Séta

Biblioterápia a Festeticsekkel

  • Urfi Péter
  • 2017. szeptember 10.

Könyv

A titkos ajtó volt a mindenem. Mivel a keszthelyiek ingyen látogathatták a kastélymúzeumot, gyerekként 2-3 havonta sikerült kisírnom, hogy a szüleim elvigyenek a kiállításra, ahol újra és újra vágyakozva néztem a falba simuló, tapétázott ajtókat. Az egyiken be lehetett menni, ezért az persze nem érdekelt, csak a többi, az elérhetetlen csukott ajtók a szalag túloldalán. Akkoriban bármit odaadtam volna, hogy beléphessek rajtuk – most viszont elég a 4800 forintos belépőt kifizetni, és feltárul a titok. Konkrétan a cselédlépcső.

Jó, gyerekként nyilván kínzó- vagy kincseskamrákat álmodtam az ajtók mögé, de azoknak sem kellett csalódniuk, akik ezen a rendhagyó esti túrán szembesültek a valósággal. Benézhettünk a pazar padlástérbe, az irodákba és a raktárakba, ahol Salgó polcokon porosodnak különböző főúri könyvtárak idekeveredett töredékei, miközben arra várnak, hogy végre méltó helyre szállítsák őket. Majd kesztyűt húztunk, és elkezdődött a könyvpornó: mindent megtapogathattunk, megszagolhattunk, fellapozhattunk, a szattyánbőr kötésű angol Bibliától a barokk Palladio-kötetig és az illusztrált orvosi enciklopé­diá­kig. A fő attrakció persze a könyv­tárterem, amelynek most kivételesen felmehettünk a galériájára, de a lenti részen is bármelyik könyvet leemelhettük a polcról.

Hargitainé Vári Éva könyvtáros két órán keresztül lelkesen és többirányú, impozáns műveltséggel mesélt az épületről, az egyes könyvekről, a munkájáról és persze a buzgó bibliofil Festetics családról. Hatalmas előny az olyan vezető, aki minden centijét ismeri ezeknek a kalandos tereknek, hátránya viszont, hogy a múzeum alkalmazottjaként nem engedheti meg magának a kritikus hangvételt vagy a polemikus felvetéseket, amelyek a jobb városi séták legvonzóbb részei. De amit kaptunk, az így is magasan veri a Balaton-parti programkínálat nagy részét.

A Hosszúlépés sétája. Helikon Kastélymúzeum, Keszthely, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."