Könyv

Ben Macintyre: Kém a csapatban – Kim Philby és a nagy árulás

  • - kg -
  • 2015. augusztus 10.

Könyv

Nincs az a kitalált történet, mely vetekedhetne azzal a hol bohózatba illő, hol mélységesen tragikus üggyel, melyet röviden így lehetne leírni: hogyan verte át Kim Philby – a brit csúcském, a legnemesebb angol anyagból szabott gentleman, a kifogástalan modorú társalgó – saját titkosszolgálatát, s adott át minden keze ügyébe akadó információt kerek 30 éven át Moszkva Központnak. Ben Macintyre-nak, a Times történészvénájú kolumnistájának jó 300 oldala van Philby személyiségének és bűnlajstromának felgöngyölítésére, és ehhez jön még John Le Carré utószava.

Le Carré Philby kebelbarátjára, Macintyre könyvének másik főszereplőjére emlékezik: egy brit kémre, aki nem volt szovjet ügynök, mert akadt néhány ilyen alak is. Nicholas Elliott, bár neveltetése, rangja, rátermettsége hasonló volt Philbyéhez, egyedül a saját hazájának kémkedett. Kettejük barátsága és párhuzamos karrierje vonul végig e remekül megírt, cseppet sem történészkedő történészi munkán, mely Le Carrébb Le Carrénál, és még igaz is. Minden lényegeset elmond a múlt század eleji, brit felsőbb körök uram-bátyám viszonyairól, az old boy rendszer összekacsintós belterjéről, az angol titkosszolgálatok törzsi marakodásáról és az elit egyetemeken végzett brit aranyifjak úri passzióiról: a kémkedésről és a vedelésről.

A náciveszedelem után jött a hidegháború, és ami eddig egy Ca­sablanca-szerű Bogart-filmnek is beillett hastáncosnőkkel és úriember kémekkel, az innentől sötét színezetet kap. Az pedig már a tragikomédia csúcsteljesítménye, ahogy Philby – hiába áruló, számos ember halálának okozója – még lelepleződése után is a mi kutyánk kölyke marad. Végül is „közülünk való volt” – érvelt Elliott. Philby a Szovjetunió hőseként, moszkvai lakosként halt meg 1988-ban: megfejthetetlen brit képződmény maradt, akárcsak a mar­mite, csak sokkal több embert küldött halálba.

Fordította: Tábori Zoltán. Gabo, 2015, 376 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.