olvasótapló

Baglyok és jaguárok

A pár éve, 2021-ben elhunyt zongoraművész, zeneszerző, tanár Gonda János a magyar jazz kiemelkedő figurája volt, a zeneakadémiai jazz tanszéket is ő alapította.

Jazztörténeti, elméleti és gyakorlati könyvei (a többi közt a Mi a jazz? vagy A rögtönzés világa) a szakma alapműveinek számítanak; a Jazzvilág legendás remekmű. Ő a hőse Szántó T. Gábor hamarosan megjelenő életrajzi regényének, A jazzprofesszornak. A szerzőt a család kereste meg, elsősorban azért, hogy emléket állítsanak a nagyszerű művész és szakember közönség előtt kevésbé ismert alakjának. Ám a könyv több lett puszta életrajzi munkánál: mivel az apa és Gonda testvére, Péter az ötvenes években Ausztráliába emigrált, a kettészakadt család története a vészkorszak hagyatékával és mába nyúló örökségével egy nemzedék krónikája lett. Szántó T. Gonda fiával beszélgetve értesülhetett a zenész életé­nek nem ismert fordulatairól, és megkapta a szétszakadt család levelezését is. „Ráéreztem erre a drámai sorsra – számolt be lapunknak a szerző –, rezonáltam a karakterre és a történelmi időszakra is.” A tények megismerése után alakult ki a regény szerkezete: Gonda egy nap alatt tekinti át az életét, 1990-ben, amikor a bátyja öngyilkosságáról értesül. Lepereg előtte egy egész élet, a nyilas üldözések időszaka, kudarccal végződött saját emigrálási kísérlete, ami után egy évig volt börtönben, de ezt senki nem tudta a környezetében. „Mindig viselkednie kellett, kívülről rákényszerített szabályokat követni, formákat betartani, fegyelmezettnek lenni. Egyre többször jutott az eszébe, és egyre indulatosabb lett, hányszor, hány helyzetben kellett megfelelnie másoknak.” Hol lehetett jazzt tanulni a tiltások idején, az ötvenes években? Mi mozgatta a művészt? Szántó T. szerint belülről ábrázolta Gondát, bemutatván e végletekig rejtőzködő művészt, akinek a jazz adott végül belső szabadságot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.