Séta

Biblioterápia a Festeticsekkel

  • Urfi Péter
  • 2017. szeptember 10.

Könyv

A titkos ajtó volt a mindenem. Mivel a keszthelyiek ingyen látogathatták a kastélymúzeumot, gyerekként 2-3 havonta sikerült kisírnom, hogy a szüleim elvigyenek a kiállításra, ahol újra és újra vágyakozva néztem a falba simuló, tapétázott ajtókat. Az egyiken be lehetett menni, ezért az persze nem érdekelt, csak a többi, az elérhetetlen csukott ajtók a szalag túloldalán. Akkoriban bármit odaadtam volna, hogy beléphessek rajtuk – most viszont elég a 4800 forintos belépőt kifizetni, és feltárul a titok. Konkrétan a cselédlépcső.

Jó, gyerekként nyilván kínzó- vagy kincseskamrákat álmodtam az ajtók mögé, de azoknak sem kellett csalódniuk, akik ezen a rendhagyó esti túrán szembesültek a valósággal. Benézhettünk a pazar padlástérbe, az irodákba és a raktárakba, ahol Salgó polcokon porosodnak különböző főúri könyvtárak idekeveredett töredékei, miközben arra várnak, hogy végre méltó helyre szállítsák őket. Majd kesztyűt húztunk, és elkezdődött a könyvpornó: mindent megtapogathattunk, megszagolhattunk, fellapozhattunk, a szattyánbőr kötésű angol Bibliától a barokk Palladio-kötetig és az illusztrált orvosi enciklopé­diá­kig. A fő attrakció persze a könyv­tárterem, amelynek most kivételesen felmehettünk a galériájára, de a lenti részen is bármelyik könyvet leemelhettük a polcról.

Hargitainé Vári Éva könyvtáros két órán keresztül lelkesen és többirányú, impozáns műveltséggel mesélt az épületről, az egyes könyvekről, a munkájáról és persze a buzgó bibliofil Festetics családról. Hatalmas előny az olyan vezető, aki minden centijét ismeri ezeknek a kalandos tereknek, hátránya viszont, hogy a múzeum alkalmazottjaként nem engedheti meg magának a kritikus hangvételt vagy a polemikus felvetéseket, amelyek a jobb városi séták legvonzóbb részei. De amit kaptunk, az így is magasan veri a Balaton-parti programkínálat nagy részét.

A Hosszúlépés sétája. Helikon Kastélymúzeum, Keszthely, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.