Könyvmelléklet

E kettő kell

Szálinger Balázs: Köztársaság

Könyv

A szerkezet csak elsőre tűnik bonyolultnak. Három műnemet helyez egymás mellé: a versek mellett találunk egy azóta díjat nyert drámát és egy verses elbeszélést. Lehetne ugyan zsúfolt és erőltetett is ez a kompozíció, ahogy több kritikusa célzott rá, de ha távolabbról nézzük, a kötetet összerántja a két nagy közös téma: szerelem és politika.

A verses elbeszélés, a Háború egy fiatal budafoki szerelmespárról szól, arról, hogy a férfi elbeszélő hogyan dolgozza fel a szakítást, melynek drámai hátteréül a harmadik világháború kitörése szolgál. A magánéleti konfliktus és a globális közéleti katasztrófa úgy fényképeződik egymásra, ahogy metaforikus táncba kezd a nagybetűs Haza és a közös otthon a panellakásban, vagy ahogy a veszekedő kedves arca a háborús ellenség ábrázatává torzul.

Ugyanez a koncepció a - mellesleg valós eseményeken alapuló - drámában. A fiatal Julius Caesar kalózok fogságába kerül, és összehaverkodik vezérükkel, Hariszteásszal. Ketten vitáznak a hatalom gyakorlásának természetéről, miközben a szerelmi bonyodalmak sem váratnak magukra. Végül Caesarért kifizetik a saját maga által megduplázott váltságdíjat (a kalózok követelését méltánytalanul kevésnek gondolta), hogy aztán szabadulása után elfogassa és kíméletlenül keresztre feszíttesse őket. Dacára a véres befejezésnek és az államformákról, szerelmekről, elmúló időről folytatott monológoknak, a dráma alaphangulata inkább komikus. Ez az irónia a kötet többi részében jól működik, ellensúlyozza a Háború és a versek nagy részének komolyságát, a drámában pedig közelebb hozza a nézőhöz az eseményeket - de bagatellizálja is az egészet.

A versekben is politika és szerelem összefonatásának lehetünk tanúi. Egy helyen például azt olvassuk, hogy "A halálra ítélt szerelmet / Be kell keríteni a szívben, / mint örök győzelemre ítélt / Versenylovat a válság idején". Máshol a költő egy taxiban smárolásról számol be a XVI. Benedek pápánál tett audiencián, ezzel a verszárlattal: "Nem az az áldott, ki jelentéktelen, / s Urát keresve embertársába olvad?". A közélet és magánélet összemosása történik abban a versben is, ahol a szakító feleket - gyönyörű versben - Világos mezejére szcenírozza: "Látta rajtam, hogy letetettem a fegyvert és már kóstolgatok / Egy másik harcmezőt [...]"

A Köztársaság a magyarsággal kapcsolatos mítoszok tárháza is. Szálinger szóba hoz a honfoglalástól kezdve Mohácson és Világoson vagy épp '56-on át 2006-ig gyakorlatilag mindent - de láthatóan szigorúan csak azt, ami egy kocsmaasztal mellett felmerülhet. Bármit, amihez a magyaroknak valaha is köze volt, még Yoko Onóhoz is íródott egy elbocsátó, szép üzenet (amely ugyan bosszantóan igazságtalan, de hát a vers nem Wikipédia-szócikk és az alaposság nem költői erény). Ezek a motívumválasztások sokszor megrekednek a puszta rámutatás szintjén, szinte demagóg gesztusként.

A másik gyenge pontja a Szálinger-lírának, hogy gyakran elfárad az olvasó, lévén a kötet számos verse (nem csak a magyarsággal kapcsolatos darabok) túlontúl enigmatikus. Viszont a manapság hagyományosnak számító költészeti témákban, mint a párkapcsolat és a generációs problémák, nemigen tud hibázni. Az Apa-monológban találjuk a kötet legsúlyosabb sorait: "- gondolsz-e arra, / hogy a halálnak képei vannak / Játszol-e, mondd csak, ezzel a képpel? / Nem kéne egyszer leülni vele, / S megígérni, hogy ott leszel aznap?" Az pedig önmagában érdekes, hogy Szálinger akar és sokszor tud is a máról beszélni, a kis- és átlagemberekről, a hétköznapjainkról, arról a valóságról, amelyet nem költőknek szokás megírni, hanem szociológusoknak - és mindezt legtöbbször azon a magyar nyelven, amelyet a 21. században beszélünk. Ilyen sokat sejtető verscímekkel, mint Püspökladány, Salgótarján, Józsefváros, Korrupció, Rendszerváltás 2.0. Az egyik legsikerültebb, legmegrendítőbb darabja ennek a sorozatnak a Sok kis reszkető egzisztencia, ahol a versben egy külső Baross utcai késdobálóba invitálja randevúra barátnőjét a beszélő - kívülállóként ugyan, mégis részvéttel "a fogatlanság világában", hogy megmutassák: "a szegénység nem bűn és nem hiba".

A Köztársaság, mint látjuk, nem tökéletes. Viszont hibáival együtt is az utóbbi évek egyik legizgalmasabb irodalmi teljesítménye.

Magvető, 2012, 350 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”