Könyv

Gergely Ágnes: Oklahoma ezüstje

  • - kg -
  • 2015. augusztus 3.

Könyv

Vajda Miklós elszerette Örkény feleségét, és bevizelt Londonban – e két (ok-okozati összefüggésben nem álló) önéletrajzi incidensről a jeles irodalmi szakember nemrég kötetbe rendezett portréi között olvashattunk. De nem csak Vajda nyílt meg mostanában az írók, költők, fordítók és lektorok közül; a hivatásos visszaemlékezők táborát erősíti immár Lator László vagy Kőszeg Ferenc is, ám mind közül a legizgalmasabbnak és legkiadatlanabbnak a műfordító, Bartos Tibor visszaemlékezései tűnnek – a Holmi közölt részleteket a szókimondó kéziratból. Persze, bármikor átrendeződhet a mezőny, bármikor beüthet egy nagy visszaemlékező; itt van például Gergely Ágnes személyes portréinak kötete, s húzónévnek ott van rögtön Vas, Weöres, Kassák és Füst – minden irodalmi visszaemlékezés jolly jokerei. Ők azok, akikről sok újat nem árulnak el a költőnő máshol már megjelent írásai, Nemes Nagy Ágnes ráadásul nemrég kötetbe rendezett útinaplóival maga állított konkurenciát a róla szóló visszaemlékezésnek. Hajnal Anna alakja viszont nagyon is megelevenedik, Pilinszky ürügyén pedig egy amerikai irodalmi díj oda nem ítélésének részleteibe nyerhetünk bepillantást. Van, akinek ritka képessége van arra, hogy élete sok izgalmas szereplőjéről sok érdektelenséget írjon, más inkább arról írhatna könyvet, ki mindenkivel nem találkozott, szóval, veszélyes szakma az emlékezés. Gergely Ágnes pasztellbe vonja élete fontos irodalmi, irodalomközeli szereplőit, nála hiába is keresnénk Vajda bevizelős őszinteségét. A nagy nevek diszkréten megőrzik szoborszerűségüket, míg a kicsik, amilyen szerények, maradnak elsüllyedt művészek. Füst Milán csókra nyújtott keze a leg­emlékezetesebb testrész a kötetben, míg Hajnal Anna haldoklása a legdrámaibb néhány sor. Kötetnek kissé vékonykák e prózai sorok, nem úgy az a régi, riporteri remeklés, a Riportnapló Északról, melyet
– Bartos kéziratával egyetemben – igazán kiadhatna valaki.

Európa, 2015, 136 oldal, 2790 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.