezelőtt a Magyar Nemzetnek adott interjújában beszélt arról, hogy a BKV-nál folyton Hagyó Miklós embereibe ütközött, a 2008-as sztrájk után például zártkörű találkozót tartottak, amelyen a szakszervezetek pénzbeli igényének ellentételezéséről is szó esett.

A találkozóról megkérdezték Földényit is, aki tagadta annak megtörténtét, és azt is, hogy honorálták volna őket. Az viszont szemet szúró dátum, hogy Földényiék a buszbérlési szerződést pár hónappal a sztrájk után, 2008 júniusában köthették meg a BKV-val.

Kamupárt élén

Földényi aktivitását nem vesztette el BKV-tól való nyugdíjba vonulása után sem: 2017 őszén Lévai Katalin volt MSZP-s tárca nélküli miniszterrel Lendülettel Magyarországért néven pártot alapított. A Lévai-féle pártról és jelöltjeikről kiderült, hogy a fideszesek segítségét élvezték az aláírásgyűjtés során, a trükkjeik annyira nyilvánvalóak voltak, hogy a pártot alapító volt minisztert eltiltotta a zuglói indulástól a választási bizottság.

Földényi György a Partizán videóriportjában

Földényi György a Partizán videóriportjában

Fotó: Youtube/Partizán

Ez a szervezet felkeltette Gulyás Márton érdeklődését is, aki a kamupártoknak folyatott, majd eltűnt közpénzek után kutakodott. Földényi a Gulyásék videójában kikérte magának, hogy megkérdőjelezték tisztességét. Ugyanakkor az elnökség létszámára vonatkozó kérdésre sem tudott válaszolni, ahogy arra sem adott egyenes választ, hogy a párt honlapján miért nincsenek elérhetőségek kiírva. Lévai egyébként utólag egy interjúban azt állította, Földényi győzte meg 2017-ben, hogy alakítsanak pártot, mert a Nyugdíjasok Országos Képviseletének elnökeként elhitette vele, hogy országos hálózat lesz mögöttük.

Négrádi és Földényi V-Busz-ban való alkalmazásáról, fizetéséről megkérdeztük Porga Gyulát, de ezúttal sem kaptunk válaszokat.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.