Régi iparvágányt helyezne használatba a kínai cég Vácon, de ki fizetné a költségeket?

Kis-Magyarország

A CECZ-csoport az elavult, leromlott vágányt hozná rendbe, hogy ezen keresztül szállítson az ipari parkjába, ahol mások mellett egy okosraktár fog működni. Az engedélyezés még nem kezdődött el, és azt sem látni előre, ki fogja állni a cechet. 

Újra üzembe helyezné a Vác-Alsóvároson található egykori iparvágányt a kínai hátterű CECZ-csoport, amely egy okosraktárat valósít meg a Toperini Ipari Parkban – közölte az önkormányzat a napokban. Matkovich Ilona polgármester a cégcsoport képviselőivel tárgyalt a városházán: Molnár László, a cég képviselője arról tájékoztatta a megbeszélésen az önkormányzatot, hogy a kivitelezés 80 százalékos készültségben van, és a tervek szerint őszre beindulhat a raktár üzemelése is, melynek működtetéséhez vasúti szállítást is terveznek. 

Az ESTV beszámolójából az is kiderül, hogy a város településfejlesztési elképzeléseiben az iparvágány vonalán egy kisebb aszfaltos út létesítése szerepel. A beruházónak újra kell engedélyeztetnie az erősen elhasználódott útvonalat, ugyanis azon több mint húsz éve semmilyen szerelvény nem közlekedett. A riport szerint éves szinten 90 millió csomagot fogadnának, illetve küldenének tovább, a sínpáron pedig naponta egyszer közlekedne a tehervagon

Jönnek a kínai robotok Vácra

2021 októberében jelentették be „az évtized egyik legjelentősebb váci beruházását”, miszerint a kínai CECZ-csoport 27 milliárd forint értékben e-kereskedelmi ipari és logisztikai parkot valósít meg mintegy 56 ezer négyzetméternyi területen.

Nem a váci az első üzlete a vállalatnak Magyarországon, ugyanis 2019-ben vasúti-logisztikai megállapodást írt alá a MÁV-REC Kft.-vel. A partnerség értelmében Belső-Kína és Záhony között Kazahsztán-Oroszország-Ukrajna érintésével vasútvonal valósul meg. 2020-ban a vállalat összesen 11,8 milliárd forintért szerzett COVID-védőfelszereléseket, köztük maszkokat és lélegeztetőgépeket. Emellett a CECZ Közép-Európai Kft. tulajdonos lett a Magyar Posta Zrt. által még 2018-ban alapított European Chinese Supply Chain Zrt.-ben, amit azért hoztak létre, hogy a kelet-közép-európai áruszálítási piac meghatározó szereplője legyen.

Lapunk a váci bejelentés után kezdett el részletesen foglalkozni a CECZ-csoporttal. Mint megírtuk, a vállalat bekebelezte a városszéli Toperini Ipari Parkot (TIP). Nem sokkal később az is kiderült, hogy a közeli Gödön működő Samsung SDI akkumulátorgyár termékeinek rendszerezésével foglalkoznak majd az üzemben. 2022 júliusában pedig a TIP is bővült, ugyanis ide települ dél-koreai Nice LMS Hungary Kft., amely a Samsung SDI, valamint a Komáromban és Iváncsán működő szintén akkumulátorokkal foglalkozó SK Innovation beszállítója lesz. 

2023 júniusában Varga Mihály pénzügyminiszter megtekintette a helyszínt. Később azt mondta, a raktár 210 embernek biztosít munkát, elsődlegesen a közép-kelet-európai régió és Kína közötti kereskedelmet segítheti logisztikai szolgáltatásaival.

Az automatizált működést 700 robot támogatja több mint 30 ezer négyzetméter raktárterületen. 

 
Varga Mihály pénzügyminiszter (j2), Song Rong, a Sinotrans vezérigazgatója (j3) és Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára (j4) a CECZ cégcsoport váci raktárberuházásának bokrétaünnepén 2023. június 22-én. Az okosraktárat 25 milliárd forintból építik fel
Fotó: MTI/Bruzák Noémi

A miniszter szeptemberben tárgyalt a CECZ-csoport, valamint a kínai közlekedési minisztérium égisze alatt működő állami China Merchants Group és a Sinotrans árufuvarozó vállalat vezetőivel. Az erről szóló közlemény szerint olyan újabb logisztikai beruházásokról is volt szó, melyekkel Magyarország a kínai export-iport áruk regionális légi elosztó központjává válhat. 

Aszfaltos út és iparvágány egyszerre? 

„Az önkormányzatnál lévő adatok szerint egy 2002-es tanulmányban az szerepel, hogy 1990-ben újították fel a vágányt. A központi vasútállomás felújításakor az iparvágány egy szakasza is megújításra került a vasútállomástól a volt GE-gyár közepéig” – tájékoztatta lapunkat az önkormányzat, amikor a leharcolt iparvágányról érdeklődtünk. 

Kíváncsiak voltunk rá, miért tervez az iparvágány nyomvonalán aszfaltos utat építeni az önkormányzat, és a két fejlesztés megvalósulhat-e egyszerre. A tájékoztatás szerint jelenleg a történelmi városszerkezet természetes növekedése miatt egyetlen út halad át a városon, és ez a motorizáció felerősödésével egyre szűkebbnek bizonyul, ezért szükséges lenne egy mentesítő-elkerülő útvonalat létesíteni. „A témában a CECZ képviselőivel egy helyszínbejáráson, majd a Polgármesteri Hivatalban találkoztak a szakembereink. Ezt követően pedig egy közös egyeztetésen vettünk részt az ÉKM Vasúti Hatósági Főosztályán. A Főosztály előzetes tájékoztatása szerint megfelelő tervező és tanúsító által készített tervek alapján elvileg megvalósítható az, hogy az iparvágány és az út közös nyomvonalon haladjon. De ezt a Közúti Hatósággal is egyeztetni szükséges. A közös megvalósításról további tárgyalások szükségesek, egyelőre erről nincs megegyezés” – tájékoztatott az önkormányzat. 

 
A húsz éve használatlan iparvágány közúton is áthalad
Fotó: A szerző felvétele

Általában a kormányzatilag megtámogatott vállalatok az önkormányzatok megkerülésével szoktak beruházásokat megvalósítani Magyarországon, azonban önkormányzati kezelésű úttal és területtel való kapcsolódás miatt közútkezelői és tulajdonosi hozzájárulásra lesz szüksége a CECZ-csoportnak, vagyis elvileg lesz beleszólása Vácnak a fejlesztésbe. 

„A kötöttpályás szállítás környezetbarátabb megoldás a szállításra, mint a közúti, így jelentősen csökkenthető a tehergépjármű forgalom a közutakon.

A tehervonat üzemeltetése, működése, gyakorisága még nem ismert, és a közlekedési balesetek elkerülése érdekében mindenképp alapos, körültekintő tervezésre van szükség a forgalomszervezés-irányítás kérdésében, melyet a megrendelőnek, tervezőnek több alkalommal javasolt egyeztetnie az önkormányzattal”

– válaszolta az önkormányzat. 

Arról a városvezetésnek nincs információja, hogy mennyibe kerülne az iparvágány visszaállítása és ezt ki finanszírozná, mert a vágány a MÁV tulajdona. Azt pedig a tervek elkészülte után lehet konkretizálni, hogy milyen közlekedési fennakadásokkal jár majd az iparvágány helyreállítása, ha megvalósul 

Munkásszálló Alsóvároson

A CECZ által visszahelyezni kívánt iparvágánytól pár lépésre van az az egykori leányszálló, melynek tulajdonosa munkásszállót tervezett kialakítani a leromlott állapotú épületből, ha ezt az önkormányzat nem akadályozza meg ideiglenes változtatási tilalom bevezetésével. Herczeg Norbert, az épületre jelzálogjogot bejegyzett kft. tulajdonosa és ügyvezetője a lapunknak azt mondta, nem tudja, hogy lesz-e itt munkásszálló a későbbiekben, de talán az önkormányzati választások után újra próbálkoznak. Ezzel arra utalt, hogyha a mostani ellenzéki városvezetést leváltják, akkor az akkumulátorgyártáshoz barátiabban hozzáálló kormánypárti kurzus kerülhet Vác élére. 

MÁV: A vágány leromlott, elavult

„Az iparvágányon 2000 óta nincs forgalom, megszűnt az árufuvarozás. Az elmúlt időszakban a vágány állapota leromlott, felépítménye elavult, a vágány tengelyterhelése (210 KN) és az engedélyezett sebesség (5 km/h) a mai kor igényeinek nem felel meg, műszakilag nem alkalmas ezen igénybevételre” – tájékoztatott a MÁV.  Az állami vállalat szerint a vágányhálózat (vágány, kitérő) teljes átépítésére lenne szükség, amennyiben az iparvágányt vissza szeretnék helyezni. „A vágányhálózat bontása és építése tervköteles tevékenység. Bontási terv, engedélyezési terv, kiviteli terv készítése szükséges egy vasúti pálya tervezésére jogosult céggel, majd a MÁV illetékes igazgatóságának jóváhagyását meg kell kérni. Ezt követően adhatja ki az építési engedélyt az illetékes Vasúti Hatóság. Az új iparvágány megépítése után meg kell kérni a hatóságtól a vasúti pálya használatbavételi engedélyét is” – közölte a MÁV, magyarán a CECZ-csoportnak nem lesz egyszerű dolga, ha komolyan gondolja a fejlesztést. 

 
A vágányt a benövi a gaz (és ellepi a hó)
Fotó: A szerző felvétele

A kínai vállalat még nem kereste meg a vállalatot. „A beavatkozás végleges műszaki tartalmát és annak költségét csak a kiviteli tervek elkészítése után lehet pontosan meghatározni” – írta a MÁV, amiből nem derül ki, hogy pontosan ki állná a cechet. 

A vasúti hatósági feladatokat is magába foglaló Építési és Közlekedési Minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy a Vác-Alsóvárosi megállónál található TIP iparvágány kapcsán jelenleg hivatalos vasútépítési engedélyezési eljárásra nem nyújtottak be kérelmet. Ugyanakkor az iparvágány hatályos használatbavételi engedéllyel rendelkezik. 

Egyedül a CECZ-csoport nem válaszolt a megkeresésünkre.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Post mortem

Az egész világot megrázó szörnyűségeknél gyakran előkerül a tettes ízlése – nem akarjuk elhinni, hogy egy átlagos ember is követhet el borzalmas dolgokat, keressük a furcsaságokat, az előjeleket, amelyeknek gyanúsnak kellett volna lenniük.

A szellemek ereje

  • - turcsányi -

Johnny Lobónak nehéz élete volt. Már a háború korai szakaszában megjárta Vietnamot, s hazatérve polgárjogi harcosnak állt; az indiánok jogaiért küzdött. 

A messzi káosz

„Mi ez az utazás nevű dolog? Miért nem hagyjuk abba idővel? Hát sosem nő be a fejünk lágya?” – tette fel ezt a három költői kérdést a szerző 2014-ben, utazós blogjának utolsó bejegyzésében.

Egy macska, egy lótusz

Egyiptommal és a fáraókkal krimitől a sorsjegyen át egészen a bútordarabokig bármit el lehetett adni már 100–150 évvel ezelőtt is. Az egyiptománia kutatása viszonylag fiatal terület, általában egyiptológusok vagy régészek, történészek foglalkoznak a témával, mellékprojektként. A fogalomba bármely egyiptomi motívum felhasználása beletartozik úgy is, hogy a kontextus teljesen független az egyiptomi kultúrától.

Kapupánik

A mai fiatalok már nem tudják mi az élet, se háborújuk, se békéjük, kapálni se tudnak, csak ülnek a számítógép előtt. Gyenge, menekülő generációt szült a korábbiak feszített, izzadságos munkája, elkényeztették őket. Az ilyenekből nem lesznek ’56-os hősök.

Futott két kört

A békemisszió a béke ügyét sajnos, és reméljük egyelőre, nem vitte mérhetően előre utolsó, múlt heti bejelentkezésünk óta, pedig azóta Kijiv, Moszkva és Hszi Csin-ping után Washingtont és az akkor még ép fülű Trump elnökjelölt urat is megjárta Orbán Viktor.

Visszacsatolás

Amikor Antall József a választási sikerének valahai eufóriájában azt találta mondani, hogy ő lélekben 15 millió magyar miniszterelnöke szeretne lenni, nagyot dobbant a nemzeti szű, vagy lélek. Hogy pontosan mire gondolt a felhevült költő, azt éppenséggel soha nem fogjuk megtudni.

„Mit írtál, szakácskönyvet?”

Bár már négy kötetet jegyez – egy beszélgetőkönyvet és több színpadi adaptációt –, még mindig zavarba ejti, ha írónak nevezik. Az Örkény Színház színészével a legújabb novelláskötete, a Kevert kapcsán így elsősorban az írásról beszélgettünk.

Zsákban futás a pálya mellett

Csák János helyét vette át az európai parlamenti és önkormányzati választás másnapján. Nem a lehengerlő víziók embere, inkább igyekvő háttérmunkás. Kérdés, hogy ez mennyi ideig lesz elég az életben maradáshoz.

„Egy dobásunk van”

Még a legpesszimistább várakozásokat is alulmúlta a 2017-ben nagy lendülettel indult párt szereplése az idei júniusi választásokon. Tompos Márton 3,7 százalékos pártot vesz át, ígérete szerint valami teljesen újat fognak kipróbálni.

Sarkadi utca, Berlin

Egy egész utcát uralt Berlinben az a prostituáltakat dolgoztató Békés megyei banda, amelynek tagjait emberkereskedelem miatt ítélte súlyos fegyházbüntetésre és vagyonelkobzásra a Gyulai Törvényszék.