Könyv

Szerb Antal: Budapesti kalauz. Marslakók számára

  • - kg -
  • 2015. augusztus 9.

Könyv

Két hungarikum, Szerb Antal és a Fortepan, vagyis a nagy magyar író és a nagy magyar képarchívum egymásra találásának örvendezhetünk a Budapesti kalauz. Marslakók számára sokadik kiadása alkalmából. Szerb szerbesen szellemes Budapest-bédekkere kiadói furfanggal van tele, hiszen a Fortepan mint élvezeti értéket növelő extra messze nem az első árukapcsolás a mű történetében. Már az 1935-ös első kiadás is könyvpiaci leleménynek köszönhető: egy szemfüles kiadó szúrta ki a Nyugatban megjelent írást, amiből aztán néhány kecses rajz hozzáadásával megszületett a máig ismert könyv, a személytelen születésnapi ajándékok egyik legszemélyesebbike.

Ha az ismerős sorok új értelmet nem is nyernek, a fotókkal kiegészülve a korábbiaknál is hatékonyabban erősítik azt a jólesően hazug szabadidős érzést, miszerint régen minden jobb volt. Olyan érzemény ez, melyből maga Szerb csinál viccet, amikor a Vérmezőn műfelkiált: „Hová lett ifjúságom kedves rézsükéje?” Nem teszünk úgy, mintha tudnánk, mi az a rézsüke, de éppúgy jóleső olvasni róla, mint a házak egymásba hajló erotikájáról, vagy arról, hogy egy kész torony – szemben a félkésszel – parvenü dolog.

S ha már torony: nemrég Szerb olaszországi úti esszéje, A harmadik torony is megképesült – akkor egy svájci úr fotói léptek termékeny kapcsolatba vele. Mindkét mű még akkor született, amikor egy marsi származású és egy zsidó származású úr szabadon csatangolhatott Pesten és Velencében – kettejük közül a zsidó származású urat épp 70 éve verték agyon a nyilas keretlegények. Szerb Antalt két marslakó is meg akarta menteni: a két tisztnek, Görgey Guidónak és Thassy Jenőnek kis híján sikerült is, de az író biztonságosabbnak látta, ha marad munkaszolgálatos. Biztos nem olvasta a Budapesti kalauz. Halálraítéltek számára című, mindenkor hasznos kiadványt.

A fényképeket válogatta: Dávid Anna. Magvető, 2015, 56 oldal, 2690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."