olvasópróba

Életre, halálra

Az önéletrajzi színház korát éljük.

A fiatal, független alkotók, legyenek színészek vagy kortárs táncosok, egyre gyakrabban állítják színpadra (többé vagy kevésbé direkt formában) a saját életüket. Persze, van ebben kényszer is. A szegény színház vízzel főz, és mi lehetne költséghatékonyabb megoldás, mint a saját maguk által írt szöveget egyedül, saját jelmezben, sőt, saját rendezésben előadni. Ezek a kísérletek általában akkor tudnak többek lenni az önfelmutatásnál, ha a személyes életanyagon keresztül képesek rányitni a szemünket valami közös emberi nevezőre is.

Karsai Dániel gyógyíthatatlan betegsége és küzdelme az életvégi döntések szabadságáért olyan emberi dráma, amelynek tükrében egy egész ország kénytelen szembenézni a saját, talán szintén szenvedésekkel teli halálával. És még arra is van ereje és elhivatottsága, hogy a művészet eszközeivel is megmutassa a történetét. „Színdarabot csinálni valahogy régi álmom volt, mert szép, kreatív dolog. De eddig hiányzott a drámám hozzá. Most megvan. Én bányászom a nyersanyagot, de a végső formáját az alkotótársaim fogják megadni, amíg lehet, az én közreműködésemmel. Elfogadom, ha esetleg én már nem látom az előadást. Nagyon szeretném, de ebben a játékban nem a győzelem, a részvétel a fontos” – olvasható az Egy tökéletes nap színlapján, amelynek Az életről, a halálról és más démonokról alcímet adták. Karsai Dániel szerzőtársai Szenteczki Zita és Bíró Bence voltak, Szenteczki Zita egyben az előadás rendezője is. Karsai Dániel betegsége a mozgás- és beszédképesség fokozatos elvesztésével jár, aki követi a videómegosztásait, láthatja ezt a riasztóan gyors folyamatot. Hogy a mozgás az előadásban is kiemelt szerepet kap, jelzi, hogy a szereplők között ott van Lőrinc Katalin táncművész is. Mellette Gyabronka József, Kurta Niké, Nagy Márk, Török-Illyés Orsolya és Vizi Dávid szerepel az előadásban. (6SZÍN, június 14., 7 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."