olvasópróba

Életre, halálra

Az önéletrajzi színház korát éljük.

A fiatal, független alkotók, legyenek színészek vagy kortárs táncosok, egyre gyakrabban állítják színpadra (többé vagy kevésbé direkt formában) a saját életüket. Persze, van ebben kényszer is. A szegény színház vízzel főz, és mi lehetne költséghatékonyabb megoldás, mint a saját maguk által írt szöveget egyedül, saját jelmezben, sőt, saját rendezésben előadni. Ezek a kísérletek általában akkor tudnak többek lenni az önfelmutatásnál, ha a személyes életanyagon keresztül képesek rányitni a szemünket valami közös emberi nevezőre is.

Karsai Dániel gyógyíthatatlan betegsége és küzdelme az életvégi döntések szabadságáért olyan emberi dráma, amelynek tükrében egy egész ország kénytelen szembenézni a saját, talán szintén szenvedésekkel teli halálával. És még arra is van ereje és elhivatottsága, hogy a művészet eszközeivel is megmutassa a történetét. „Színdarabot csinálni valahogy régi álmom volt, mert szép, kreatív dolog. De eddig hiányzott a drámám hozzá. Most megvan. Én bányászom a nyersanyagot, de a végső formáját az alkotótársaim fogják megadni, amíg lehet, az én közreműködésemmel. Elfogadom, ha esetleg én már nem látom az előadást. Nagyon szeretném, de ebben a játékban nem a győzelem, a részvétel a fontos” – olvasható az Egy tökéletes nap színlapján, amelynek Az életről, a halálról és más démonokról alcímet adták. Karsai Dániel szerzőtársai Szenteczki Zita és Bíró Bence voltak, Szenteczki Zita egyben az előadás rendezője is. Karsai Dániel betegsége a mozgás- és beszédképesség fokozatos elvesztésével jár, aki követi a videómegosztásait, láthatja ezt a riasztóan gyors folyamatot. Hogy a mozgás az előadásban is kiemelt szerepet kap, jelzi, hogy a szereplők között ott van Lőrinc Katalin táncművész is. Mellette Gyabronka József, Kurta Niké, Nagy Márk, Török-Illyés Orsolya és Vizi Dávid szerepel az előadásban. (6SZÍN, június 14., 7 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.