KÖNYVMELLÉKLET - kritika

A teljes jelentés

Nick Cave, Seán O’Hagan: Hit, remény és vérontás

Könyv

Tudjuk, de a fülszövegben is kiemelik, hogy Nick Cave nem szeret interjút adni.

A könyvet olvasva azonban inkább úgy tűnik, hogy az ausztrál énekes inkább csak a régmúltról nem szeret anekdotázni, azaz nem akarja ezredszerre elmesélni, hogyan írta meg a Mercy Seatet, miért szállt ki Blixa Bargeld a Bad Seedsből, vagy hogy milyen volt Kylie Minogue-gal duettezni.

Seán O’Hagan ír újságíróval régi az ismeretségük, mégis, Cave sokáig ellentartott a kérésének, de miután rábólintott az interjúkötet ötletére, O’Hagannal közösen 40 órányi anyagot rögzítettek 2020 nyarától kezdve a következő bő egy évben. Az viszont igaz, hogy nem klasszikus értelemben vett interjúk szerepelnek a könyvben, a Hit, remény és vér­ontás inkább kötetlen beszélgetések sorozatából áll. Ezeknek a beszélgetéseknek furcsa dinamikájuk van. Cave fokozatosan nyílik csak meg, de O’Hagan kellően intelligens és tapintatos beszélgetőtárs, így a könyv egy mélyülő barátság története is egyben.

A Bad Seeds és az egykori Birthday Party frontemberének szerteágazó munkásságáról ez az első magyarul megjelent átfogó anyag. Cave mindkét regényét (És meglátá a szamár az Úrnak angyalát; Bunny Munroe halála) kiadták ugyan magyarul, továbbá egy kétnyelvű versgyűjteményét is, de sem az interjúiból összeollózott Sinner Saintet, sem Ian Johnston Bad Seed című biográfiáját nem fordították le magyarra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.