Bőrtangában őrjöng

Brendan Mullen: A Red Hot Chili Peppers története saját szavaikkal

  • V. Á.
  • 2011. december 19.

Könyv

A Red Hot Chili Peppersről jobb könyvet alighanem lehetetlen írni, mint amilyen Anthony Kiedis énekes Larry Sloman segítségével összehozott 2004-es önéletírása, a Scar Tissue (pár évvel ezelőtt magyarul is megjelent a rettenetes Chili a sebre alcímmel ellátva). Abban a magát rommá drogozó partiállat frontember szemüvegén keresztül egyrészt precízen nyomon követhetjük a Chili pályafutását, másrészt pontos választ kapunk arra is, hogy milyen zenei és emberi összetevők tették egyedivé és megismételhetetlenné a zenekart.

 

A nemrég elhunyt Brendan Mullen, akinek a Chili a meglehetősen fáradtra sikerült új lemezén, az I’m With You-n egy dalt is ajánl (kritikánk a lemezről itt olvasható), szerencsére tökéletesen tisztában volt a fent vázolt ténnyel, és képes volt ezt a könyvet úgy összerakni, hogy kiegészítse Kiedis művét, ugyanakkor vizuálisan is megjelenítse az RHCP pályafutását. Jelen kiadvány elsősorban gigantikus fotóalbum, amelyben a hatalmas, kiváló minőségű fotók dominálnak – miközben Mullen láthatóan aprólékos gonddal rakta össze a szöveganyagot is. Esetünkben ez az arány teljesen rendben is van így, hiszen az itt megírt sztorik kilencven százalékát már ismerhetjük a Scar Tissue-ból, a képanyag viszont hihetetlenül gazdag. Többek közt olyan – korábban általunk sosem látott – Red Hot Chili-életképeket tartalmaz, mint az önfeledten sziesztázó Frusciante, a bőrtangában őrjöngő, esetleg egy szál faszban vadul ugrálva basszusgitározó Flea, vagy az a különösen megindító felvétel, amelyik a zenekar kisbuszos, klubturnés érájában készült, és ahol a turnéjárgány anyósüléséről a még nagyon fiatal és optimista (1988-ban, 26 évesen egy aranylövéssel távozó) Hillel Slowak mosolyog a kamerába.

 

A pöcsök kitakarása viszont gáz, éppúgy, mint a fejezetcímekként szolgáló Chili-dalcímek néhol béna, értelmetlen fordítása.

 

Fordította: Pritz Péter. Cartaphilus, 2011, 250 oldal, 5500 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.