olvasótapló

Baglyok és jaguárok

A pár éve, 2021-ben elhunyt zongoraművész, zeneszerző, tanár Gonda János a magyar jazz kiemelkedő figurája volt, a zeneakadémiai jazz tanszéket is ő alapította.

Jazztörténeti, elméleti és gyakorlati könyvei (a többi közt a Mi a jazz? vagy A rögtönzés világa) a szakma alapműveinek számítanak; a Jazzvilág legendás remekmű. Ő a hőse Szántó T. Gábor hamarosan megjelenő életrajzi regényének, A jazzprofesszornak. A szerzőt a család kereste meg, elsősorban azért, hogy emléket állítsanak a nagyszerű művész és szakember közönség előtt kevésbé ismert alakjának. Ám a könyv több lett puszta életrajzi munkánál: mivel az apa és Gonda testvére, Péter az ötvenes években Ausztráliába emigrált, a kettészakadt család története a vészkorszak hagyatékával és mába nyúló örökségével egy nemzedék krónikája lett. Szántó T. Gonda fiával beszélgetve értesülhetett a zenész életé­nek nem ismert fordulatairól, és megkapta a szétszakadt család levelezését is. „Ráéreztem erre a drámai sorsra – számolt be lapunknak a szerző –, rezonáltam a karakterre és a történelmi időszakra is.” A tények megismerése után alakult ki a regény szerkezete: Gonda egy nap alatt tekinti át az életét, 1990-ben, amikor a bátyja öngyilkosságáról értesül. Lepereg előtte egy egész élet, a nyilas üldözések időszaka, kudarccal végződött saját emigrálási kísérlete, ami után egy évig volt börtönben, de ezt senki nem tudta a környezetében. „Mindig viselkednie kellett, kívülről rákényszerített szabályokat követni, formákat betartani, fegyelmezettnek lenni. Egyre többször jutott az eszébe, és egyre indulatosabb lett, hányszor, hány helyzetben kellett megfelelnie másoknak.” Hol lehetett jazzt tanulni a tiltások idején, az ötvenes években? Mi mozgatta a művészt? Szántó T. szerint belülről ábrázolta Gondát, bemutatván e végletekig rejtőzködő művészt, akinek a jazz adott végül belső szabadságot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.