Séta

Biblioterápia a Festeticsekkel

  • Urfi Péter
  • 2017. szeptember 10.

Könyv

A titkos ajtó volt a mindenem. Mivel a keszthelyiek ingyen látogathatták a kastélymúzeumot, gyerekként 2-3 havonta sikerült kisírnom, hogy a szüleim elvigyenek a kiállításra, ahol újra és újra vágyakozva néztem a falba simuló, tapétázott ajtókat. Az egyiken be lehetett menni, ezért az persze nem érdekelt, csak a többi, az elérhetetlen csukott ajtók a szalag túloldalán. Akkoriban bármit odaadtam volna, hogy beléphessek rajtuk – most viszont elég a 4800 forintos belépőt kifizetni, és feltárul a titok. Konkrétan a cselédlépcső.

Jó, gyerekként nyilván kínzó- vagy kincseskamrákat álmodtam az ajtók mögé, de azoknak sem kellett csalódniuk, akik ezen a rendhagyó esti túrán szembesültek a valósággal. Benézhettünk a pazar padlástérbe, az irodákba és a raktárakba, ahol Salgó polcokon porosodnak különböző főúri könyvtárak idekeveredett töredékei, miközben arra várnak, hogy végre méltó helyre szállítsák őket. Majd kesztyűt húztunk, és elkezdődött a könyvpornó: mindent megtapogathattunk, megszagolhattunk, fellapozhattunk, a szattyánbőr kötésű angol Bibliától a barokk Palladio-kötetig és az illusztrált orvosi enciklopé­diá­kig. A fő attrakció persze a könyv­tárterem, amelynek most kivételesen felmehettünk a galériájára, de a lenti részen is bármelyik könyvet leemelhettük a polcról.

Hargitainé Vári Éva könyvtáros két órán keresztül lelkesen és többirányú, impozáns műveltséggel mesélt az épületről, az egyes könyvekről, a munkájáról és persze a buzgó bibliofil Festetics családról. Hatalmas előny az olyan vezető, aki minden centijét ismeri ezeknek a kalandos tereknek, hátránya viszont, hogy a múzeum alkalmazottjaként nem engedheti meg magának a kritikus hangvételt vagy a polemikus felvetéseket, amelyek a jobb városi séták legvonzóbb részei. De amit kaptunk, az így is magasan veri a Balaton-parti programkínálat nagy részét.

A Hosszúlépés sétája. Helikon Kastélymúzeum, Keszthely, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).