Régi iparvágányt helyezne használatba a kínai cég Vácon, de ki fizetné a költségeket?

Kis-Magyarország

A CECZ-csoport az elavult, leromlott vágányt hozná rendbe, hogy ezen keresztül szállítson az ipari parkjába, ahol mások mellett egy okosraktár fog működni. Az engedélyezés még nem kezdődött el, és azt sem látni előre, ki fogja állni a cechet. 

Újra üzembe helyezné a Vác-Alsóvároson található egykori iparvágányt a kínai hátterű CECZ-csoport, amely egy okosraktárat valósít meg a Toperini Ipari Parkban – közölte az önkormányzat a napokban. Matkovich Ilona polgármester a cégcsoport képviselőivel tárgyalt a városházán: Molnár László, a cég képviselője arról tájékoztatta a megbeszélésen az önkormányzatot, hogy a kivitelezés 80 százalékos készültségben van, és a tervek szerint őszre beindulhat a raktár üzemelése is, melynek működtetéséhez vasúti szállítást is terveznek. 

Az ESTV beszámolójából az is kiderül, hogy a város településfejlesztési elképzeléseiben az iparvágány vonalán egy kisebb aszfaltos út létesítése szerepel. A beruházónak újra kell engedélyeztetnie az erősen elhasználódott útvonalat, ugyanis azon több mint húsz éve semmilyen szerelvény nem közlekedett. A riport szerint éves szinten 90 millió csomagot fogadnának, illetve küldenének tovább, a sínpáron pedig naponta egyszer közlekedne a tehervagon

Jönnek a kínai robotok Vácra

2021 októberében jelentették be „az évtized egyik legjelentősebb váci beruházását”, miszerint a kínai CECZ-csoport 27 milliárd forint értékben e-kereskedelmi ipari és logisztikai parkot valósít meg mintegy 56 ezer négyzetméternyi területen.

Nem a váci az első üzlete a vállalatnak Magyarországon, ugyanis 2019-ben vasúti-logisztikai megállapodást írt alá a MÁV-REC Kft.-vel. A partnerség értelmében Belső-Kína és Záhony között Kazahsztán-Oroszország-Ukrajna érintésével vasútvonal valósul meg. 2020-ban a vállalat összesen 11,8 milliárd forintért szerzett COVID-védőfelszereléseket, köztük maszkokat és lélegeztetőgépeket. Emellett a CECZ Közép-Európai Kft. tulajdonos lett a Magyar Posta Zrt. által még 2018-ban alapított European Chinese Supply Chain Zrt.-ben, amit azért hoztak létre, hogy a kelet-közép-európai áruszálítási piac meghatározó szereplője legyen.

Lapunk a váci bejelentés után kezdett el részletesen foglalkozni a CECZ-csoporttal. Mint megírtuk, a vállalat bekebelezte a városszéli Toperini Ipari Parkot (TIP). Nem sokkal később az is kiderült, hogy a közeli Gödön működő Samsung SDI akkumulátorgyár termékeinek rendszerezésével foglalkoznak majd az üzemben. 2022 júliusában pedig a TIP is bővült, ugyanis ide települ dél-koreai Nice LMS Hungary Kft., amely a Samsung SDI, valamint a Komáromban és Iváncsán működő szintén akkumulátorokkal foglalkozó SK Innovation beszállítója lesz. 

2023 júniusában Varga Mihály pénzügyminiszter megtekintette a helyszínt. Később azt mondta, a raktár 210 embernek biztosít munkát, elsődlegesen a közép-kelet-európai régió és Kína közötti kereskedelmet segítheti logisztikai szolgáltatásaival.

Az automatizált működést 700 robot támogatja több mint 30 ezer négyzetméter raktárterületen. 

 
Varga Mihály pénzügyminiszter (j2), Song Rong, a Sinotrans vezérigazgatója (j3) és Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára (j4) a CECZ cégcsoport váci raktárberuházásának bokrétaünnepén 2023. június 22-én. Az okosraktárat 25 milliárd forintból építik fel
Fotó: MTI/Bruzák Noémi

A miniszter szeptemberben tárgyalt a CECZ-csoport, valamint a kínai közlekedési minisztérium égisze alatt működő állami China Merchants Group és a Sinotrans árufuvarozó vállalat vezetőivel. Az erről szóló közlemény szerint olyan újabb logisztikai beruházásokról is volt szó, melyekkel Magyarország a kínai export-iport áruk regionális légi elosztó központjává válhat. 

Aszfaltos út és iparvágány egyszerre? 

„Az önkormányzatnál lévő adatok szerint egy 2002-es tanulmányban az szerepel, hogy 1990-ben újították fel a vágányt. A központi vasútállomás felújításakor az iparvágány egy szakasza is megújításra került a vasútállomástól a volt GE-gyár közepéig” – tájékoztatta lapunkat az önkormányzat, amikor a leharcolt iparvágányról érdeklődtünk. 

Kíváncsiak voltunk rá, miért tervez az iparvágány nyomvonalán aszfaltos utat építeni az önkormányzat, és a két fejlesztés megvalósulhat-e egyszerre. A tájékoztatás szerint jelenleg a történelmi városszerkezet természetes növekedése miatt egyetlen út halad át a városon, és ez a motorizáció felerősödésével egyre szűkebbnek bizonyul, ezért szükséges lenne egy mentesítő-elkerülő útvonalat létesíteni. „A témában a CECZ képviselőivel egy helyszínbejáráson, majd a Polgármesteri Hivatalban találkoztak a szakembereink. Ezt követően pedig egy közös egyeztetésen vettünk részt az ÉKM Vasúti Hatósági Főosztályán. A Főosztály előzetes tájékoztatása szerint megfelelő tervező és tanúsító által készített tervek alapján elvileg megvalósítható az, hogy az iparvágány és az út közös nyomvonalon haladjon. De ezt a Közúti Hatósággal is egyeztetni szükséges. A közös megvalósításról további tárgyalások szükségesek, egyelőre erről nincs megegyezés” – tájékoztatott az önkormányzat. 

 
A húsz éve használatlan iparvágány közúton is áthalad
Fotó: A szerző felvétele

Általában a kormányzatilag megtámogatott vállalatok az önkormányzatok megkerülésével szoktak beruházásokat megvalósítani Magyarországon, azonban önkormányzati kezelésű úttal és területtel való kapcsolódás miatt közútkezelői és tulajdonosi hozzájárulásra lesz szüksége a CECZ-csoportnak, vagyis elvileg lesz beleszólása Vácnak a fejlesztésbe. 

„A kötöttpályás szállítás környezetbarátabb megoldás a szállításra, mint a közúti, így jelentősen csökkenthető a tehergépjármű forgalom a közutakon.

A tehervonat üzemeltetése, működése, gyakorisága még nem ismert, és a közlekedési balesetek elkerülése érdekében mindenképp alapos, körültekintő tervezésre van szükség a forgalomszervezés-irányítás kérdésében, melyet a megrendelőnek, tervezőnek több alkalommal javasolt egyeztetnie az önkormányzattal”

– válaszolta az önkormányzat. 

Arról a városvezetésnek nincs információja, hogy mennyibe kerülne az iparvágány visszaállítása és ezt ki finanszírozná, mert a vágány a MÁV tulajdona. Azt pedig a tervek elkészülte után lehet konkretizálni, hogy milyen közlekedési fennakadásokkal jár majd az iparvágány helyreállítása, ha megvalósul 

Munkásszálló Alsóvároson

A CECZ által visszahelyezni kívánt iparvágánytól pár lépésre van az az egykori leányszálló, melynek tulajdonosa munkásszállót tervezett kialakítani a leromlott állapotú épületből, ha ezt az önkormányzat nem akadályozza meg ideiglenes változtatási tilalom bevezetésével. Herczeg Norbert, az épületre jelzálogjogot bejegyzett kft. tulajdonosa és ügyvezetője a lapunknak azt mondta, nem tudja, hogy lesz-e itt munkásszálló a későbbiekben, de talán az önkormányzati választások után újra próbálkoznak. Ezzel arra utalt, hogyha a mostani ellenzéki városvezetést leváltják, akkor az akkumulátorgyártáshoz barátiabban hozzáálló kormánypárti kurzus kerülhet Vác élére. 

MÁV: A vágány leromlott, elavult

„Az iparvágányon 2000 óta nincs forgalom, megszűnt az árufuvarozás. Az elmúlt időszakban a vágány állapota leromlott, felépítménye elavult, a vágány tengelyterhelése (210 KN) és az engedélyezett sebesség (5 km/h) a mai kor igényeinek nem felel meg, műszakilag nem alkalmas ezen igénybevételre” – tájékoztatott a MÁV.  Az állami vállalat szerint a vágányhálózat (vágány, kitérő) teljes átépítésére lenne szükség, amennyiben az iparvágányt vissza szeretnék helyezni. „A vágányhálózat bontása és építése tervköteles tevékenység. Bontási terv, engedélyezési terv, kiviteli terv készítése szükséges egy vasúti pálya tervezésére jogosult céggel, majd a MÁV illetékes igazgatóságának jóváhagyását meg kell kérni. Ezt követően adhatja ki az építési engedélyt az illetékes Vasúti Hatóság. Az új iparvágány megépítése után meg kell kérni a hatóságtól a vasúti pálya használatbavételi engedélyét is” – közölte a MÁV, magyarán a CECZ-csoportnak nem lesz egyszerű dolga, ha komolyan gondolja a fejlesztést. 

 
A vágányt a benövi a gaz (és ellepi a hó)
Fotó: A szerző felvétele

A kínai vállalat még nem kereste meg a vállalatot. „A beavatkozás végleges műszaki tartalmát és annak költségét csak a kiviteli tervek elkészítése után lehet pontosan meghatározni” – írta a MÁV, amiből nem derül ki, hogy pontosan ki állná a cechet. 

A vasúti hatósági feladatokat is magába foglaló Építési és Közlekedési Minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy a Vác-Alsóvárosi megállónál található TIP iparvágány kapcsán jelenleg hivatalos vasútépítési engedélyezési eljárásra nem nyújtottak be kérelmet. Ugyanakkor az iparvágány hatályos használatbavételi engedéllyel rendelkezik. 

Egyedül a CECZ-csoport nem válaszolt a megkeresésünkre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.