Képregény

Diabolik extra: Emlékek viharában

  • Kránicz Bence
  • 2019. július 27.

Könyv

A Diabolik extra: Emlékek viharában gátlástalan, olcsó és bűnös szórakozás. Olyan képregény, amit felháborodva vágtak volna földhöz a szocialista kultúrpolitikusok, lévén esszenciája az imperialista nyugati kultúrmocsoknak. Csak éppen nem amerikai, hanem olasz, de ne aggódjunk: az utóbbi egy-két évben turbófokozatra kapcsolt magyar képregénykiadók közül már három is foglalkozik olasz sorozatokkal, úgyhogy lassan elegendő összehasonlítási alapunk lesz. A mestertolvaj Diabolikot a hatvanas években találta ki két milánói nővér, kalandjai pedig azért számítanak mérföldkőnek a fumetti történetében, mert a címszereplő rendre nála is nagyobb gazemberekkel száll szembe, akikkel önbíráskodó antihősként könyörtelenül leszámol.

A szokásosnál nagyobb méretű különkiadásban olvasható Diabolik 1968-ban megjelent eredettörténete, amelyben a bűnöző örök ellenfelének, Ginko felügyelőnek mesél fiatalkoráról (nagyjából úgy nőtt fel, mint Arnold Schwarzenegger az Ikrekben, csak többet gyilkolt). A hosszabb, eredetileg 2000-es évjáratú epizódban ugyancsak Diabolik és Ginko szembenállása éleződik ki, amikor mindketten egy hurrikán sújtotta szigeten rekednek, miközben drogbárók és korrupt rendőrök vadásznak rájuk, valamint dekoratív barátnőikre, akik már a borítón oltalmat keresve simulnak az erős és határozott arc­élű férfiakhoz. Aki szerint a Diabolik primitív és szexista képregény, az a Kommandó vagy a Conan, a barbár című Schwarzenegger-remekműveket sem tudja értékelni. Így inkább sajnálni érdemes, mint győzködni az igazunkról.

Fordította Budai Balázs. Anagram Comics, 2019, 226 oldal, 3300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."