Könyv

Arthur Philips: Arthur tragédiája

Könyv

Írd meg, hogy birtokodba került egy eddig felfedezetlen Shakespeare-dráma. Írd meg a szenzációs kiadáshoz az előszót, lehetőleg úgy, hogy az regény és emlékirat legyen, de álcázd valóságnak, hitess el mindent, méghozzá úgy, hogy az egészet csalásnak hangsúlyozod. Nem mellékesen írd meg ehhez a hiányzó Shakespeare-drámát is. Ugye, hogy zavaros?

Arthur Philips ezzel akar játszani, és mindez szórakoztató lehetne, ám a gesztusban, a narrációban és a főszereplő jellemében egyaránt domináns nagyzolás nem hagy helyet az ironikus olvasásnak.

A fiú életét ikernővérével való szimbiózisa és elválásuk, valamint a híres hamisító apához fűződő kapcsolata határozza meg. Az apa csodáitól és hazugságaitól terhes gyerekkort tetézi a "második apa", Shakespeare folytonos jelenléte. "Kétszeres apagyilkosságra" készül a főhős, az apán való túllépés után Shakespeare dekonstrukciója lenne a következő, ehelyett nyakába kap egy 1595-ben nyomtatott hapaxot, Arthur elveszett tragédiáját. Az apa hagyatéka trükk vagy kincs? Az eredetiség bizonyítékaként sorakozó szakértői vizsgálatok lelkesedése elég-e? Ígéri a regény, hogy szó lesz itt kánonról, eredetiség és hamisítvány ingoványosságáról, ám komolytalan semmiségeket kapunk. Az énelbeszélő abszolút következetlen: míg az első 150 oldal szokványos gyerekkori történet, utána mintha rájönne Arthur, hogy fel kell dobni ezzel-azzal, néhány fénykép, "változatlanul beidézett" e-mail, skiccelt naplójegyzet ékeskedik, mint a posztmodernség villongó jele. A regény harmadik része maga a Shakespeare-dráma, amelyben nyilvánvaló a két Arthur közti kapcsolat - és ez tényleg érdekes játék. De talán az arányokkal van a legnagyobb baj: a felvezetés maximum kedélyes olvasmány, a dráma pedig téttelen marad. Nincs igazi reflexió, és ez az igazán kétségbeejtő csalás.

Fordította: Tótfalusi István. Európa, 2014, 560 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."