Könyv

Gyukics Gábor: A Kisfa Galeri

  • Sisso
  • 2014. október 18.

Könyv

című könyve kissé lepattant emlékmű a hetvenes évek legendás, önjelölt hippijeiről, akik összeverődtek néha az Erzsébet híd pesti hídfőjénél álló fa tövében, hogy onnan menjenek házibuliba, koncertre, kirándulni vidékre, esetleg ijesztgetni a nyugdíjasokat. Még inkább emlékkönyv egy diszfunkcionális társadalom kitaszítottjainak, akik azt sem tudták, honnan taszítódtak ki, mert nem voltak tudatos politikai mozgalom. Tengődő hősök, akikről csak a rendőrségi aktákban vagy szájról szájra történetekben emlékeztek meg.

A könyv által tárgyalt csapatban több volt a jómódú lázadó, a bőrbe meg „veszkó” csizmába öltözöttek, akik a Syriuson „hajókáztak”, ahol „betéptek alkoholilag”, és esetleg „észbontóan ronda csajszikat” szedtek fel. Nos, igen, a könyvből idézett jelzők meglehetősen igénytelenek. A narrátor – nagyjából a szerző, aki maga is kisfás volt, mielőtt költő lett volna Amerikában, aztán műfordító itthon – valamiért úgy mesél tizenéves önmagáról, ahogy akkor beszélhetett. Nem tudni, kinek szól, az olvasóknak vagy az egykori haveroknak, esetleg ma is így fejezi ki magát, de inkább csak az egykori igénytelenségre utaló modor ez. Itt fogalmazódik meg az olvasóban, hogy azért mégiscsak kár, hogy nincsen ennek a könyvnek egy normális műfaja, illetve nem lett dráma vagy regény, mert megér­de­melte volna a sok nyersanyag. ­A narratív szálon kívül vannak leíró részek, sztorik, vendégszövegek, levelek és illusztrációnak rossz minőségű fotók, feliratok nélkül.

Olvasni nagyon vegyes érzésekkel lehet. Felkavaró egy-egy sors, ami ki tud bomlani az összehordott részletekből. De vannak kiszólások, úgymond direkt üzenetek a jelen felé, hogy például a fiatalok ma már biztos csak sportolni járnak az erdőbe, muhaha. Ettől valahogy végképp önirónia-hiányos, szomorú vallomás lesz az egész. Volt-e életük?

L’Harmattan Kiadó, 2014, 198 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.