Könyv

Fenyvesi Ottó: A szabadság foglyai

  • Makai Máté
  • 2015. augusztus 9.

Könyv

Fenyvesi művei mindig a centralizáló hatalmi erőkkel való szembeszegülés temperamentumával íródtak. Szellemi pályája olyan heterogén kulturális környezetben fejlődött, melyre a magyar kultúra öröksége, a vajdasági Új Symposion miliője, valamint a Tito-féle különutas szocializmus eredményeképp a nyugati kultúra lemezei, irodalma, szemlélete: a blues, a rock ’n’ roll, a beat és a punk, valamint a mcluhani új médiaesztétika is hatással lehetett. Verseit „posztginsberginek” szokás nevezni, melyekben az avantgardizmus, a posztmodern művészetköziség, a punk őszintesége és vitalitása, ugyanakkor egy európai józansága is formát bont.

Legutóbbi könyvében ezt az élménykörnyezetet dolgozza fel – a verseiben is megnyilatkozó őszinteséggel és hétköznapisággal. A kötetnek, amely lényegében a Némely részletekben megkezdett munkát folytatja, nagy részét a pályatársakról és barátokról, Tolnai Ottóról, Zalán Tiborról, Sziveri Jánosról és másokról szóló megemlékezések teszik ki, illetve az egykori jugoszláviai magyar kisebbség kulturális emlékezetének számbavétele. Ez utóbbi Ladik Katalin Európa-szerte ismert versperformanszaitól a spagettiwesterneken és a kamaszkor „legszebb mellein” át a Ramones dicséretéig terjed.

Fenyvesi esszéit „a nyomtalan eltűnés és megőrzés” tudása hatja át, a beatnikek örök útonállása – Heidegger intését is szem előtt tartva, aki szerint egy dolog megtapasztalása a hozzá vezető úttal azonos. Ennek fényében kell olvasni A szabadság foglyait is, amely egy perife­rikus szellemi környezet hagyományozódását az esszé műfaji személyességével és érintőleges filozófiai mélységével avatja egy életút saját történetévé. Hiszen „az outsiderek”, a „leírtak”, „a kirúgottak” és „kitagadottak” története valóban az örökös megőrzés és elmozdulás nomád esztétikája szerint szerveződik.

Művészetek Háza, Veszprém, 2014, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.