KÖNYVMELLÉKLET

A retró mint korstílus

Czene Béla és Mácsai István festészetéről

Könyv

A félmúlt festői, félig elfeledve. Nagy kérdés, hogy valóban van-e mit rehabilitálni, és mindehhez elég-e meglovagolni a Kádár-nosztalgiát.

Igazságtalan mellőzés, kiszorítás a kánonból, ízlésterror és feledés az egyik oldalon, míg a másikon közönségsiker és a hőn áhított újrafelfedezés. De van-e mit újra-, vagy egyáltalán felfedezni, és ha igen, mi az, és miért most? – kérdezhetjük az elmúlt időszak két feltűnést keltő kiállításához kiadott köteteket lapozgatva. Czene Béla A valóság szerelmese című albuma (és benne Molnos Péter kismonográfiája) súlyban és méretben – no meg árban – is szokatlan jelenség a magyar művészeti könyvpiacon, míg a másik, kötetszerűbb könyvtárgy, az Elmozdul a fal Mácsai István műveinek a Kiscelli Múzeumban rendezett tárlata alkalmából látott napvilágot.

Az idill formái

Jelentős mennyiségű képet vonultatott fel a tavaly június 7-én nyílt, mindössze egy hónapon át látogatható Czene Béla-tárlat a Kieselbach Galériában. A galériavezető Kieselbach Tamás nem véletlenül állítja azt előszavában, hogy egy ekkora kötet megjelenése önmagában provokációnak fog tűnni. „Hiszen – mint írja – a legnagyobb művészeink közül sokaknak nincs ilyen monográfiájuk. Sőt: szinte senkinek nincs.” Igazság szerint a „szinte” is inkább csak udvariaskodó, felesleges betoldás ebben az esetben. De talán izgalmasabb kérdés, hogy maga a művészeti produktum, Czene Béla valóban elfeledett (ám a maga korában korántsem margóra szorított) festészete miféle közízlést, kánont, kritikusi érzékenységet provokálhat.

Czene elfeledettsége mellett könnyű érveket találni, de hogy a maga idejében ne fogadták volna el? Inkább, mintha mindig is túlságosan benne lett volna „valamiben”. Nevezzük ezt korszellemnek (több kor több szellemében), a divatban, a közízlésben, a piaci (még ha államszocialista műpiacról van is szó) termelésben. Nem underground volt, hanem túlontúl mainstream. Innen nézve is jelentőségteljes, hogy a Czene-újrafelfedezés kísérlete egy időben zajlott vagy zajlik Mácsai István revideálásával, aki nemcsak egy évtizeddel fiatalabb pályatársa volt Czenének, de mint Molnos írja egy helyen, a hatvanas évektől amolyan véd- és dacszövetségese is a kor kanonikus szocmodernista irányzatával, és áttételesen a valóban margóra szorított neoavantgárddal, illetve a javarészt disszidáló szürnaturalistákkal szemben is (bár velük legalábbis Mácsainak volt élő és elemezhető kapcsolata).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.