Elveszett paradicsom - Mikó Árpád: A reneszánsz Magyarországon

Könyv

Mindig hajlamosak vagyunk úgy tekinteni az európai reneszánszra, mint az emberiség egyik aranykorára. Megvalósult álomként merül fel a képzeletben ez az időszak, amely egy még régebbi aranykor, a görög-római antikvitás bűvöletében élt, és zseniális művészetében mintegy újjászülte. Ha a reneszánszra gondolunk, varázsütésre oszlani látszik szemünk előtt a homály, terjed a fény, amelynek sugarában Botticelli légies alakjai lépdelnek. Hasonlóképpen szoktuk elképzelni a magyar reneszánsz korszakát is. Mátyás király dicsőséges uralkodásán elmerengve megdobban a szívünk: mégiscsak volt egy kor, amidőn kövér legelőinken kövér tulkok legeltek, arany kalászt ringatott a Duna menti róna, teli volt kinccsel az államkassza és - mellesleg - Bécs is Budához tartozott.

Mindig hajlamosak vagyunk úgy tekinteni az európai reneszánszra, mint az emberiség egyik aranykorára. Megvalósult álomként merül fel a képzeletben ez az időszak, amely egy még régebbi aranykor, a görög-római antikvitás bűvöletében élt, és zseniális művészetében mintegy újjászülte. Ha a reneszánszra gondolunk, varázsütésre oszlani látszik szemünk előtt a homály, terjed a fény, amelynek sugarában Botticelli légies alakjai lépdelnek. Hasonlóképpen szoktuk elképzelni a magyar reneszánsz korszakát is. Mátyás király dicsőséges uralkodásán elmerengve megdobban a szívünk: mégiscsak volt egy kor, amidőn kövér legelőinken kövér tulkok legeltek, arany kalászt ringatott a Duna menti róna, teli volt kinccsel az államkassza és - mellesleg - Bécs is Budához tartozott.

Mikó Árpád új művészettörténeti korszak-monográfiája oly módon foglalja össze a magyarországi reneszánsz történetét, hogy egyszersmind józanul szembenéz a reneszánsz fogalmához kapcsolódó makacs illúziókkal. A 2008-as reneszánsz év visszafogott záróakkordjaként is értelmezhető ez a gazdagon illusztrált, igényes kiállítású könyv. Ideje volt leszállni a fellegekből: a sok tekintetben sikeres emlékév reneszánsz délibábok egész sorát vetítette elénk. (Elég itt most a mérvadó szakmai körökben hiteltelennek tartott esztergomi Botticelli-freskók hirtelen "felfedezésére" utalni.) Az eseménysorozat szervezői elfordították a tekintetüket a siralmas jelenről, és a kifényezett múltba merengtek.

Mikó Árpád számos jelentős, a tudományos közvéleményt megmozgató reneszánsz tárgyú művészeti kiállítást rendezett már a Nemzeti Galériában, a legutóbbit éppen 2008-ban, Mátyás király öröksége címmel. Jelen kötetében is a nagy reneszánsz király súlyos, már-már terhes szellemi örökségét igyekszik számba venni. Világosan látja a szerző, hogy a reneszánsz kori magyar művészet kincsei sem mennyiségükben, sem minőségükben nem mérhetők össze az "egyetemes" kultúra értékeivel. A fellengzős összehasonlítások és a kilátástalan versenyfutás helyett "kevésbé romantikus politikai, regionális, felekezeti stb." szempontokat javasol. A számvetés viszont nem azonos a hagyaték elherdálásával.

Reneszánsz legendák

A könyv nem polemikus hangvételű, de határozottan szembefordul mindazokkal a - régi és új - reneszánszértelmezésekkel, amelyek közös vonása a múlt felértékelése és megszépítése. A ma is elevenen szárnyaló romantikus képzelet Mátyás uralkodásának egészét (1458-1490) a reneszánsz művészet virágkoraként idézi meg. Ez azonban egyáltalán nem igaz. Mikó Árpád - aki tanulmányaiban mindig kellő kritikával szemléli a király személyiségét - rámutat arra, hogy az uralkodó hosszú ideig szinte semmi érdeklődést nem mutatott az itáliai eredetű, antikizáló művészet iránt. Az itáliai humanisták és nyomukban az olasz képzőművészek csak akkor érkeztek Budára, amikor a király 1476-ban feleségül vette a nápolyi királylányt, Aragóniai Beatrixet. Ezután viszont Mátyás minden erejével siettette a modernizációt: páratlan gyorsasággal antikizáló, itáliai ízlés szerint alakította át a királyi udvar reprezentációját. Csakhamar Európa-szerte úgy ismerték őt, mint az új művészet legbőkezűbb támogatóját. Jelkép értékű lehet, hogy Leonardo da Vinci a festészetről szóló értekezésében a magyar uralkodót tette meg a festészet és a szobrászat közt folyó elméleti versengés döntőbírájául.

Nagyszabású építkezések folytak a királyi székhelyeken, Budán és Visegrádon. Római minták szerint vésett feliratok, érmek, szobrok, arcképek hirdették a Nagy Sándorhoz és Herkules istenhez vagy éppen Attila hun királyhoz hasonlított király dicsőségét. (A Mátyás-ábrázolások szimbolikájáról Mikó Árpád fontos tanulmányokat közölt már korábban is.) Mindez egekbe emelte Mátyás király tekintélyét a külföld szemében - a hazai környezet azonban nem sokat fogott fel ebből, hiszen ekkortájt még a magyar főurak is jobbára analfabéták voltak. A királyi paloták az idők során teljesen elpusztultak, valós megjelenési formájukról a - mégoly értékes - töredékekből immár nem alkothatunk pontos fogalmat. Éppen ezért megalapozatlanok és megtévesztőek azok az újjáépítési kísérletek, amelyek, úgymond, "eredeti állapotukban" igyekeznek helyreállítani a romba dőlt palotaépületeket. (Kimondatlanul, de elég egyértelműen utal itt a szerző a visegrádi királyi palota tudományosan erősen kifogásolható rekonstrukciójára.)

Reneszánsz stílusok

A 15. századi magyar reneszánsz művészet tehát nem volt oly grandiózus, nem is volt olyan egységes és átfogó stílusirányzat, mint azt gondolni szokás. Szellemiségében nem volt magyar gyökerű, mivel szinte egészében itáliai importból állt. Nem Mátyás trónra jutásakor kezdődött, viszont nem is szakadt meg a nagy király halálakor. A reneszánsz művészet lassacskán köznyelvvé vált, és eközben át is alakult.

Mátyás király öröksége a 16. század során valódi szellemi tőkévé vált, és új értékeket teremtett. Ami ekkor létrejött, nem mindenben hasonlított már az elmúlt korszak csúcsteljesítményeihez. Mikó Árpád sort kerít valamennyi jelentős - jóllehet töredékben maradt, javarészt ásatások során előkerült - szobor, kőfaragvány méltatására; nagy figyelmet szentel a reneszánsz művészeti köznyelv elterjedésének a királyi székhelyeken túl, az ország különböző régióiban, valamint az alacsonyabb rangúak köreiben. Feltűnő, hogy a földrajzi térségek, a felekezeti különbségek, a műfajok, valamint a műalkotások alapanyagai (a kő, a nemesfém, a pergamen, a papír, a textil stb.) eltérő művészi köznyelveket szólaltattak meg. Sokáig a közvetlen itáli-ai hatást mutató reneszánsz stílus számított magyar specifikumnak, később viszont a németes "északi reneszánsz" is éreztette hatását.

Aranykor

Mikó Árpád könyve azt sejteti, hogy nem lehet egységes reneszánsz stílusról beszélni Magyarországon, sokkal inkább stílusokról, konvenciókról, melyeknek csupán gyűjtőneve a reneszánsz. Ez a tanulság akár teljes szkepticizmust is sugallhatna. Akadnak is sokan manapság, akik egyáltalán nem hisznek a reneszánsz "létezésében", szerintük ez a fogalom nem több üres 19. századi francia spekulációnál. Felmerült az a gondolat is, hogy a középkort a 18. századig kellene számítani, egészen a felvilágosodás kezdetéig. A kötet nem kerüli meg ezeket a problémákat, de kérdései semmiképp sem a hagyomány lerombolását, inkább újragondolását, újraértelmezését célozzák meg.

Mikó Árpád elemzései nyomán világossá válik, hogy a reneszánsz stílus útjai szétváltak ugyan, de a tárgyak mégis megőrizték az eredet, a kiindulópont emlékezetét. Virágzott a Mátyás-kultusz a művészetben, nagy keletje volt a hiteles vagy eredetinek vélt Hunyadi-relikviáknak. Nemcsak az épületek egészültek ki új meg új részletekkel, hanem az illuminált kéziratok és az ötvöstárgyak is. A corvinák címereit az új tulajdonosok átfestették. A Mátyás-kálvária (a magyar reneszánsz legnagyszerűbb ötvösműve) különböző korokból való alsó és felső része beszédesen harmonizál egymással. Az úgynevezett "pogánypénzes" kelyhek ókori érmékből alkotnak újkori kompozíciókat. A művészi reneszánsz könyvkötések érzékenyen reflektálnak a művek tartalmára. A tárgyak sokszor maguk teremtik meg a saját hagyományukat, és önmagukat értelmezik.

Joggal vethető fel: lehetséges-e valamiképpen összefogni a magyar reneszánsz textúrájának szétbomló szálait? A válasz - bármily különösen hangzik - rajtunk is áll. Attól is függ, hogy meg akarjuk-e látni a reneszánsz értékeket a régi magyar művészetben. Kicsit hasonló ez a 15-16. századi emberek művészi önszemléletének paradoxonjához. Mátyás udvari történetírója, Bonfini jól tudta, hogy nem a szemmel valóban látható királyi palotát írja le, hanem annak antikká képzelt vágyképét. De mégis ezt kívánta látni, a földi paradicsom képét, a teraszon álló hársfákat, a halk szökőkutakat. Ezt az édenkertet hímezték másfél századdal később a református kehelytakarókra, az ártatlanság aranykorának tarka képeit varázsolták az erdélyi kastélytermek "paradicsomszobáinak" falaira.

A reneszánsz kor alkotói mindannyian egy visszatért aranykor, a visszaálmodott ókor szülötteinek érezték magukat. Nemcsak az számít ugyanis, amit az ember tesz, hanem az is, amit gondol, érez és hisz.

Corvina, 2009, 204 oldal, 4490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”