Könyv

Fenyvesi Ottó: A szabadság foglyai

  • Makai Máté
  • 2015. augusztus 9.

Könyv

Fenyvesi művei mindig a centralizáló hatalmi erőkkel való szembeszegülés temperamentumával íródtak. Szellemi pályája olyan heterogén kulturális környezetben fejlődött, melyre a magyar kultúra öröksége, a vajdasági Új Symposion miliője, valamint a Tito-féle különutas szocializmus eredményeképp a nyugati kultúra lemezei, irodalma, szemlélete: a blues, a rock ’n’ roll, a beat és a punk, valamint a mcluhani új médiaesztétika is hatással lehetett. Verseit „posztginsberginek” szokás nevezni, melyekben az avantgardizmus, a posztmodern művészetköziség, a punk őszintesége és vitalitása, ugyanakkor egy európai józansága is formát bont.

Legutóbbi könyvében ezt az élménykörnyezetet dolgozza fel – a verseiben is megnyilatkozó őszinteséggel és hétköznapisággal. A kötetnek, amely lényegében a Némely részletekben megkezdett munkát folytatja, nagy részét a pályatársakról és barátokról, Tolnai Ottóról, Zalán Tiborról, Sziveri Jánosról és másokról szóló megemlékezések teszik ki, illetve az egykori jugoszláviai magyar kisebbség kulturális emlékezetének számbavétele. Ez utóbbi Ladik Katalin Európa-szerte ismert versperformanszaitól a spagettiwesterneken és a kamaszkor „legszebb mellein” át a Ramones dicséretéig terjed.

Fenyvesi esszéit „a nyomtalan eltűnés és megőrzés” tudása hatja át, a beatnikek örök útonállása – Heidegger intését is szem előtt tartva, aki szerint egy dolog megtapasztalása a hozzá vezető úttal azonos. Ennek fényében kell olvasni A szabadság foglyait is, amely egy perife­rikus szellemi környezet hagyományozódását az esszé műfaji személyességével és érintőleges filozófiai mélységével avatja egy életút saját történetévé. Hiszen „az outsiderek”, a „leírtak”, „a kirúgottak” és „kitagadottak” története valóban az örökös megőrzés és elmozdulás nomád esztétikája szerint szerveződik.

Művészetek Háza, Veszprém, 2014, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.