Könyv

Galla Miklós: Könnyű műhaj

  • Svébis Bence
  • 2011. december 17.

Könyv


Valaha volt miért szeretni a Gallát. Kezdve a GM49 zenekar futurisztikus abszurdba hajló Digitális majális című lemezével, a Monty Python Repülő Cirkuszának értő fordításán át a klasszikus L'art pour l'art Társulatig. Ez utóbbi feloszlását követően már mind Dolák-Salynak, mind Laár Andrásnak több könyve megjelent, így valószínűleg Galla is elérkezettnek látta az időt, hogy elkészítse a sajátját. Ezt még akár örömmel is fogadhatnánk, ám Galla mostanra megfakult, önismétlővé vált. Az egykori humoristából mára csak a magamutogató ripacs maradt. Önálló színházi estjeihez egyedül nem elég erős, színpadi jelenléte inkább röhejes, mint humoros. Akárcsak ez a könyv.

 

A kötet tulajdonképpen írójának személye köré épül, őt hivatott méltatni. Jobb esetben összefoglalása is lehetne ennek az elmúlt harminc évnek ('81-ben alakult a GM49), alkotói számvetés, a gallai nonszensz gyűjtőtára. Legalábbis műfaji sokszínűsége ezt sejteti. Találunk itt szójátékokat, képi humort, monológokat, anekdotákat, szkeccseket, képregényeket és dalszövegeket. A gond az, hogy ezek így, papíron nem igazán működnek. A Besenyő család szürreális világának halvány utóérzetét keltő Ügyes Lajos Irodája már a képernyőn sem volt túl meggyőző, képregényesített formában, illetve pusztán leírva pedig nem több, mint egyre fárasztóbb szóviccek szövedéke. Ugyanez vonatkozik a Pa-Dö-Dő- és GM49-dalszövegekre is, melyek zene és előadásmód nélkül, szövegként olvasva jelentéktelenné válnak.

 

Talán nem véletlen, hogy korábbi társulata, a Holló Színház égisze alatt összeállított Nagy Holló-könyv annak idején CD-mellékletet is tartalmazott, mi több: a két könyv tartalma javarészt megegyezik, a különbség pusztán annyi, hogy ez utóbbi klasszikus angol jelenetek fordításait is tartalmazza, amelyek lényegesen szórakoztatóbbak jelen kiadvány bármely részénél.

 

Jaffa Kiadó, 2011, 188 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.