Könyv

Galla Miklós: Könnyű műhaj

  • Svébis Bence
  • 2011. december 17.

Könyv


Valaha volt miért szeretni a Gallát. Kezdve a GM49 zenekar futurisztikus abszurdba hajló Digitális majális című lemezével, a Monty Python Repülő Cirkuszának értő fordításán át a klasszikus L'art pour l'art Társulatig. Ez utóbbi feloszlását követően már mind Dolák-Salynak, mind Laár Andrásnak több könyve megjelent, így valószínűleg Galla is elérkezettnek látta az időt, hogy elkészítse a sajátját. Ezt még akár örömmel is fogadhatnánk, ám Galla mostanra megfakult, önismétlővé vált. Az egykori humoristából mára csak a magamutogató ripacs maradt. Önálló színházi estjeihez egyedül nem elég erős, színpadi jelenléte inkább röhejes, mint humoros. Akárcsak ez a könyv.

 

A kötet tulajdonképpen írójának személye köré épül, őt hivatott méltatni. Jobb esetben összefoglalása is lehetne ennek az elmúlt harminc évnek ('81-ben alakult a GM49), alkotói számvetés, a gallai nonszensz gyűjtőtára. Legalábbis műfaji sokszínűsége ezt sejteti. Találunk itt szójátékokat, képi humort, monológokat, anekdotákat, szkeccseket, képregényeket és dalszövegeket. A gond az, hogy ezek így, papíron nem igazán működnek. A Besenyő család szürreális világának halvány utóérzetét keltő Ügyes Lajos Irodája már a képernyőn sem volt túl meggyőző, képregényesített formában, illetve pusztán leírva pedig nem több, mint egyre fárasztóbb szóviccek szövedéke. Ugyanez vonatkozik a Pa-Dö-Dő- és GM49-dalszövegekre is, melyek zene és előadásmód nélkül, szövegként olvasva jelentéktelenné válnak.

 

Talán nem véletlen, hogy korábbi társulata, a Holló Színház égisze alatt összeállított Nagy Holló-könyv annak idején CD-mellékletet is tartalmazott, mi több: a két könyv tartalma javarészt megegyezik, a különbség pusztán annyi, hogy ez utóbbi klasszikus angol jelenetek fordításait is tartalmazza, amelyek lényegesen szórakoztatóbbak jelen kiadvány bármely részénél.

 

Jaffa Kiadó, 2011, 188 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.